Motywacja osiągnięć w funkcjonowaniu człowieka WF-PS-N-MOFC
Tematy wykładów dotyczą szerokiego spektrum motywacji osiągnięć i przeszkód do sukcesu. Omówione zostaną metody badające motywację osiągnięć oraz sposób interpretacji jakościowej profilu osobowościowego motywacji osiągnięć oraz opis typologiczny motywacji do sukcesu.
|
W cyklu 2023/24_Z:
Tematy wykładów dotyczą szerokiego spektrum motywacji osiągnięć i przeszkód do sukcesu. Omówione zostaną metody badające motywację osiągnięć oraz sposób interpretacji jakościowej profilu osobowościowego motywacji osiągnięć oraz opis typologiczny motywacji do sukcesu. |
W cyklu 2024/25_Z:
Tematy wykładów dotyczą szerokiego spektrum motywacji osiągnięć i przeszkód do sukcesu. Omówione zostaną metody badające motywację osiągnięć oraz sposób interpretacji jakościowej profilu osobowościowego motywacji osiągnięć oraz opis typologiczny motywacji do sukcesu. |
W cyklu 2025/26_Z:
Tematy wykładów dotyczą szerokiego spektrum motywacji osiągnięć i przeszkód do sukcesu. Omówione zostaną metody badające motywację osiągnięć oraz sposób interpretacji jakościowej profilu osobowościowego motywacji osiągnięć oraz opis typologiczny motywacji do sukcesu. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: obowiązkowy | W cyklu 2021/22_Z: obowiązkowy | W cyklu 2020/21_Z: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2022/23_Z: obowiązkowy | W cyklu 2024/25_Z: obowiązkowy | W cyklu 2025/26_Z: obowiązkowy |
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1) posiada wiedzę z zakresu problematyki motywacji osiągnięć (PS_W02).
2) charakteryzuje nowe koncepcje motywacji osiągnięć (PS_W02).
3) wyjaśnia znaczenie koncepcji motywacji osiągnięć w funkcjonowaniu człowiek (PS_W02).
4) dysponuje wiedzą z zakresu terminologii i metod badania motywacji osiągnięć (PS_W03).
5) zna podstawowe zależności między motywacją osiągnięć a innymi teoriami psychologicznymi (PS_W03).
Umiejętności:
1) umie przeprowadzić badanie motywacji osiągnięć (PS_U03).
2) potrafi skutecznie wykorzystać posiadaną wiedzę w celu przygotowania profilu osobowościowo-motywacyjego (PS_U03).
3) potrafi przygotować szkolenie zawodowe w zakresie motywacji do sukcesu (PS_U12).
4) posiada umiejętność tworzenia własnego, indywidualnego warsztatu pracy w celu podnoszenia własnej motywacji osiągnięć (PS_U12).
Kompetencje (postawy):
1) samodzielnie i krytycznie aktualizuje swoje umiejętności w zakresie doradztwa zawodowego i edukacyjnego w aspekcie motywacji osiągnięć (PS_K04).
2) ma świadomość odpowiedzialności za stawianą diagnozę motywacji osiągnięć: profilową i typologiczną (PS_K03).
3) respektuje i szanuje różnorodności nasilenia motywacji osiągnięć u różnych osób i z szacunkiem udziela stosownego wsparcia dla osobistego rozwoju (PS_K03).
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
Wiedza:
- na ocenę 5 (bdb.): bardzo dobrze identyfikuje podstawowe koncepcje motywacji osiągnięć, doskonale rozumie jej znaczenie dla funkcjonowania człowieka, zna podstawowe testy do pomiaru motywacji osiągnięć i potrafi dokonać pomiaru wskaźników motywacji osiągnięć oraz dokonać prawidłowej interpretacji uzyskanych wyników
- na ocenę 4 (bdb.): dobrze identyfikuje podstawowe koncepcje motywacji osiągnięć, dobrze rozumie jej znaczenie dla funkcjonowania człowieka, zna podstawowe testy do pomiaru motywacji osiągnięć i potrafi dokonać pomiaru wskaźników motywacji osiągnięć oraz dokonać prawidłowej interpretacji uzyskanych wyników
- na ocenę 3 (dst.): słabo identyfikuje podstawowe koncepcje motywacji osiągnięć, słabo rozumie jej znaczenie dla funkcjonowania człowieka, zna podstawowe testy do pomiaru motywacji osiągnięć i potrafi dokonać pomiaru wskaźników motywacji osiągnięć ale ma trudności z dokonaniem prawidłowej interpretacji uzyskanych wyników
- na ocenę 2 (ndst.): nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej najważniejszych koncepcji motywacji osiągnięć, nie rozumie jej znaczenie dla funkcjonowania człowieka, nie potrafi przeprowadzić badania motywacji osiągnięć
Umiejętności:
- na ocenę 5 (bdb.): bardzo dobrze potrafi wskazać na prawidłowości pomiędzy motywacją osiągnięć i funkcjonowaniem człowieka, potrafi wskazać różnice pomiędzy różnymi rodzajami motywacji i motywacją osiągnięć
- na ocenę 4 (db.): dostrzega istniejące prawidłowości pomiędzy motywacją osiągnięć i funkcjonowaniem człowieka, potrafi wskazać różnice pomiędzy różnymi rodzajami motywacji i motywacją osiągnięć
- na ocenę 3 (dst.): słabo dostrzega istniejące związki między motywacją osiągnięć i funkcjonowaniem człowieka, ma trudności ze wskazaniem różnic pomiędzy różnymi rodzajami motywacji i motywacją osiągnięć
- na ocenę 2 (ndst.): nie dostrzega prawidłowości pomiędzy motywacją osiągnięć i funkcjonowaniem człowieka, ma trudności ze wskazaniem różnic pomiędzy różnymi rodzajami motywacji i motywacją osiągnięć
Kompetencje (postawy):
Oceniana jest tolerancja i zrozumienie odmienności między ludźmi w zakresie motywacji osiągnięć oraz postawa etyczna oraz świadomość odpowiedzialności za stawianą diagnozę motywacji osiągnięć: profilową i typologiczną oraz postawa wsparcia dla osobistego rozwoju motywacji osiągnięć
Praktyki zawodowe
Zaliczenie obejmuje przygotowanie pisemnej diagnozy indywidualnej typologicznej motywacji osiągnięć oraz diagnozy profilowej motywacji sukcesu Aktywne uczestniczenie w wykładzie - w oparciu o przedstawione treści podczas wykładu, pod warunkiem uczestniczenia w połowie zajęć.
Literatura
1. Franken, R.E. (2006). Psychologia motywacji. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
2. Rheinberg, F. (2006). Psychologia motywacji.
wydawnictwo WAM.
3. Kozłowski, W. (2009). Zarządzanie motywacją pracowników. Wydawnictwo Fachowe CeDeWu Sp. z o.o.
4. Klinkosz, W. (2008). Metodologiczne problemy badania motywacji osiągnięć na różnych kierunkach studiów. W: R. Stachowski, W. Zeidler (red.), Opisowa metodologia badań psychologicznych. studia i przykłady, s. 162-189. Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania.
5. Klinkosz, W., Sękowski, A. (2018). Inwentarz motywacji osiągnięć H. Schulera i M. Prochaski. Diagnoza profilowa i typologiczna. Podręcznik. Wydanie drugie zmienione. Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
6. Klinkosz, W. (2016). Motywacja osiągnięć osób aktywnych zawodowo. RW KUL.
7. Iskra, J., Klinkosz, W. (2020). Trudności studenckie: metoda pomiaru i możliwości pomocy. Difin.
8. Zimbardo, P.G., Johnson, R.L., McCann, V. (2010). Psychologia. Kluczowe koncepcje. Motywacja i uczenie się. (t. 2., rozdz. 1.5.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
|
W cyklu 2023/24_Z:
1. Klinkosz, W. (2008). Metodologiczne problemy badania motywacji osiągnięć na różnych kierunkach studiów. W: R. Stachowski, W. Zeidler (red.), Opisowa metodologia badań psychologicznych. studia i przykłady, s. 162-189. Warszawa: Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania. |
W cyklu 2024/25_Z:
1. Klinkosz, W. (2008). Metodologiczne problemy badania motywacji osiągnięć na różnych kierunkach studiów. W: R. Stachowski, W. Zeidler (red.), Opisowa metodologia badań psychologicznych. studia i przykłady, s. 162-189. Warszawa: Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania. |
W cyklu 2025/26_Z:
1. Franken, R.E. (2006). Psychologia motywacji. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
Uwagi
|
W cyklu 2023/24_Z:
Ciekawość poznawcza i motywacja do nauki. |
W cyklu 2024/25_Z:
Zaliczenie obejmuje przygotowanie pisemnej diagnozy indywidualnej typologicznej motywacji osiągnięć oraz diagnozy profilowej motywacji sukcesu Aktywne uczestniczenie w wykładzie - w oparciu o przedstawione treści podczas wykładu, pod warunkiem uczestniczenia w połowie zajęć. |
W cyklu 2025/26_Z:
Zaliczenie obejmuje przygotowanie pisemnej diagnozy indywidualnej typologicznej motywacji osiągnięć oraz diagnozy profilowej motywacji sukcesu Aktywne uczestniczenie w wykładzie - w oparciu o przedstawione treści podczas wykładu, pod warunkiem uczestniczenia w połowie zajęć. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: