Psychologia kliniczna i psychoterapia WF-PS-N-PKP
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawami psychologii klinicznej i psychoterapii oraz nabycie umiejętności rozróżniania subdyscyplin psychologii klinicznej i szkół psychoterapeutycznych. Ma także służyć rozeznaniu studenta w pracy psychologa klinicznej i psychoterapeuty, tak aby mógł podjąć decyzję w sprawie ewentualnego kształcenia w tym kierunku. Obejmuje wprowadzenie do podstawowych zagadnień dotyczących psychoterapii i psychologii klinicznej jako dziedziny badań i praktyki. Przedstawione zostaną kluczowe subdyscypliny psychologii klinicznej, w tym psychologia kliniczna dzieci i młodzieży, neuropsychologia kliniczna, kliniczna psychologia zdrowia, psychologia niepełnosprawności i rehabilitacji oraz psychogerontologia.Program wykładów obejmuje także zapoznanie studentów z głównymi systemami i podejściami psychoterapeutycznymi (psychoanaliza i psychoterapia psychodynamiczna; terapia poznawczo-behawioralna; psychoterapia egzystencjalna i humanistyczna; koncepcje systemowe). Omówione zostanie znaczenie praktyki opartej na dowodach empirycznych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta]:
udział w wykładzie: 30 godz.
samodzielne studium literatury: 15 godz.
przygotowanie do zaliczenia: 15 godz.
suma godzin: 60 [60/30(25)=2]; w tym w kontakcie bezpośrednim z nauczycielem akademickim - 30 godzin (1 ECTS)
liczba ECTS: 2
| W cyklu 2023/24_L: ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta]:
udział w wykładzie: 30 godz.
samodzielne studium literatury: 15 godz.
przygotowanie do zaliczenia: 15 godz.
suma godzin: 60 [60/30(25)=2]; w tym w kontakcie bezpośrednim z nauczycielem akademickim - 30 godzin (1 ECTS)
liczba ECTS: 2 |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
W 1. Student zna i rozumie aspekty pracy psychologa klinicznego i psychoterapeuty.
W 2. Student posiada wiedzę na temat historycznego rozwoju psychologii klinicznej i psychoterapii oraz jej nurtów i twórców.
W 3. Student identyfikuje różne dziedziny psychologii klinicznej wraz z ich podstawowymi pojęciami i koncepcjami, służące analizowaniu i interpretowaniu roli czynników sprzyjających zachowaniom zdrowotnym,
jak i patologii w zakresie procesów psychicznych.
W 4. Student zna i rozumie na czym polega odmienność klinicznych interpretacji zachowań oraz psychoterapii z uwzględnieniem różnych perspektyw (m.in. psychoanalitycznej i psychodynamicznej, poznawczej i behawioralnej, humanistyczno-doświadczeniowej, systemowej).
W 5. Student rozróżnia wybrane metody diagnozy oraz interwencji psychologicznej w psychologii klinicznej oraz psychoterapii.
Umiejętności:
U 1. Student potrafi dopasować odpowiednią pomoc psychologiczną do specyficznych form psychopatologii.
Kompetencje społeczne:
K 1. Student jest wrażliwy na rozwiązywanie problemów życiowych oraz zorientowany na pomoc psychologiczną.
Kryteria oceniania
W1-W2
Na ocenę bardzo dobrą:
- student bezbłędnie: (a) identyfikuje specyfikę pracy psychologa klinicznego i psychoterapeuty, (b) wykazuje znajomość historycznego rozwoju psychologii klinicznej i psychoterapii oraz jej nurtów i twórców, (c) identyfikuje różne dziedziny psychologii klinicznej wraz z ich podstawowymi pojęciami i koncepcjami, (d) wyjaśnia na czym polega odmienność klinicznych interpretacji zachowań oraz psychoterapii z uwzględnieniem różnych perspektyw, (e) definiuje i rozróżnia omawiane pojęcia z zakresu różnych szkół psychoterapeutycznych, w tym stosowane narzędzia diagnozy, metody i interwencje (co odzwierciedla się w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 100-92%)
Na ocenę dobrą:
- student w zdecydowanej większości poprawnie: (a) identyfikuje specyfikę pracy psychologa klinicznego i psychoterapeuty, (b) wykazuje znajomość historycznego rozwoju psychologii klinicznej i psychoterapii oraz jej nurtów i twórców, (c) identyfikuje różne dziedziny psychologii klinicznej wraz z ich podstawowymi pojęciami i koncepcjami, (d) wyjaśnia na czym polega odmienność klinicznych interpretacji zachowań oraz psychoterapii z uwzględnieniem różnych perspektyw, (e) definiuje i rozróżnia omawiane pojęcia z zakresu różnych szkół psychoterapeutycznych, w tym stosowane narzędzia diagnozy, metody i interwencje (co odzwierciedla się w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 91-84% w przypadku oceny dobrej plus i na poziomie 83-76% w przypadku oceny dobrej)
Na ocenę dostateczną:
- student w większości poprawnie: (a) identyfikuje specyfikę pracy psychologa klinicznego i psychoterapeuty, (b) wykazuje znajomość historycznego rozwoju psychologii klinicznej i psychoterapii oraz jej nurtów i twórców, (c) identyfikuje różne dziedziny psychologii klinicznej wraz z ich podstawowymi pojęciami i koncepcjami, (d) wyjaśnia na czym polega odmienność klinicznych interpretacji zachowań oraz psychoterapii z uwzględnieniem różnych perspektyw, (e) definiuje i rozróżnia omawiane pojęcia z zakresu różnych szkół psychoterapeutycznych, w tym stosowane narzędzia diagnozy, metody i interwencje (co odzwierciedla się w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 75-68% w przypadku oceny dostatecznej plus i na poziomie 67-60% w przypadku oceny dostatecznej)
U1:
Na ocenę bardzo dobrą:
- student w pełnie adekwatnie potrafi dopasować odpowiednią pomoc psychologiczną (z zakresu psychologii klinicznej lub psychoterapii) dla specyficznych problemów, w tym dzieci i młodzieży, osób starszych, osób niepełnosprawnych, osób w kryzysach rozwojowych, osób uzależnionych, osób z zaburzeniami psychicznymi (co odzwierciedla się w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 100-92%)
Na ocenę dobrą:
- student w zdecydowanej większości potrafi adekwatnie dopasować odpowiednią pomoc psychologiczną (z zakresu psychologii klinicznej lub psychoterapii) dla specyficznych problemów, w tym dzieci i młodzieży, osób starszych, osób niepełnosprawnych, osób w kryzysach rozwojowych, osób uzależnionych, osób z zaburzeniami psychicznymi (co odzwierciedla się w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 91-84% w przypadku oceny dobrej plus i na poziomie 83-76% w przypadku oceny dobrej)
Na ocenę dostateczną:
- student w większości potrafi adekwatnie dopasować odpowiednią pomoc psychologiczną (z zakresu psychologii klinicznej lub psychoterapii) dla specyficznych problemów, w tym dzieci i młodzieży, osób starszych, osób niepełnosprawnych, osób w kryzysach rozwojowych, osób uzależnionych, osób z zaburzeniami psychicznymi (co odzwierciedla się w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 75-68% w przypadku oceny dostatecznej plus i na poziomie 67-60% w przypadku oceny dostatecznej)
K1:
Na ocenę bardzo dobrą, dobrą, dostateczną:
- student osiągnął efekt uczenia się (jest wrażliwy na rozwiązywanie problemów życiowych oraz zorientowany na pomoc psychologiczną)
Literatura
Literatura podstawowa (obowiązkowa):
Cierpiałkowska, L. i Sęk, H. (red). (2020). Psychologia kliniczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Literatura uzupełniająca:
Feltham, C., Horton, I. (red.) (2013). Psychoterapia i poradnictwo. Tom 1 i 2. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Freyberger, H. J., Schneider, W. i Stieglitz, R. D. (red.). (2014). Kompendium psychiatrii, psychoterapii, medycyny psychosomatycznej. Warszawa: Wydawca: PZWL Wydawnictwo Lekarskie.
Grzesiuk, L. (red). (2005). Psychoterapia. Teoria. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Eneteia.
Grzesiuk, L. i Suszek, H. (red). (2011). Psychoterapia. Szkoły i metody. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Eneteia.
Kubitsky, J. (2008). Vademecum psychoterapeuty. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: