Podstawowe dyspozycje temperamentalne WF-PS-N-PDT
Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z przeglądem klasycznych i najnowszych ujęć teoretycznych skoncentrowanych wokół temperamentu człowieka. Prezentacja koncepcji teoretycznych uzupełniona będzie pracą z podstawowymi narzędziami badawczymi służącymi do pomiaru cech temperamentu postulowanych w omawianych teoriach i modelach, a Student nabędzie umiejętności posługiwania się nimi oraz interpretowania uzyskiwanych za ich pomocą wyników. W trakcie zajęć szczególny akcent zostanie położony na rozważaniach z zakresu struktury temperamentu, w połączeniu z podkreśleniem swoistej specyfiki tego obszaru. Ponadto Studenci zostaną również zaznajomieni z najnowszymi analizami teoretycznymi dotyczącymi podstawowych wymiarów konstytuujących strukturę temperamentu, a także z bieżącymi badaniami empirycznymi prowadzonymi na tym polu.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: • Efekty wiedzy
Student:
1) definiuje pojęcie temperamentu oraz wskazuje specyfikę tego obszaru
2) identyfikuje podstawowe koncepcje temperamentu i opisuje ich charakterystykę
3) charakteryzuje różne ujęcia struktury temperamentu
4) rozróżnia podstawowe metody pomiaru temperamentu oraz zna ich specyfikę (teoretyczną i praktyczną)
• Efekty umiejętności
Student:
1) porządkuje podstawowe pojęcia z zakresu psychologii temperamentu
2) poddaje krytyce różnorodne podejścia do ujęcia temperamentu i jego struktury
3) umie posługiwać się wybranymi kwestionariuszami do pomiaru temperamentu
4) potrafi interpretować wyniki uzyskane za pomocą narzędziu służących do pomiaru cech temperamentu
• Efekty kompetencji
Student:
1) wykazuje odpowiedzialność za własną pracę i wyrażane opinie
2) bierze udział w dyskusji
3) wykazuje zrozumienie wobec różnorodności
4) zachowuje otwartość na opinie innych osób
ECTS: 4 punkty (udział w zajęciach: 30 godzin, przygotowanie do zajęć: 30 godzin; przygotowanie do kolokwium: 30 godzin; konsultacje: 10 godzin), [100 : 25 = 4] | W cyklu 2022/23_L: • Efekty wiedzy
Student:
1) definiuje pojęcie temperamentu oraz wskazuje specyfikę tego obszaru
2) identyfikuje podstawowe koncepcje temperamentu i opisuje ich charakterystykę
3) charakteryzuje różne ujęcia struktury temperamentu
4) rozróżnia podstawowe metody pomiaru temperamentu oraz zna ich specyfikę (teoretyczną i praktyczną)
• Efekty umiejętności
Student:
1) porządkuje podstawowe pojęcia z zakresu psychologii temperamentu
2) poddaje krytyce różnorodne podejścia do ujęcia temperamentu i jego struktury
3) umie posługiwać się wybranymi kwestionariuszami do pomiaru temperamentu
4) potrafi interpretować wyniki uzyskane za pomocą narzędziu służących do pomiaru cech temperamentu
• Efekty kompetencji
Student:
1) wykazuje odpowiedzialność za własną pracę i wyrażane opinie
2) bierze udział w dyskusji
3) wykazuje zrozumienie wobec różnorodności
4) zachowuje otwartość na opinie innych osób
ECTS: 4 punkty (udział w zajęciach: 30 godzin, przygotowanie do zajęć: 30 godzin; przygotowanie do kolokwium: 30 godzin; konsultacje: 10 godzin), [100 : 25 = 4] | W cyklu 2023/24_L: ECTS: 4 punkty (udział w zajęciach: 30 godzin, przygotowanie do zajęć: 30 godzin; przygotowanie do kolokwium: 30 godzin; konsultacje: 10 godzin), [100 : 25 = 4] |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
• Efekty wiedzy (PS_W02, PS_W03, PS_W07)
Student:
W1_definiuje pojęcie temperamentu oraz wskazuje specyfikę tego obszaru
W2_identyfikuje podstawowe koncepcje temperamentu i opisuje ich charakterystykę
W3_charakteryzuje różne ujęcia struktury temperamentu
W4_rozróżnia podstawowe metody pomiaru temperamentu oraz zna ich specyfikę (teoretyczną i praktyczną)
• Efekty umiejętności (PS_U04)
Student:
U1_porządkuje podstawowe pojęcia z zakresu psychologii temperamentu
U2_poddaje krytyce różnorodne podejścia do ujęcia temperamentu i jego struktury
U3_umie posługiwać się wybranymi kwestionariuszami do pomiaru temperamentu
U4_potrafi interpretować wyniki uzyskane za pomocą narzędziu służących do pomiaru cech temperamentu
Kryteria oceniania
- ocena 5 (bdb):
• (W1, W2, W3, W4)
Student w wysokim stopniu opanował wiedzę dotyczącą temperamentu, różnych jego ujęć teoretycznych, a także jego struktury; bardzo dobrze rozumie i porównuje specyfikę tych ujęć; ponadto doskonale zna i rozróżnia podstawowe narzędzia służące do pomiaru temperamentu, zna ich specyfikę teoretyczną i praktyczną
• (U1, U2, U3, U4)
Student bardzo dobrze porządkuje pojęcia dotyczące temperamentu i jego struktury z uwzględnieniem ich specyfiki; bardzo trafnie interpretuje wyniki uzyskane za ich pomocą; potrafi skonfrontować i zintegrować wiedzę o temperamencie jednostki zdobytą z różnych źródeł; samodzielne interpretuje przypadki ludzkich zachowań w świetle poznanych teorii temperamentu
- ocena 4 (bdb):
• (W1, W2, W3, W4)
Student w dobrym stopniu opanował wiedzę dotyczącą temperamentu, różnych jego ujęć teoretycznych, a także jego struktury; dobrze rozumie i porównuje specyfikę tych ujęć; zna i rozróżnia podstawowe narzędzia służące do pomiaru temperamentu, zna ich specyfikę teoretyczną i praktyczną
• (U1, U2, U3, U4)
Student dobrze porządkuje pojęcia dotyczące temperamentu i jego struktury z uwzględnieniem ich specyfiki; trafnie interpretuje wyniki uzyskane za ich pomocą; potrafi interpretować przypadki ludzkich zachowań w świetle poznanych teorii temperamentu
- ocena 3 (dst):
• (W1, W2, W3, W4)
Student w wystarczającym stopniu opanował wiedzę dotyczącą temperamentu, różnych jego ujęć teoretycznych, a także jego struktury; rozumie ją jednak fragmentarycznie; w stopniu wystarczającym zna i rozróżnia podstawowe narzędzia służące do pomiaru temperamentu, zna ich specyfikę teoretyczną i praktyczną w stopniu dostatecznym
• (U1, U2, U3, U4)
Student słabo porządkuje pojęcia dotyczące temperamentu i jego struktury z uwzględnieniem ich specyfiki; potrafi zinterpretować wyniki uzyskane za ich pomocą; potrafi interpretować przypadki ludzkich zachowań w świetle poznanych teorii temperamentu, chociaż potrzebuje pomocy prowadzącego
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: