Psychologia rewalidacyjna 1 WF-PS-N-PER1
Treści programowe:
1 Niepełnosprawność- pojęcie, definicje
2.Rewalidacja, rehabilitacja-formy i metody oddziaływań
3.Biologiczne i psychologiczne koncepcje niepełnosprawności
4.Psychologiczna sytuacja osób niepełnosprawnych
5.Niepełnosprawność jako czynnik wywołujący frustrację potrzeb, ból, lęk, stres, ograniczenie aktywności fizycznej i psychicznej
6.Przewlekła choroba a funkcjonowanie psychologiczne.
7.Stan nagłego powstania kalectwa i jego skutki.
8.Psychologiczne czynniki determinujące zachowanie i rehabilitację osób niepełnosprawnych.
9.Charakterystyka mechanizmów regulujących zachowanie osób niepełnosprawnych.
10.Postawy, ich kształtowanie i ich zmiana wobec osób niepełnosprawnych.
11.Psychologiczne mechanizmy przystosowania do inwalidztwa, do życia w społeczności, do pracy.
12 Pojęcie akceptacji siebie i niepełnosprawności.
13.Działania w celu zachowania równowagi psychicznej / psychoterapia:
indywidualna, grupowa, środowiskowa, terapia pracą/.
14.Stymulowanie zastępczych i pobudzanie zachowanych funkcji psychicznych i fizycznych.
15.Rozwijanie i zwiększanie aktywności własnej osób niepełnosprawnych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna wiadomości o procesie rewalidacji osób niepełnosprawnych, uwarunkowaniach psychologicznych tego procesu wynikających z rodzaju i stopnia niepełnosprawności, percepcji społecznej ludzi niepełnosprawnych, mechanizmów regulujących przystosowanie do nauki, życia, pracy;
Umiejętności: student analizuje problemy osób niepełnosprawnych i proponuje pomoc w ich rehabilitacji;
Kompetencje: student wykazuje otwartość na problemy osób niepełnosprawnych, kreatywny w konstruowaniu programów rehabilitacyjnych
Kryteria oceniania
(2) : Student nie wie czym zajmuje się rewalidacja, nie zna zasad jej stosowania.
(3) : Student pobieżnie orientuje się w psychologii rewalidacji, dysponuje niewielką wiedzą na temat podstawowych zagadnień z jej zakresu.
(4) : Student posiada poprawną wiedzę na temat rewalidacji, zna modele pracy terapeutycznej w przypadku wybranych zaburzeń.
(5) : Student doskonale orientuje się w dyscyplinie jaką jest rewalidacja, zna podstawowe metody i techniki terapeutyczne, posiada wiedzę na temat zapobiegania tym zjawiskom.
Praktyki zawodowe
nie przewidziano
Literatura
K.J. Zabłocki, Wprowadzenie do rewalidacji. Toruń, 1998
K.J.Zabłocki, W. Brejnak, Wybrane problemy dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w procesie edukacji. W-wa, 2004
St. Kowalik, Psychologia rehabilitacji. W-wa, 2007
Literatura obowiązkowa:
I. Obuchowska, Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. W-wa, 1995
T.Witkowski, Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych. W-wa, 1993
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: