Neuropsychologia WF-PS-N-NP
Dzisiejsza diagnoza neuropsychologiczna służy nie tylko dokładnemu opisowi stanu klinicznego pacjenta, pomaga ocenić proces zdrowienia, ale przede wszystkim ma na celu opracowanie najskuteczniejszych metod rehabilitacji. Działania te wymagają poznania współczesnego stanu wiedzy na temat organizacji funkcji psychicznych w mózgu człowieka, deficytów powstałych na skutek jego uszkodzenia oraz mechanizmów plastyczności mózgowej. Podczas wykładów omówione zostaną wybrane zaburzenia i choroby mózgu oraz ich neuropsychologiczne konsekwencje. Studenci zapoznają się także ze współczesnymi metodami obrazowania funkcji i struktury mózgu. Ćwiczenia mają za zadanie przybliżyć spektrum możliwości diagnozy neuropsychologicznej, ale też są okazją do nabycia w pewnym stopniu umiejętności różnicowania zespołów neuropsychologicznych oraz budowania programów terapeutycznych, mających na celu trening funkcji poznawczych lub kompensacyjne oddziaływania psychospołeczne.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: Bezpośrednie uczestnictwo w zajęciach: 60 h.
Konsultacje do zajęć: 10 h.
Zaliczenie zajęć: 5 h.
Przygotowanie się studenta do zajęć: 15 h.
Czytanie literatury: 20 h.
Realizacja projektu: 20 h.
Zadania domowe: 10 h.
Samokształcenie: 20 h. | W cyklu 2023/24_L: Bezpośrednie uczestnictwo w zajęciach: 60 h.
Konsultacje do zajęć: 10 h.
Zaliczenie zajęć: 5 h.
Przygotowanie się studenta do zajęć: 15 h.
Czytanie literatury: 20 h.
Realizacja projektu: 20 h.
Zadania domowe: 10 h.
Samokształcenie: 20 h. | W cyklu 2024/25_L: Bezpośrednie uczestnictwo w zajęciach: 60 h
Samokształcenie: 20 h
Konsultacje do zajęć: 10 h
Zaliczenie zajęć: 5 h
Przygotowanie się studenta do zajęć: 15 h
Czytanie literatury: 20 h
Realizacja projektu: 20 h
Zadania domowe: 10 h
Suma godzin: 160 h = 6 ECTS |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
student:
W1: rozpoznaje zależności między uszkodzeniem mózgu a zachowaniem;
W2: opisuje największe zespoły neuropsychologiczne;
W3: wyjaśnia zasady i kierunki oddziaływań terapeutycznych wobec osób z dysfunkcjami mózgu;
W4: charakteryzuje zastosowanie gier komputerowych w terapii funkcji poznawczych;
W5: opisuje zastosowanie najnowszych metod wspomagających neuroplastyczność.
U1: wyznacza rolę neuropsychologa we współczesnym zespole diagnostyczno-rehabilitacyjnym w obszarze neurologii;
U2: posługuje się pojęciami w zakresie neurologii;
U3: różnicuje poszczególne zespoły neuropsychologiczne.
K1: zachowuje ostrożność w wyrażaniu opinii;
K2: postępuje zgodnie z zasadami kodeksu etyczno-zawodowego psychologa.
Kryteria oceniania
Efekty W1-5:
- na ocenę 3 (dst.): student wymienia zależności między uszkodzeniem mózgu a zachowaniem; charakteryzuje jeden duży zespół neuropsychologiczny; student wyjaśnia praktyczne aspekty rehabilitacji neuropsychologicznej i pomocy psychologicznej osobom z dysfunkcjami mózgu, ale nie podaje specyfiki; opisuje techniczny aspekt przezczaszkowej stymulacji magnetycznej;
- na ocenę 4 (db.): student omawia zależności miedzy uszkodzeniem mózgu a zachowaniem; charakteryzuje dwa duże zespoły neuropsychologiczne; krótko wyjaśnia praktyczne aspekty i specyfikę rehabilitacji neuropsychologicznej i pomocy psychologicznej osobom z dysfunkcjami mózgu; opisuje różnice między różnymi formami działania przezczaszkowej stymulacji magnetycznej;
- na ocenę 5 (bdb): student doskonale rozpoznaje zależności miedzy uszkodzeniem mózgu a zachowaniem; szczegółowo charakteryzuje trzy duże zespoły neuropsychologiczne; obszernie wyjaśnia zasady i kierunki oddziaływań terapeutycznych wobec osób z dysfunkcjami mózgu; wysoce trafnie tłumaczy wpływ najnowszych technik wspomagających neuroplastyczność;
Efekty U1-3:
- na ocenę 3 (dst.): student wyznacza rolę neuropsychologa na współczesnym oddziale neurologii w publicznej służbie zdrowia w Polsce; posługuje się czasem pojęciami w zakresie neurologii; różnicuje deficyty zachowania w obrębie jednego zespołu neuropsychologicznego;
- na ocenę 4 (db.): student wyznacza rolę neuropsychologa we współczesnym zespole diagnostyczno-rehabilitacyjnym w obszarze neurologii w publicznej służbie zdrowia w Polsce; posługuje się często pojęciami w zakresie neurologii; różnicuje deficyty zachowania w obrębie dwóch zespołów neuropsychologicznych;
- na ocenę 5 (bdb): student wyznacza rolę neuropsychologa a także innych członków zespołu we współczesnym zespole diagnostyczno-rehabilitacyjnym w obszarze neurologii w publicznej służbie zdrowia w Polsce; posługuje się biegle pojęciami w zakresie neurologii; różnicuje deficyty zachowania w poszczególnych zespołach neuropsychologicznych;
Efekty K1-2:
zachowuje ostrożność w wyrażaniu opinii; postępuje zgodnie z zasadami kodeksu etyczno-zawodowego psychologa;
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: