Psychologia małżeństwa i rodziny WF-PS-N-PMR
Treści merytoryczne:
Podstawowe ujęcia małżeństwa i rodziny w psychologii – rys historyczny. Wkład głównych kierunków psychologicznych w rozwój psychologii małżeństwa i rodziny; Relacje psychologii małżeństwa i rodziny z innymi działami psychologii; Metody stosowane w psychologii małżeństwa i rodziny - ogólna prezentacja; Znaczenie doświadczeń z okresu dzieciństwa w budowaniu relacji w małżeństwie i rodzinie. Wpływ rodziny pochodzenia na kształtowanie się relacji w małżeństwie. Zaspokojenie podstawowych potrzeb; prawidłowego obrazu siebie w budowaniu intymnych relacji interpersonalnych; postawy rodziców wobec dzieci w okresie ich dzieciństwa a funkcjonowanie związku małżeńskiego i rodziny u ich dzieci (problem toksyczności).
Czynniki warunkujące wysoką jakość związku małżeńskiego.
Czynniki będące wyrazem funkcjonowania diady małżeńskiej.
Zaspokajanie potrzeb małżonków; wspólne realizowanie wartości; rozwiązywanie konfliktów w małżeństwie, przyczyny konfliktów na poszczególnych etapach trwania związku, integrujące i dezintegrujące rozwiązywanie konfliktów, zapobieganie konfliktom; sytuacje kryzysowe w małżeństwie, przyczyny i terapia. Czynniki zewnętrzne wpływające na powodzenie związku małżeńskiego.
Status społeczny i ekonomiczny, praca zawodowa kobiety, zaangażowanie społeczne, relacje z rodziną pochodzenia.
Typologie związków małżeńskich.
***
Systemowa koncepcja rodziny. Homeostaza w rodzinie, komunikacja wewnątrzrodzinna, granice w systemie rodzinnym, morfogeneza i morfostaza systemu rodzinnego. Struktura rodziny w różnych systemach rodzinnych: rodzina prawidłowa, nadopiekuńcza, władzy, chaotyczna i uwikłana.
Rodzina jako wspólnota
Więzi w rodzinie. Dynamika oddziaływań rodziny.
Podstawowe funkcje rodziny. Postawy rodzicielskie, typologie postaw rodzicielskich, wpływ określonych typów postaw rodzicielskich na rozwój dziecka; metody badania postaw rodzicielskich; style wychowania; rola nagrody i kary. Sytuacje konfliktowe w rodzinie.
Przyczyny konfliktów na poszczególnych etapach rozwoju rodziny; sposoby ich rozwiązywania oraz przeciwdziałanie konfliktom i kryzysom w życiu rodzinnym.
Człowiek stary w rodzinie. Choroba i śmierć w życiu rodziny.
Zaburzenia systemów rodzinnych.
W cyklu 2021/22_L:
Podstawowe funkcje rodziny. Postawy rodzicielskie, typologie postaw rodzicielskich, wpływ określonych typów postaw rodzicielskich na rozwój dziecka; metody badania postaw rodzicielskich; style wychowania; rola nagrody i kary. Sytuacje konfliktowe w rodzinie. |
W cyklu 2022/23_Z:
Podstawowe funkcje rodziny. Postawy rodzicielskie, typologie postaw rodzicielskich, wpływ określonych typów postaw rodzicielskich na rozwój dziecka; metody badania postaw rodzicielskich; style wychowania; rola nagrody i kary. Sytuacje konfliktowe w rodzinie. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student ma wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w kontekście rodzinnym oraz rodzinnych czynników stymulujących/ utrudniających ten rozwój; posiada wiedzę na temat roli środowiska rodzinnego dla funkcjonowania jednostki; ma wiedzę dotyczącą społeczno-kulturowych podstaw zachowania człowieka w rodzinie i relacji społecznych w rodzinie; ma wiedzę na temat funkcjonowania rodzinnej grupy społecznej; ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego członków rodziny oraz ich prawidłowości i zakłóceń; zna podstawowe pojęcia podejścia systemowego.
UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin do analizowania i interpretowania zachowań członków rodzin; potrafi wykorzystać wiedzę psychologiczną do rozwiązywania problemów w środowisku rodzinnym; potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami psychologicznymi wykorzystywanymi w badaniach środowiska rodzinnego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
Student ma świadomość znaczenia sfery psychicznej człowieka dla jakości jego funkcjonowania w obszarze rodziny; posiada przekonanie o potrzebie wspierania członków rodziny i rodzin w aspekcie ich kompetencji psychospołecznych. Dostrzega potrzebę odpowiedzialnego popularyzowania wiedzy z zakresu psychologii rodziny.
Kryteria oceniania
Ćwiczenia
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia ćwiczeń jest obecność na zajęciach (maksymalnie dwie nieusprawiedliwione nieobecności).
Metoda weryfikacji efektów kształcenia - aktywność na zajęciach, indywidualne badanie wybranych aspektów funkcjonowania rodziny i opis tego badania.
Wykład
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu z wykładu jest zaliczenie ćwiczeń.
Na ocenę końcową składają się:
1. ocena z artykułu, prezentacji przygotowanej przez studenta
2. ocena z egzaminu końcowego
Ocena końcowa jest średnią ważoną oceny z prezentacji (1/3) i oceny z egzaminu końcowego (2/3).
Literatura
de Barbaro, B. (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Braun–Gałkowska, M. (1991). Metody badania systemu rodzinnego. Lublin: Katedra Psychologii Wychowawczej KUL.
Ryś M. (1994). Konflikty w rodzinie. Niszczą czy budują? Warszawa: Centrum Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
Ryś M. (1999). Psychologia małżeństwa w zarysie. Warszawa: Centrum Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
Wojciszke B. (1993). Psychologia miłości. Intymność - Namiętność - Zaangażowanie. Gdańsk: GWP.
Plopa, M. (2007). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Warszawa: Impuls.
Plopa, M. (2008). Więzi w małżeństwie i rodzinie. Metody badań. Warszawa: Impuls.
Janicka, I., Liberska, H. (2014). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN.
W cyklu 2021/22_L:
de Barbaro, B. (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. |
W cyklu 2022/23_Z:
de Barbaro, B. (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Wymagania wstępne: Oczekuje się, że student posiadał wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej i wychowawczej |
W cyklu 2022/23_Z:
Wymagania wstępne: Oczekuje się, że student posiadał wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej i wychowawczej |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: