Psychoterapia Gestalt w warunkach izolacji więziennej WF-PS-N-PGW
Założenia i cele
Cele poznawcze przedmiotu to poznanie zasad i etapów terapii Gestalt.
Cel kształcący przedmiotu to uczenie umiejętności prowadzenia terapii (w tym terapii Gestalt) indywidualnej czy grupowej wśród więźniów i wychowanków zakładów poprawczych, a cel wychowawczy to zachęta do otwartości terapeutycznej na świat izolacji zakładowej.
Forma zaliczenia: przygotowanie pracy pisemnej na podany temat.
Treści programowe
1. Terapia Gestalt – cel terapii, teoria (postać, figura).
2. Możliwy wpływ mechanizmów z zakresu psychologii tłumu i psychomanipulacji na skuteczność psychoterapii Gestalt.
3. Fazy terapii – świadomość, odpowiedzialność, eksperymentowanie, konsolidacja.
4. Metody pokrewne (pomocnicze) mogące być stosowane razem z psychoterapią Gestalt.
5. Niezaburzone funkcje organizmu w terapii Gestalt.
6. Zaburzone funkcje organizmu w terapii Gestalt.
7. Mechanizmy obronne w terapii Gestalt – introjekcja, projekcja, retrofleksja, konfluencja.
8. Odniesienie psychoterapii Gestalt do warunków izolacji penitencjarnej (zakładowej).
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: Aktywność na platformie MS Teams - 30 godzin. | W cyklu 2023/24_L: Uczestnictwo w wykładzie na uczelni - 30 godzin (1 p. ECTS). |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK1. Student po zakończeniu zajęć będzie potrafił wyjaśnić istotę i omówić najważniejsze elementy psychoterapii w ogóle.
EK2. Student po zakończonych zajęciach będzie umiał scharakteryzować najważniejsze różnice między terapią a profilaktyką.
EK3. Student po zakończonych zajęciach będzie znał podstawowe formuły Gestaltu.
EK4. Student po zakończonych zajęciach będzie znał etapy terapii Gestalt
EK5. Student po zakończonych zajęciach będzie umiał ukazać „postaci” Gestaltu u różnych kategorii więźniów (wychowanków zakładów poprawczych).
Kryteria oceniania
F: ocena formująca obejmuje informacje zwrotne dla studenta od prowadzącego w trakcie zajęć, odnoszące się do:
F1 – przygotowanego wcześniej materiału i zaprezentowanego przez studenta na zajęciach;
F2 – wypowiedzi studenta świadczących o zrozumieniu bądź brakach w zrozumieniu treści omawianych podczas zajęć;
F3 – pytań zadawanych przez studenta świadczących o poziomie wiedzy i zainteresowania poruszaną problematyką;
F4 – aktywności poznawczej studenta podczas zajęć (znajomości literatury przedmiotu, dokonywania porównań, samodzielnego wyciągania wniosków itp.).
P: ocena podsumowująca umożliwiająca zaliczenie przedmiotu wystawiana jest na zakończenie zajęć i obejmuje:
P1 – ocenę aktywności studenta podczas zajęć (uwzględniana jest też obecność na zajęciach);
P2 – ocenę samodzielnie przygotowanego i zaprezentowanego podczas zajęć tematu;
P3 – ocenę z egzaminu ustnego (to jest zasadniczy element końcowej oceny).
W przypadku egzaminu ustnego ocena bardzo dobra oznacza bardzo dobrą znajomość treści wykładu i zadanej literatury, wraz ze wskazaniami praktycznymi, ocena dobra oznacza dobrą znajomość treści wykładu i zadanej literatury, ocena dostateczna oznacza podstawową orientację w treści przedmiotu, ocena niedostateczna oznacza brak podstawowej orientacji w treści przedmiotu.
Literatura
Sills, Ch., Fish, S., Lapworth (1999). Pomoc psychologiczna w ujęciu Gestalt. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia - Polskie Towarzystwo Psychologiczne.
Dawidson, I.(1996). Tu i Teraz - Uzdrowienie chrześcijańskie a terapia Gestalt. Kraków: Wydawnictwo m.
Zinker, J. (1992). Twórczy proces myślenia w terapii Gestalt. Warszawa: J. Santorski & Co. AGENCJA WYDAWNICZA.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: