Psychologia małżeństwa i rodziny 2 WF-PS-N-PMR2
Treści merytoryczne:
Podstawowe ujęcia małżeństwa i rodziny w psychologii – rys historyczny. Wkład głównych kierunków psychologicznych w rozwój psychologii małżeństwa i rodziny; Relacje psychologii małżeństwa i rodziny z innymi działami psychologii; Metody stosowane w psychologii małżeństwa i rodziny - ogólna prezentacja; Znaczenie doświadczeń z okresu dzieciństwa w budowaniu relacji w małżeństwie i rodzinie. Wpływ rodziny pochodzenia na kształtowanie się relacji w małżeństwie. Zaspokojenie podstawowych potrzeb; prawidłowego obrazu siebie w budowaniu intymnych relacji interpersonalnych; postawy rodziców wobec dzieci w okresie ich dzieciństwa a funkcjonowanie związku małżeńskiego i rodziny u ich dzieci (problem toksyczności).
Czynniki warunkujące wysoką jakość związku małżeńskiego.
Czynniki będące wyrazem funkcjonowania diady małżeńskiej.
Zaspokajanie potrzeb małżonków; wspólne realizowanie wartości; rozwiązywanie konfliktów w małżeństwie, przyczyny konfliktów na poszczególnych etapach trwania związku, integrujące i dezintegrujące rozwiązywanie konfliktów, zapobieganie konfliktom; sytuacje kryzysowe w małżeństwie, przyczyny i terapia. Czynniki zewnętrzne wpływające na powodzenie związku małżeńskiego.
Status społeczny i ekonomiczny, praca zawodowa kobiety, zaangażowanie społeczne, relacje z rodziną pochodzenia.
Typologie związków małżeńskich.
Systemowa koncepcja rodziny. Homeostaza w rodzinie, komunikacja wewnątrzrodzinna, granice w systemie rodzinnym, morfogeneza i morfostaza systemu rodzinnego. Struktura rodziny w różnych systemach rodzinnych: rodzina prawidłowa, nadopiekuńcza, władzy, chaotyczna i uwikłana.
Rodzina jako wspólnota
Więzi w rodzinie. Dynamika oddziaływań rodziny.
Podstawowe funkcje rodziny. Postawy rodzicielskie, typologie postaw rodzicielskich, wpływ określonych typów postaw rodzicielskich na rozwój dziecka; metody badania postaw rodzicielskich; style wychowania; rola nagrody i kary. Sytuacje konfliktowe w rodzinie.
Przyczyny konfliktów na poszczególnych etapach rozwoju rodziny; sposoby ich rozwiązywania oraz przeciwdziałanie konfliktom i kryzysom w życiu rodzinnym.
Człowiek stary w rodzinie. Choroba i śmierć w życiu rodziny.
Zaburzenia systemów rodzinnych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Obowiązkowy poprzednik
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: student powinien nabyć wiedzę o podstawach funkcjonowania rodziny, jej historii i teraźniejszości, znać zasady systemowego funkcjonowania rodziny, a także zdobyć wiedzę o funkcjonowaniu rodzin prawidłowych, dysfunkcyjnych i dysfunkcjonalnych
UMIEJĘTNOŚCI: student powinien zdobyć umiejętności korzystania z nabytej wiedzy, potrzebnej do identyfikacji różnego rodzaju problemów rodzinnych
KOMPETENCJE/POSTAWY: student powinien mieć świadomość konieczności stałego uzupełniania wiedzy. Powinien się cechować postawą otwartości na różnego rodzaju problemy i uzyskać kompetencje wstępnego ich diagnozowania, powinien posiadać znajomość zasad procesu mediacji rodzinnych.
ECTS:
udział w wykładzie - 30
przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 60
konsultacje - 5
przygotowanie do egzaminu - 15
SUMA GODZIN 110
LICZBA ECTS - 4
Kryteria oceniania
- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w zagadnieniach dotyczących psychologii małżeństwa i rodziny, zna różne podejścia w zakresie psychologii rodziny i potrafi krytycznie je przeanalizować, potrafi przeanalizować zależności dotyczące uwarunkowań trwałości i wysokiej jakości związku małżeńskiego i rodziny. Potrafi krytycznie i samodzielnie interpretować podejścia naukowe, wyniki badań w tym zakresie.
- na ocenę 4 (db.): poprawnie ukazuje specyfikę psychologii małżeństwa i rodziny, zna różne podejścia w zakresie psychologii rodziny, potrafi wskazać istotne uwarunkowania trwałości i wysokiej jakości związku małżeńskiego i funkcjonowania rodziny, potrafi je omówić i wskazać na ich wagę i znaczenie. Potrafi przedstawić wyniki badań w tym zakresie.
- na ocenę 3 (dst.): potrafi wskazać istotne uwarunkowania trwałości i wysokiej jakości związku małżeńskiego i funkcjonowania rodziny oraz potrafi je omówić.
- na ocenę 2 (nast..): nie wie czym jest psychologia małżeństwa i rodziny, nie potrafi wskazać uwarunkowań wysokiej jakości związku małżeńskiego oraz trwałości i spójności rodziny..
Na ocenę końcową składają się:
1. ocena z artykułu, prezentacji przygotowanej przez studenta
2. ocena z egzaminu końcowego
Ocena końcowa jest średnią ważoną oceny z prezentacji (1/3) i oceny z egzaminu końcowego (2/3).
Literatura
Lektura obowiązkowa:
de Barbaro, B. (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Braun–Gałkowska, M. (1991). Metody badania systemu rodzinnego. Lublin: Katedra Psychologii Wychowawczej KUL.
Ryś M. (1994). Konflikty w rodzinie. Niszczą czy budują? Warszawa: Centrum Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
Ryś M. (1999). Psychologia małżeństwa w zarysie. Warszawa: Centrum Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
Wojciszke B. (1993). Psychologia miłości. Intymność - Namiętność - Zaangażowanie. Gdańsk: GWP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: