Psychopatologia 1 (ćwiczenia) WF-PS-N-PATO1
Zakres tematów:
1) Zajęcia organizacyjne. Wstęp do psychopatologii
2) Zaburzenia procesów poznawczych- omówienie
3) Kontakt interpersonalny w wywiadzie diagnostycznym. Technika nawiązywania i podtrzymywania kontaktu, zasady prowadzenia wywiadu klinicznego - część 1
4) Wywiad kliniczny - część 2
5) Schizofrenia, zaburzenia typu schizofrenii i urojeniowych (F20-F29) - część 1
6) Schizofrenia, zaburzenia typu schizofrenii i urojeniowych (F20-F29) - część 2
7) Zaburzenia afektywne (F30-F39) - część 1
8) Zaburzenia afektywne (F30-F39) - część 2
9) Zaburzenia spowodowane używaniem substancji psychoaktywnych
10) Zaburzenia osobowości (F60-F69) - część 1
11) Zaburzenia osobowości (F60-F69) - część 2
12) Zaburzenia nerwicowych, związanych ze stresem i pod postacią somatyczną (F40-F48) - część 1
13) Zaburzenia nerwicowych, związanych ze stresem i pod postacią somatyczną (F40-F48) - część 2
14) Podsumowanie
15) Zaliczenie (w zależności od grupy: pisemnie w formie opisu przypadku, prezentacja na zajęciach, obecność na zajęciach lub zaliczenie ustne- w jednej grupie)
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia jakie nabędzie student po zaliczeniu przedmiotu w zakresie:
- wiedzy: … student posiada wiedzę odnośnie teoretycznych koncepcji wyjaśniających przyczynę zaburzeń i chorób psychicznych
- umiejętności: …student potrafi dotrzeć do źródeł właściwych dla określonego problemu z obszaru psychiatrii, właściwie ocenić te źródła i wykorzystać w działaniu psychologicznym
- kompetencji społecznych:… potrafi wskazać i zastosować właściwe środki naukowe z dziedziny psychiatrii dla rozwiązania problemów dotyczących zaburzeń życia psychicznego jednostki
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania (Określenie poziomu osiągniecia - wg skali ocen - założonych dla przedmiotu efektów kształcenia; opis składowych oceny końcowej):
Wiedza:
ocena 2 (nd) student nie posiada podstawowej wiedzy z psychopatologii ogólnej, nie zna teorii wyjaśniających przyczyny zaburzeń zachowania, nie zna zasad postępowania diagnostycznego i terapeutycznego z obszaru psychopatologii
ocena 3(dst) student ma ograniczoną wiedzę podstawową z psychopatologii ogólnej, a także odnośnie teorii wyjaśniających przyczyny tych zaburzeń; w ograniczonym stopniu zna zasady postępowania diagnostycznego i terapeutycznego stosowane w psychopatologii
ocena 4(db) student dysponuje zadowalającą wiedzą odnośnie zaburzeń psychicznych oraz na temat teorii wyjaśniających przyczyny tych zaburzeń; zna podstawowe metody diagnoz z obszaru psychopatologii
ocena 5 (bdb) student posiada w pełni uporządkowaną wiedzę odnośnie zaburzeń zachowania i chorób psychicznych, a także koncepcji teoretycznych wyjaśniających przyczyny tych zaburzeń, zna zasady ich diagnozy i terapii.
Umiejętności:
ocena 2 (nd) student nie potrafi scharakteryzować podstawowych problemów patologii ani wyjaśnić ich genezy z perspektywy teoretycznej; nie potrafi wskazać na właściwe sposoby diagnozowania i terapii zaburzeń oraz chorób psychicznych
ocena 3 (dst) student ma ograniczoną wiedzę z obszaru psychopatologii a także na temat koncepcji wyjaśniających etiologię zaburzeń i chorób psychicznych; potrafi w ograniczonym stopniu wskazać na specyficzne dla psychiatrii sposoby diagnozy i terapii zaburzeń i chorób psychicznych.
ocena 4 (db) student potrafi trafnie scharakteryzować rodzaje zaburzeń zachowania i chorób psychicznych, potrafi wyjaśnić etiologię tych zaburzeń z różnych perspektyw teoretycznych i podać sposoby diagnozowania oraz terapii stosowane w psychiatrii
ocena 5 (bdb) student potrafi w pełni poprawnie odnieść się do głównych problemów psychopatologii oraz sposobów ich wyjaśniania z perspektywy teoretycznej, potrafi także wskazać na właściwe metody diagnozy i terapii.
Kompetencje:
ocena 2 (nd) student nie potrafi różnicować zaburzeń i chorób psychicznych ani wyjaśniać rodzaju zaburzeń z różnych perspektyw teoretycznych; nie potrafi wskazać na odpowiedni sposób postępowania diagnostycznego i terapeutycznego
ocena 3 (dst)student potrafi w ograniczonym stopniu różnicować zaburzenia i choroby psychiczne oraz wyjaśniać przyczyny tych zaburzeń z różnych perspektyw teoretycznych; częściowo potrafi wskazać na specyficzne sposoby diagnozy i terapii w psychiatrii
ocena 4 (db) student potrafi poprawnie różnicować postacie zaburzeń i chorób psychicznych, krytycznie odnieść się do koncepcji teoretycznych wyjaśniających te zaburzenia; potrafi wskazać na właściwe metody diagnozy i terapii stosowane w psychiatrii
ocena 5 (bdb) student potrafi w pełni poprawnie różnicować zaburzenia i choroby psychiczne; kompetentnie ocenić wartość danej kompetencji wyjaśniającej etiologię tych zaburzeń; potrafi wskazać na adekwatne do problemu metody diagnozy i terapii stosowane w psychiatrii
Literatura
Spis zalecanych lektur:
1. Cierpiałkowska Lidia (2013). Psychopatologia. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
2. Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny. (2003) red: Bilikiewicz A. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa.
3. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD -10. (2002) IPiN Warszawa.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: