Psychologiczne aspekty w procesie resocjalizacji i jurydycznej pracy socjalnej WF-PS-N-PAR
Ćwiczenia
Założenia i cele
Cele poznawcze przedmiotu to poznawanie systemów penitencjarnych i resocjalizacyjnych, funkcjonowanie osadzonego w jednostkach izolacyjnych, funkcjonowanie wychowanków w ośrodkach resocjalizacyjnych, zasad i metod resocjalizacji oraz pracy socjalnej. Podstawowy cel kształcący przedmiotu, to uczenie umiejętności nawiązywania komunikacji z więźniami i wychowankami ośrodków resocjalizacyjnych , w celu przychodzenia im ze skuteczna pomocą. Celem wychowawczym przedmiotu jest motywowanie studentów do pracy resocjalizacyjnej, terapeutycznej, korekcyjnej, pomocowej, do pracy socjalnej z więźniami i wychowankami ośrodków resocjalizacyjnych.
Treści programowe:
1. Określenie resocjalizacji i jurydycznej pracy socjalnej ze wskazaniem na aspekty psychologiczne.
2. Relacja pomiędzy psychologią a resocjalizacją i jurydyczną pracą socjalną.
3. Od diagnozy kryminologicznej do prognozy resocjalizacyjnej.
4. Historyczne spojrzenie na instytucje izolujące człowieka.
5. Koncepcje oddziaływań korekcyjno-pomocowych wobec niedostosowanych społecznie.
6. Funkcje, zasady, etapy, metody resocjalizacji.
7. Koncepcje, zasady, klient pracy socjalnej.
8. Podkultura więzienna i możliwość jej przenikania
9. Zjawisko samoagresji i symulowania w więzieniu: samoagresja a podkultura więzienna, psychologiczne tło samoagresji i jej rodzaje.
10. Samoagresja w ośrodkach resocjalizacyjnych.
11. Aglutynacja psychiczna w jednostkach penitencjarnych i ośrodkach resocjalizacyjnych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza - student wie jak interpretować zmienność zachowań osób znajdujących się w izolacji penitencjarnej i w ośrodkach resocjalizacyjnych; - zna metody psychologiczne wykorzystywane do diagnozy w przypadku więźniów i wychowanków ośrodków resocjalizacyjnych; - zna sposoby interwencji psychologicznej w przypadku więźniów z danej kategorii i w przypadku wychowanków ośrodków resocjalizacyjnych; - zna zasady i metody oddziaływań resocjalizacyjnych i oddziaływań z zakresu pracy socjalnej .
Umiejętności - student potrafi dobierać metody do badań psychologicznych prowadzonych w jednostkach penitencjarnych i ośrodkach resocjalizacyjnych.
Kompetencje - student posiada kompetencje w zakresie pomocy psychologicznej i interwencji kryzysowej realizowanej w środowisku więziennym i wśród wychowanków ośrodków resocjalizacyjnych.
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu w formie ustnej (rozmowa sprawdzająca): na ocenę 3 wymagana jest podstawowa znajomość materiału, na ocenę dobrą - szczegółowa znajomość materiału, na ocenę bardzo dobrą - umiejętność przenoszenia teoretycznych treści na płaszczyznę praktyki penitencjarnej i resocjalizacyjnej. Dwie nieobecności na zajęciach są dopuszczalne. W ocenie uwzględniana jest również aktywność na zajęciach.
Literatura
1. Ciosek M., Psychologia sądowa i penitencjarna, Wydawnictwa Prawnicze PWN, Warszawa 2001.
2. Czapów C., Wychowanie resocjalizujące, WP, Warszawa 1978.
3. Moir A., Jessel D., Zbrodnia rodzi się w mózgu, Książka i Wiedza, Warszawa 1998.
4. Ostrowska K., Psychologia resocjalizacyjna. W kierunku nowej specjalności psychologii, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2008.
5. Przybyliński S., "Dziara", "cynkówka", "kolka" - zjawisko tatuażu więziennego, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2007.
6. Przybiliński S., Podkultura więzienna - wielowymiarowość rzeczywistości pentencjarnej, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2006.
7. Snopek M., Tatuaż. Element współczesnej kultury, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010.
8. Szaszkiewicz M., Tajemnice grypserki, Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Kraków 1997.
9. Woźniak W. (red.), Materiały do ćwiczeń z metodyki resocjalizacji – aspekt psychologiczny i pedagogiczny, Wydawnictwo Wszechnicy Mazurskiej – Acta Universitatis Masuriensis & Wydział Filozofii Chrześcijańskiej Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Olecko – Warszawa 2009.
10. Woźniak, W., Relacja pomiędzy psychologią a pracą socjalną, Wydawnictwo WSGK, Kutno 2020.
11. Zimbardo Ph., Efekt Lucyfera, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
Uwagi
W cyklu 2022/23_L:
Student winien mieć podstawową wiedzę z zakresu osobowości i rozwoju człowieka. |
W cyklu 2023/24_L:
Student winien mieć podstawową wiedzę z zakresu osobowości i rozwoju człowieka. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: