Psychologia agresji i przemocy WF-PS-N-PAPM
Student wie jak interpretować zachowania agresywne, w zależności od czynników sytuacyjnych i relacji interpersonalnych. Student ma wiedzę dotyczącą rozwoju człowieka w kontekście kształtowania się agresji. Student zna metody diagnozujące agresję oraz formy zapobiegania agresji.
Efekty kształcenia to także formowanie postawy empatycznej i terapeutycznej względem sprawców różnorodnej agresji.
Treści:
1. Określenie agresji i przemocy.
2. Typy szczegółowe agresji.
3. Agresja emotogenna.
4. Agresja instrumentalna i zadaniowa.
5. Wrogość interpersonalna.
6. Agresja typu immanentno-spontanicznego.
7. Teoria instynktu agresji.
8. Teoria: frustracja - agresja.
9. Teoria społecznego uczenia się agresji.
10. Agresja a płeć.
11. Rodzinne uwarunkowania agresji.
12. Agresja w szkole.
13. Stałość i rozwój agresji.
14. Kontrolowanie agresji.
15. Projekt programu szkolenia odnośnie agresji.
16. Sprawcy zabójstw ze szczególnym okrucieństwem.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student wie jak interpretować zachowania agresywne (1), w zależności od czynników sytuacyjnych (2) i relacji interpersonalnych (3). Student ma wiedzę dotyczącą rozwoju człowieka w kontekście kształtowania się agresji (4). Student zna metody diagnozujące agresję (5) oraz formy zapobiegania agresji (6).
Kryteria oceniania
Ocena formująca: aktywność na zajęciach, praca własna (dopuszczalne dwie nieobecności).
Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie ustnej w czasie którego sprawdzana jest wiedza z treści ćwiczeń.
Przedmiot kończy się zaliczeniem w formie ustnej, a w ciągu zajęć ma miejsce ocenianie ciągłe z uwzględnieniem obecności (dopuszczalne są dwie nieobecności) oraz aktywności.
Ocena dobra oznacza dobrą orientację w zagadnieniach teoretycznych, a ocena bardzo dobra oznacza umiejętność przenoszenia zagadnień teoretycznych na płaszczyznę praktyczną.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Barbara Krahe, Agresja, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006.
2. Irena Pospiszyl, Ofiary chroniczne - przypadek czy konieczność, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2003.
3. Erich Fromm Anatomia ludzkiej destrukcyjności, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 1999.
4. Leo Murray, Psychologia wojny, Wydawnictwo RM, Warszawa 2014.
Uwagi
W cyklu 2023/24_L:
Podstawowa wiedza z zakresu psychologii osobowości i rozwoju człowieka. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: