Psychologia edukacji i socjalizacji WF-PS-N-PES
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z kluczowymi zagadnieniami z zakresu psychologii edukacji i socjalizacji, a także rozwinięcie umiejętności zastosowania tychże teorii w przyszłej praktyce edukacyjnej.
Kluczowe treści programowe:
1. Psychologia edukacji i socjalizacji – zagadnienia wprowadzające
2. Podstawy skutecznego nauczania i uczenia się
3. Rola nauczyciela i rodziców w procesie socjalizacji dziecka
4. Zadania psychologów w szkołach i poradniach
5. Wybrane zaburzenia neurorozwojowe – diagnoza, obraz kliniczny, praca z uczniem
6. Diagnoza psychologiczna w edukacji
7. Praca psychologów wychowawczych z dziećmi i młodzieżą z destrukcyjnymi zaburzeniami zachowania
8. Wsparcie społeczne i plany edukacyjne wobec dzieci z zespołem Downa
9. Niektóre uwarunkowania kształtowania się cech osobowości dzieci i młodzieży
10. Przykłady programów wspierających pracę psychologa w placówkach edukacyjnych
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Posiadać wiedzę na temat teorii psychologii edukacyjnej i socjalizacji.
Rozumieć role nauczyciela, rodziców i psychologa w procesie edukacyjnym.
Znać podstawy skutecznego nauczania i teorie uczenia się.
Znać zaburzenia neurorozwojowe i umieć diagnozować oraz interweniować.
Umiejętności:
Stosować teorie psychologii edukacyjnej w praktyce.
Projektować skuteczne strategie nauczania.
Diagnozować trudności uczniowskie i tworzyć plany interwencji.
Współpracować z nauczycielami, rodzicami i specjalistami edukacyjnymi.
Analizować i interweniować w przypadkach destrukcyjnych zaburzeń zachowania.
Kompetencje:
Posiadać kompetencje interpersonalne i komunikacyjne.
Wykazywać empatię i zrozumienie różnorodności potrzeb uczniów.
Projektować programy wsparcia psychologicznego w placówkach edukacyjnych.
Rozumieć etyczne aspekty pracy psychologa edukacyjnego.
Demonstrować gotowość do ciągłego doskonalenia zawodowego.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny - ocena końcowa z wykładu zostanie ustalona na podstawie uzyskanej liczby punktów.
Literatura
Literatura:
Buther, J,N., Hooley, J.M., Mineka, S. (2020). Psychologia zaburzeń. Gdańsk: GWP.
Guz, S. (2005). Rozwój i edukacja dziecka. Szanse i zagrożenia. Lublin: WUMCS.
Liberska, H., Trempała, J. (red.). (2020). Psychologia wychowania. Wybrane problemy. Warszawa: PWN.
Mikiewicz, P. (2016). Socjologia edukacji. Teorie, koncepcje, pojęcia. Warszawa: PWN.
Ormrod, J.E., Anderman, E.M., Anderman, L. (2017). Educational psychology: developing learners. London: Pearson.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: