Praca kliniczna z osobami chorymi na schizofrenię WF-PS-N-PKO
Treści merytoryczne :
1) Psychologia schizofrenii.
2) Znaczenie relacji terapeutycznej w pracy z pacjentem chorym na schizofrenię
3) Postępowanie diagnostyczne i terapeutyczne u chorych ze schizofrenią o wczesnym początku.
4) Ograniczenia funkcjonowania poznawczego, poznania społecznego i emocjonalności w schizofrenii i ich wpływ na dobór oddziaływań terapeutycznych.
5) Specyfika wywiadu klinicznego z osobą chorująca na schizofrenię - aspekty praktyczne, kwalifikacja do oddziału terapeutycznego
6)Oddziaływania terapeutyczne w leczeniu osób z zaburzeniami z grupy schizofrenii
7) Zaburzenia funkcji poznawczych schizofrenii a wskazania do oddziaływań terapeutycznych
8) Psychoedukacja w schizofrenii
9) Rola rodziny w procesie leczenia schizofrenii
W cyklu 2021/22_L:
Treści merytoryczne : |
W cyklu 2022/23_Z:
Przedstawienie studentom podstaw współczesnej naukowej wiedzy na temat zaburzeń schizofrenicznych, z typowymi objawami zaburzeń schizofrenicznych, przebiegu zaburzeń schizofrenicznych, funkcjonowania poznawczego w schizofrenii. Zapoznanie studentów ze specyfiką pracy z osobami chorymi na schizofrenię i ich bliskimi a także z obszarem terapeutycznych zmagań z problemami jakie niesie schizofrenia dla pacjenta i ich rodzin. |
W cyklu 2023/24_Z:
Przedstawienie studentom podstaw współczesnej naukowej wiedzy na temat zaburzeń schizofrenicznych. z typowymi objawami zaburzeń schizofrenicznych, przebiegu zaburzeń schizofrenicznych, funkcjonowania poznawczego w schizofrenii. Zapoznanie studentów ze specyfiką pracy z osobami chorymi na schizofrenię i ich bliskimi a także z obszarem terapeutycznych zmagań z problemami jakie niesie schizofrenia dla pacjenta i ich rodzin. |
W cyklu 2024/25_Z:
Przedstawienie studentom podstaw współczesnej naukowej wiedzy na temat zaburzeń schizofrenicznych. z typowymi objawami zaburzeń schizofrenicznych, przebiegu zaburzeń schizofrenicznych, funkcjonowania poznawczego w schizofrenii. Zapoznanie studentów ze specyfiką dotycząca kwalifikacji podczas przyjęcia do oddziału terapeutycznego, pracy z osobami chorymi na schizofrenię i ich bliskimi a także z obszarem terapeutycznych zmagań z problemami jakie niesie schizofrenia dla pacjenta i ich rodzin. Przedstawienie studentom konkretnych pytań i oczekiwań jakie są stawiane przed pacjentami kwalifikowanymi do pracy terapeutycznej Przedstawienie na czym polega ocena indywidualna każdego pacjenta podczas kwalifikacji, omówienie obszarów jakich dotyczy ta ocena na poziomie psychopatologii , funkcjonowania społecznego. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Przedstawienie studentom podstawowej wiedzy dotyczącej pracy klinicznej z osobami chorującymi na schizofrenię. Poszerzenie ich ogólnego zasobu wiadomości, zwrócenie uwagi na wielostronność i różnorodność oddziaływań , które mogą pomóc pacjentom i ich rodzinom.
Drugim efektem kształcenia jakie nabędzie student to wstępne merytoryczne przygotowanie do specjalistycznej współpracy zawodowej z personelem medycznym, z rodzinami osób chorych na schizofrenię w sytuacji pomocy osobie chorej na schizofrenię. Uwrażliwienie studenta na trudności jakich doświadcza pacjent z rozpoznaniem schizofrenii
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
1. Frekwencja
2. Aktywność na zajęciach
3. Ocena z kolokwium pisemnego. Egzamin pisemny. Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładzie i lektury . Zaliczenie przedmiotu na podstawie wyników z egzaminu pisemnego. Zaliczenie przedmiotu -
ocena 2( ndst) - mniej niż 60 % poprawnych odpowiedzi z testu. Student nie posiada wiedzy z przedmiotu, nie uzyskał wyniku 60 % poprawnych odpowiedzi
ocena 3 ( dst) 60% poprawnych odpowiedzi
ocena 3+ ( dst+) 70% poprawnych odpowiedzi
ocena 4( db) 80% poprawnych odpowiedzi. Student ma średnio uporządkowaną wiedzę.
ocena 4+ ( db+) 90% poprawnych odpowiedzi
ocena 5 ( bdb) - student posiada kompletną wiedzę z zakresu przedmiotu. 100% poprawnych odpowiedzi
Przy wystawieniu oceny końcowej brana jest pod uwagę obecność na zajęciach i aktywność studenta na zajęciach.
Literatura
1)Herschel Knapp(2009). Komunikacja w terapii Wydawnictwo naukowe PWN
2) De Barbaro b. ( red) . Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Colegium Medicum U.J. Kraków , ss 18-97
3) Hintze B. ( 2017) Funkcjonowanie poznawcze w schizofrenii w okresie adolescencji Wydawnictwo APS
4) Meder j. Sawicka M. ( 2006) Psychoterapia schizofrenii. Wydawnictwo PTP
W cyklu 2021/22_L:
1)Grzesiuk l. ( 2005). Psychoterapia . Teoria. Podręcznik akademicki. Eneteia. Warszawa. |
W cyklu 2023/24_Z:
)Herschel Knapp(2009). Komunikacja w terapii Wydawnictwo naukowe PWN |
W cyklu 2024/25_Z:
)Herschel Knapp(2009). Komunikacja w terapii Wydawnictwo naukowe PWN |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a08NK70k7_Esoo4Xl9z53Ogv88ROWwgsx9Y9EGVhrdCg1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=a7dbe208-7e3e-4f69-9aeb-8ea8c9459072&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: