Psychologia antropologiczna WF-PS-N-PA
1. Podstawowe pojęcia: psychologia a antropologia i psychologia. antropologiczna; antropologia psychologiczna a psychologia antropologiczna.
2. Proweniencja i historia psychologii antropologicznej; dyscypliny pokrewne.
3. Psychologia Anthropologica Otto Casmanna.
4. Amerykańska antropologia psychologiczna, psychoanalityczna i kognitywna – proweniencja i historia paradygmatów, przedmiot, założenia, metody.
5. Psychologia kulturowa jako tzw. druga psychologia (M. Cole, R. Shweder, C. Ratner, J. Bruner).
6. Psyche i osobowość a kultura (E. Sapir, R. Benedict, M. Mead, R. Linton, C. Kluckhohn): self, emocje kulturowe, moralność, wychowanie.
7. Antropologie psychologiczne/obrazy człowieka w klasycznych i alternatywnych koncepcjach psychologicznych.
8. Wybrane antropologie psychologizujące: m.in. Krakowska Szkoła Antropologii (K. Wojtyła, J. Tischner, A. Kępiński, R. Ingarden).
9. Idea duszy jako core idea psychologii realnej (F. von Baader, W. Dilthey) – projekt autorski.
10. Relacja mit-fantazmat jako idea rdzeniowa psychologii antropologicznej.
11. Psychologia historyczno-kulturowa i indygeniczna.
12. Re-wizje psychologii/filozofii człowieka w koncepcjach Jamesa Hillmana i Ernesta Boescha.
13. Metody antropoanalizy (m.in. Analiza Konotacyjna, psychologia imaginalna, analiza egzystencjalna, analiza psychokulturowa/mitoanaliza).
14. Wybrane aplikacje psychologii antropologicznej:
a. Kulturoterapia.
b. Psychologia Słowian.
c. Psychologia kultury współczesnej.
d. Komunikacja transkulturowa.
e. Transreligijność.
f. Mit miłości.
g. Fantazmat polskości.
15. Analiza psychokulturowa autorskiego materiału badawczego/filmów dokumentalnych (m.in. Meksyk, Gwatemala, Indonezja, Chiny, Korea Północna, Syberia/Buriacja, Amazonia Ekwadorska, Japonia, Tajlandia, kraje Afryki).
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2022/23_L: obowiązkowy | W cyklu 2020/21_L: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2023/24_L: obowiązkowy |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- zna i rozumie czym zajmuje się psychologia antropologiczna
- zna i rozumie na czym polega odmienność interpretacji zachowań cżłowieka z perspektywy psychologii antropologicznej
- zna i rozumie metody interpreacji zmienności zachowań jednostkowych
Kryteria oceniania
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Egzamin pisemny - test i pytania otwarte.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Bruner, J. (2010). Kultura edukacji. Kraków: Universitas.
Buchowski, M. (red.) (1993). Amerykańska antropologia kognitywna. Warszawa: Instytut Kultury.
Burszta, W. (1998). Antropologia kultury: tematy, teorie, interpretacje. Poznań: Zysk i S-ka.
Geertz, C. (2006). Zastane światło. Antropologiczne refleksje na tematy filozoficzne. Kraków: Universitas.
Kępiński, A. (2012). Rytm życia. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Le-Vine, R.A. (ed.) (2010). Psychological Anthropology. Chichester: Blackwell Publishing.
MacDonald, P. S. (2019). Psyche. Dzieje pojęcia. Warszawa: Biblioteka Kwartalnika Kronos.
Pankalla, A., Dudek, Z.W. (2005/2008). Psychologia kultury. Doświadczenia graniczne i transkulturowe. Warszawa: Eneteia.
Pankalla, A., Kilian, A. (2007). Psychescapes. Tożsamość naszych czasów. Poznań: PWP.
Pankalla, A., Klaus, Z. (2010). Mitoterapia. Poznań: Poznańskie Wydawnictwo Psycho-Kulturowe, Black Unicorn, Wydawnictwo Psychologii Mitu.
Pankalla, A. (2011). Mitocentryczna psychologia kulturowa Ernesta Boescha. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Pankalla, A. (2014). Kultura psychologów. Wprowadzenie do psychologii historyczno-kultuowej. Katowice: Wydawnictwo Altermed.
Pankalla, A., Kośnik, K. (2018). Indygeniczna psychologia Słowian. Wprowadzenie do realnej nauki o duszy. Kraków: Universitas.
Płonka-Syroka, B. (red.) (2005). Antropologia wiedzy. Perspektywy badawcze dyscypliny. Wrocław: Wydawnictwo Katedry Etnologii i Antropologii Kulturowej UWr.
Tischner, J. (2011). Spór o istnienie człowieka. Kraków: Znak.
Wojtyła, K. (2011). Osoba i czyn. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: