Psychopatologia 1 (ćwiczenia) WF-PS-N-PATO1
Ćwiczenia mają na celu ugruntowanie wiedzy zdobytej na wykładzie z psychopatologii poprzez odniesienie wiedzy do praktycznych przykładów związanych z objawami zaburzeń oraz studium przypadku. W ramach ćwiczeń analizowane będą badania na temat epidemiologii zaburzeń, ćwiczona umiejętność posługiwania się klasyfikacjami zaburzeń i kryteriami diagnostycznymi. Istotnym elementem będzie także ćwiczenie kreatywności oraz umiejętności pracy indywidualnej i grupowej w celu prezentowania wybranych zagadnień związanych z problematyką zaburzeń psychicznych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta]:
udział w ćwiczeniach: 30 godz.
studium literatury, przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz.
suma godzin: 60 [60/30(25)=2]
liczba ECTS: 2 | W cyklu 2024/25_Z: ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta]:
udział w ćwiczeniach: 30 godz.
samodzielne studium literatury, przygotowanie do ćwiczeń: 25 godz.
konsultacje: 5 godz.
suma godzin: 60 [60/30(25)=2]; w tym w kontakcie bezpośrednim z nauczycielem akademickim - 35 godz. (1 ECTS)
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
W1. Student rozumie etiologię zaburzeń psychicznych (w tym stres, kryzysy, konflikty w życiu człowieka), uwzględniając perspektywę biologiczną, psychologiczną i społeczną.
W2. Student zna typologię zaburzeń psychicznych, w tym symptomatologię oraz klasyfikację zaburzeń psychicznych. Orientuje się także w ewolucji poglądów na zaburzenia psychiczne, epidemiologii zaburzeń psychicznych oraz posługuje się specjalistyczną terminologią.
Umiejętności:
U1. Student potrafi odróżnić podstawowe objawy psychopatologiczne, potrzebne do diagnozy zaburzeń psychoneurologicznych, osobowości oraz sprawności innych funkcji psychicznych oraz oceny zdolności adaptacyjnych oraz funkcjonowania w różnych relacjach społecznych.
U2. Student potrafi rozpoznawać problemy specyficzne dla różnych form psychopatologii oraz wskazać adekwatne formy pomocy.
Kompetencje:
K1. Student jest wrażliwy na problematykę zaburzeń psychicznych oraz zorientowany na interwencje kryzysową i pomoc psychologiczną adresowaną do osób z zaburzeniami psychicznymi.
K2. Student, pracując samodzielnie oraz w zespole, przygotowuje i prezentuje problematykę wybranych problemów psychologicznych, a zwłaszcza zaburzeń psychicznych, ich etiologii, przebiegu i sposobów leczenia.
Kryteria oceniania
W1-W2:
Na ocenę bardzo dobrą:
- student bezbłędnie: (a) identyfikuje objawy zaburzeń psychicznych, (b) wykazuje znajomość ewolucji poglądów na zaburzenia psychiczne, (c) wyjaśnia przyczyny powstawania zaburzeń psychicznych, uwzględniające różne perspektywy, (d) definiuje i rozróżnia omawiane pojęcia z zakresu psychopatologii ogólnej i szczegółowej, (e) identyfikuje etiologię, epidemiologię, obraz kliniczny oraz sposoby leczenia omawianych zaburzeń psychicznych (w przypadku odpowiedzi, prezentacji lub kolokwium odzwierciedla się to w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 100-92%)
Na ocenę dobrą:
- student w zdecydowanej większości poprawnie: (a) identyfikuje objawy zaburzeń psychicznych, (b) wykazuje znajomość ewolucji poglądów na zaburzenia psychiczne, (c) wyjaśnia przyczyny powstawania zaburzeń psychicznych, uwzględniające różne perspektywy, (d) definiuje i rozróżnia omawiane pojęcia z zakresu psychopatologii ogólnej i szczegółowej, (e) identyfikuje etiologię, epidemiologię, obraz kliniczny oraz sposoby leczenia omawianych zaburzeń psychicznych (w przypadku odpowiedzi, prezentacji lub kolokwium odzwierciedla się to w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 91-84% w przypadku oceny dobrej plus i na poziomie 83-76% w przypadku oceny dobrej)
Na ocenę dostateczną:
- student w większości poprawnie: (a) identyfikuje objawy zaburzeń psychicznych, (b) wykazuje znajomość ewolucji poglądów na zaburzenia psychiczne, (c) wyjaśnia przyczyny powstawania zaburzeń psychicznych, uwzględniające różne perspektywy, (d) definiuje i rozróżnia omawiane pojęcia z zakresu psychopatologii ogólnej i szczegółowej, (e) identyfikuje etiologię, epidemiologię, obraz kliniczny oraz sposoby leczenia omawianych zaburzeń psychicznych (w przypadku odpowiedzi, prezentacji lub kolokwium odzwierciedla się to w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 75-68% w przypadku oceny dostatecznej plus i na poziomie 67-60% w przypadku oceny dostatecznej)
U1-U2:
Na ocenę bardzo dobrą:
- student bezbłędnie odróżnia podstawowe objawy psychopatologiczne, rozpoznaje problemy specyficzne dla różnych form psychopatologii oraz wskazuje w odniesieniu do nich adekwatne formy pomocy (w przypadku odpowiedzi, prezentacji lub kolokwium odzwierciedla się to w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 100-92%)
Na ocenę dobrą:
- student w zdecydowanej większości poprawnie odróżnia podstawowe objawy psychopatologiczne, rozpoznaje problemy specyficzne dla różnych form psychopatologii oraz wskazuje w odniesieniu do nich adekwatne formy pomocy (w przypadku odpowiedzi, prezentacji lub kolokwium odzwierciedla się to poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 91-84% w przypadku oceny dobrej plus i na poziomie 83-76% w przypadku oceny dobrej)
Na ocenę dostateczną:
- student w większości poprawnie odróżnia podstawowe objawy psychopatologiczne, rozpoznaje problemy specyficzne dla różnych form psychopatologii oraz wskazuje w odniesieniu do nich adekwatne formy pomocy (w przypadku odpowiedzi, prezentacji lub kolokwium odzwierciedla się to w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 75-68% w przypadku oceny dostatecznej plus i na poziomie 67-60% w przypadku oceny dostatecznej)
K1:
Na ocenę bardzo dobrą, dobrą, dostateczną:
- student osiągnął efekt uczenia się (jest wrażliwy na problematykę zaburzeń psychicznych oraz zorientowany na interwencje kryzysową i pomoc psychologiczną adresowaną do osób z zaburzeniami psychicznymi)
K2:
Na ocenę bardzo dobrą:
- student (a) w pełni rzetelnie i poprawnie opracowuje wskazane zagadnienia, (b) w pełni wykazuje się umiejętnością efektywnej pracy samodzielnej i w grupie, (c) w pełni samodzielnie, kreatywnie i komunikatywnie prezentuje wybrane zagadnienia związane z zaburzeniami psychicznymi
Na ocenę dobrą:
- student (a) w większości rzetelnie i poprawnie opracowuje wskazane zagadnienia, (b) w większości wykazuje się umiejętnością efektywnej pracy samodzielnej i w grupie, (c) w większości samodzielnie, kreatywnie i komunikatywnie prezentuje wybrane zagadnienia związane z zaburzeniami psychicznymi
Na ocenę dostateczną:
- student (a) rzetelnie i poprawnie opracowuje wskazane zagadnienia, choć zdarzają mu się drobne błędy i uchybienia (b) wykazuje się umiejętnością pracy samodzielnej i w grupie w stopniu wystarczającym do podejmowania pracy samodzielnej i grupowej, (c) prezentuje wybrane zagadnienia związane z zaburzeniami psychicznymi w stopniu komunikatywnym, korzystając z pomocy
Literatura
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: