Metody radzenia sobie ze stresem WF-PS-N-MRSS
Studenci będą uczyć się identyfikować źródła stresu, stosować techniki relaksacyjne, medytacyjne oraz behawioralne, a także oceniać skuteczność tych metod. Zajęcia obejmują wykłady, warsztaty, studium przypadku, dyskusje grupowe oraz praktyki, co pozwoli na wszechstronne przygotowanie do radzenia sobie ze stresem zarówno w życiu codziennym, jak i zawodowym.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2025/26_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Studenci poznają teoretyczne podstawy stresu oraz jego wpływ na organizm.
- Studenci zapoznają się z różnorodnymi technikami radzenia sobie ze stresem, w tym technikami relaksacyjnymi, medytacyjnymi oraz behawioralnymi.
Umiejętności:
- Studenci będą potrafili zidentyfikować źródła stresu w konkretnych sytuacjach zawodowych
- Studenci nauczą się praktycznego zastosowania technik radzenia sobie ze stresem.
- Studenci będą umieli ocenić skuteczność różnych metod redukcji stresu.
Postawy:
- Studenci będą świadomi znaczenia dbania o zdrowie psychiczne.
- Studenci będą potrafili zastosować zdobyte umiejętności w codziennym życiu oraz w pracy zawodowej.
Kryteria oceniania
Wiedza:
Ndst (2.0): Student nie zna podstawowych teorii stresu ani nie rozumie jego wpływu na organizm. Nie potrafi wymienić ani opisać technik radzenia sobie ze stresem.
Dst (3.0) Student zna podstawowe pojęcia związane ze stresem i potrafi ogólnie opisać jego skutki dla organizmu. Potrafi wymienić kilka technik radzenia sobie ze stresem, ale nie rozumie w pełni zasad ich działania.
Db (4.0) Student zna i rozumie główne koncepcje stresu, jego psychologiczne i fizjologiczne uwarunkowania. Potrafi scharakteryzować różne techniki radzenia sobie ze stresem (relaksacyjne, medytacyjne, behawioralne) i wskazać ich potencjalne zastosowania.
Bdb (5.0) Student wykazuje pogłębioną znajomość teorii stresu (np. koncepcje Lazarusa, Selye’ego, Hobfolla). Samodzielnie wyjaśnia mechanizmy wpływu stresu na organizm i psychikę. Potrafi szczegółowo omówić i porównać różnorodne techniki radzenia sobie ze stresem, uzasadniając ich skuteczność i ograniczenia.
Umiejętności:
Ndst (2.0) Student nie potrafi zidentyfikować źródeł stresu w praktycznych sytuacjach. Nie stosuje poznanych technik lub robi to niepoprawnie. Nie potrafi ocenić skuteczności metod.
Dst (3.0) Student potrafi wskazać ogólne źródła stresu, ale ma trudności w ich analizie. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem w sposób schematyczny i mało skuteczny. Ocena skuteczności metod jest powierzchowna.
Db (4.0) Student poprawnie identyfikuje źródła stresu w konkretnych sytuacjach (np. zawodowych lub interpersonalnych). Potrafi dobrać i zastosować odpowiednie techniki relaksacyjne lub behawioralne. Dokonuje rzeczowej oceny skuteczności metod na podstawie obserwacji lub samooceny.
Bdb (5.0) Student samodzielnie analizuje złożone sytuacje stresowe, trafnie identyfikuje źródła stresu oraz mechanizmy jego powstawania. Sprawnie i adekwatnie dobiera oraz stosuje techniki redukcji stresu. Potrafi krytycznie i wieloaspektowo ocenić skuteczność metod, proponując ich modyfikacje.
Kompetencje:
Ndst (2.0) Student nie wykazuje świadomości znaczenia zdrowia psychicznego. Nie stosuje poznanych metod w życiu osobistym ani zawodowym.
Dst (3.0) Student rozumie potrzebę dbania o zdrowie psychiczne, lecz nie zawsze przekłada tę wiedzę na praktykę. Czasami stosuje techniki radzenia sobie ze stresem, ale bez systematyczności i refleksji.
Db (4.0) Student jest świadomy roli zdrowia psychicznego w funkcjonowaniu zawodowym i osobistym. Wykazuje gotowość do stosowania technik redukcji stresu oraz promuje zachowania prozdrowotne w swoim otoczeniu.
Bdb (5.0) Student w pełni rozumie i ceni znaczenie zdrowia psychicznego. Systematycznie stosuje techniki radzenia sobie ze stresem w życiu i pracy, wykazując się dojrzałością emocjonalną, autorefleksją i zdolnością do wspierania innych w budowaniu odporności psychicznej.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: