Motywacja osiągnięć w funkcjonowaniu człowieka WF-PS-N-MOFC
Tematy wykładów dotyczą szerokiego spektrum motywacji osiągnięć i przeszkód do sukcesu. Omówione zostaną metody badające motywację osiągnięć oraz sposób interpretacji jakościowej profilu osobowościowego motywacji osiągnięć oraz opis typologiczny motywacji do sukcesu.
W cyklu 2021/22_Z:
Tematy wykładów dotyczą szerokiego spektrum motywacji osiągnięć i przeszkód do sukcesu. Omówione zostaną metody badające motywację osiągnięć oraz sposób interpretacji jakościowej profilu osobowościowego motywacji osiągnięć oraz opis typologiczny motywacji do sukcesu. |
W cyklu 2022/23_Z:
Tematy wykładów dotyczą szerokiego spektrum motywacji osiągnięć i przeszkód do sukcesu. Omówione zostaną metody badające motywację osiągnięć oraz sposób interpretacji jakościowej profilu osobowościowego motywacji osiągnięć oraz opis typologiczny motywacji do sukcesu. |
W cyklu 2023/24_Z:
Tematy wykładów dotyczą szerokiego spektrum motywacji osiągnięć i przeszkód do sukcesu. Omówione zostaną metody badające motywację osiągnięć oraz sposób interpretacji jakościowej profilu osobowościowego motywacji osiągnięć oraz opis typologiczny motywacji do sukcesu. |
W cyklu 2024/25_Z:
Tematy wykładów dotyczą szerokiego spektrum motywacji osiągnięć i przeszkód do sukcesu. Omówione zostaną metody badające motywację osiągnięć oraz sposób interpretacji jakościowej profilu osobowościowego motywacji osiągnięć oraz opis typologiczny motywacji do sukcesu. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2021/22_Z: obowiązkowy | W cyklu 2024/25_Z: obowiązkowy | W cyklu 2023/24_Z: obowiązkowy | W cyklu 2022/23_Z: obowiązkowy | W cyklu 2020/21_Z: fakultatywny dowolnego wyboru |
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1) posiada wiedzę z zakresu problematyki motywacji osiągnięć (PS_W02).
2) charakteryzuje nowe koncepcje motywacji osiągnięć (PS_W02).
3) wyjaśnia znaczenie koncepcji motywacji osiągnięć w funkcjonowaniu człowiek (PS_W02).
4) dysponuje wiedzą z zakresu terminologii i metod badania motywacji osiągnięć (PS_W03).
5) zna podstawowe zależności między motywacją osiągnięć a innymi teoriami psychologicznymi (PS_W03).
Umiejętności:
1) umie przeprowadzić badanie motywacji osiągnięć (PS_U03).
2) potrafi skutecznie wykorzystać posiadaną wiedzę w celu przygotowania profilu osobowościowo-motywacyjego (PS_U03).
3) potrafi przygotować szkolenie zawodowe w zakresie motywacji do sukcesu (PS_U12).
4) posiada umiejętność tworzenia własnego, indywidualnego warsztatu pracy w celu podnoszenia własnej motywacji osiągnięć (PS_U12).
Kompetencje (postawy):
1) samodzielnie i krytycznie aktualizuje swoje umiejętności w zakresie doradztwa zawodowego i edukacyjnego w aspekcie motywacji osiągnięć (PS_K04).
2) ma świadomość odpowiedzialności za stawianą diagnozę motywacji osiągnięć: profilową i typologiczną (PS_K03).
3) respektuje i szanuje różnorodności nasilenia motywacji osiągnięć u różnych osób i z szacunkiem udziela stosownego wsparcia dla osobistego rozwoju (PS_K03).
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
Wiedza:
- na ocenę 5 (bdb.): bardzo dobrze identyfikuje podstawowe koncepcje motywacji osiągnięć, doskonale rozumie jej znaczenie dla funkcjonowania człowieka, zna podstawowe testy do pomiaru motywacji osiągnięć i potrafi dokonać pomiaru wskaźników motywacji osiągnięć oraz dokonać prawidłowej interpretacji uzyskanych wyników
- na ocenę 4 (bdb.): dobrze identyfikuje podstawowe koncepcje motywacji osiągnięć, dobrze rozumie jej znaczenie dla funkcjonowania człowieka, zna podstawowe testy do pomiaru motywacji osiągnięć i potrafi dokonać pomiaru wskaźników motywacji osiągnięć oraz dokonać prawidłowej interpretacji uzyskanych wyników
- na ocenę 3 (dst.): słabo identyfikuje podstawowe koncepcje motywacji osiągnięć, słabo rozumie jej znaczenie dla funkcjonowania człowieka, zna podstawowe testy do pomiaru motywacji osiągnięć i potrafi dokonać pomiaru wskaźników motywacji osiągnięć ale ma trudności z dokonaniem prawidłowej interpretacji uzyskanych wyników
- na ocenę 2 (ndst.): nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej najważniejszych koncepcji motywacji osiągnięć, nie rozumie jej znaczenie dla funkcjonowania człowieka, nie potrafi przeprowadzić badania motywacji osiągnięć
Umiejętności:
- na ocenę 5 (bdb.): bardzo dobrze potrafi wskazać na prawidłowości pomiędzy motywacją osiągnięć i funkcjonowaniem człowieka, potrafi wskazać różnice pomiędzy różnymi rodzajami motywacji i motywacją osiągnięć
- na ocenę 4 (db.): dostrzega istniejące prawidłowości pomiędzy motywacją osiągnięć i funkcjonowaniem człowieka, potrafi wskazać różnice pomiędzy różnymi rodzajami motywacji i motywacją osiągnięć
- na ocenę 3 (dst.): słabo dostrzega istniejące związki między motywacją osiągnięć i funkcjonowaniem człowieka, ma trudności ze wskazaniem różnic pomiędzy różnymi rodzajami motywacji i motywacją osiągnięć
- na ocenę 2 (ndst.): nie dostrzega prawidłowości pomiędzy motywacją osiągnięć i funkcjonowaniem człowieka, ma trudności ze wskazaniem różnic pomiędzy różnymi rodzajami motywacji i motywacją osiągnięć
Kompetencje (postawy):
Oceniana jest tolerancja i zrozumienie odmienności między ludźmi w zakresie motywacji osiągnięć oraz postawa etyczna oraz świadomość odpowiedzialności za stawianą diagnozę motywacji osiągnięć: profilową i typologiczną oraz postawa wsparcia dla osobistego rozwoju motywacji osiągnięć
Praktyki zawodowe
Diagnoza typologiczna motywacji osiągnięć oraz diagnoza profilowa motywacji sukcesu.
Literatura
1. Franken, R.E. (2006). Psychologia motywacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
2. Rheinberg, F. (2006). Psychologia motywacji. Kraków: wydawnictwo WAM.
3. Kozłowski, W. (2009). Zarządzanie motywacją pracowników. Warszawa: Wydawnictwo Fachowe CeDeWu Sp. z o.o.
4. Klinkosz, W. (2008). Metodologiczne problemy badania motywacji osiągnięć na różnych kierunkach studiów. W: R. Stachowski, W. Zeidler (red.), Opisowa metodologia badań psychologicznych. studia i przykłady, s. 162-189. Warszawa: Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania.
5. Klinkosz, W., Sękowski, A. (2018). Inwentarz motywacji osiągnięć H. Schulera i M. Prochaski. Diagnoza profilowa i typologiczna. Podręcznik. Wydanie drugie zmienione. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
6. Klinkosz, W. (2016). Motywacja osiągnięć osób aktywnych zawodowo. Lublin: RW KUL.
7. Iskra, J., Klinkosz, W. (2020). Trudności studenckie: metoda pomiaru i możliwości pomocy. Warszawa: Difin.
8. Zimbardo, P.G., Johnson, R.L., McCann, V. (2010). Psychologia. Kluczowe koncepcje. Motywacja i uczenie się. (t. 2., rozdz. 1.5.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
W cyklu 2021/22_Z:
1. Klinkosz, W. (2008). Metodologiczne problemy badania motywacji osiągnięć na różnych kierunkach studiów. W: R. Stachowski, W. Zeidler (red.), Opisowa metodologia badań psychologicznych. studia i przykłady, s. 162-189. Warszawa: Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania. |
W cyklu 2022/23_Z:
1. Klinkosz, W. (2008). Metodologiczne problemy badania motywacji osiągnięć na różnych kierunkach studiów. W: R. Stachowski, W. Zeidler (red.), Opisowa metodologia badań psychologicznych. studia i przykłady, s. 162-189. Warszawa: Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania. |
W cyklu 2023/24_Z:
1. Klinkosz, W. (2008). Metodologiczne problemy badania motywacji osiągnięć na różnych kierunkach studiów. W: R. Stachowski, W. Zeidler (red.), Opisowa metodologia badań psychologicznych. studia i przykłady, s. 162-189. Warszawa: Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania. |
W cyklu 2024/25_Z:
1. Klinkosz, W. (2008). Metodologiczne problemy badania motywacji osiągnięć na różnych kierunkach studiów. W: R. Stachowski, W. Zeidler (red.), Opisowa metodologia badań psychologicznych. studia i przykłady, s. 162-189. Warszawa: Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Ciekawość poznawcza i motywacja do nauki. |
W cyklu 2022/23_Z:
Ciekawość poznawcza i motywacja do nauki. |
W cyklu 2023/24_Z:
Ciekawość poznawcza i motywacja do nauki. |
W cyklu 2024/25_Z:
Ciekawość poznawcza i motywacja do nauki. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: