Metody jakościowe WF-PS-N-MJK
Wprowadzenie
1. Specyfika metod jakościowych w porównaniu z metodami ilościowymi; zróżnicowanie metod jakościowych; zastosowanie metod jakościowych; specyfika metod mieszanych; zastosowania metod mieszanych;
2. Poza pozytywizmem, czyli wielość paradygmatów w badaniach jakościowych;
3. Rola teorii w badaniach jakościowych; teoria ugruntowana;
4. Czego psycholog może nauczyć się od etnografa, czyli wyjście w teren; inspiracje interdyscyplinarne i specyfika psychologicznych badan jakościowych na tle innych nauk społecznych;
5. Etyka w badaniach jakościowych;
Rodzaje wykorzystanych danych i metody ich gromadzenia
6. Metoda biograficzna
7. Wywiad w badaniach jakościowych i mieszanych
8. Obserwacja uczestnicząca i nieuczestnicząca; badania fokusowe
9. Analiza dokumentów zastanych; etnografia wirtualna; dane wizualne
Metody analizy danych
10. Analiza treści jako metoda jakościowa i ilościowa
11. Analiza fenomenologiczna
12. Analiza pól semantycznych i inne metody lingwistyczne
13. Analiza dyskursu
Podsumowanie
14. Tematy i metody – ćwiczenia z planowania projektów z wykorzystaniem metod jakościowych i mieszanych
15. Jakość w badaniach jakościowych; ocena badań jakościowych i mieszanych
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2022/23_L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK1 rozumie wagę metod jakościowych w psychologii i ich specyfikę w porównaniu z metodami ilościowymi; rozumie pojęcie metod mieszanych i ich specyfikę;
EK2 zna podstawowe paradygmaty badawcze, w ramach których prowadzi się badania z zastosowaniem metod jakościowych i mieszanych;
EK3 ma wiedzę dotyczącą roli teorii w różnych metodach jakościowych;
EK4 ma wiedzę dotyczącą wybranych projektów badawczych realizowanych z zastosowaniem metod jakościowych i mieszanych;
Umiejętności:
EK5 potrafi znaleźć zastosowanie dla metod jakościowych i mieszanych w różnych projektach badawczych;
EK6 Potrafi przeprowadzić analizę jakościową tekstu lub innego materiału audio lub wizualnego odwołując się do wybranych pojęć teoretycznych i kategorii;
Kompetencje społeczne:
EK7 Potrafi przyjąć postawę otwartości wobec świata znaczeń innych ludzi; zdaje sobie sprawę z roli otwartości na dialog i umiejętności kompetentnego słuchania w procesie diagnozy i procesie badawczym przy zastosowaniu metod jakościowych
EK8 Potrafi opracować schemat badań z wykorzystaniem metod jakościowych i/lub mieszanych, służący rozpoznaniu i rozwiązaniu określonego problemu społecznego
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w konwersatorium: 30 godz.
przygotowanie do zajęć (indywidualna lektura): 20 godz.
przygotowanie do zajęć (ćwiczenia z interpretacji): 10 godz.
suma godzin: 60 [60/30(25)=2]
liczba ECTS: 2
Kryteria oceniania
Wiedza (EK1-4)
Student przygotowuje się do zajęć poprzez lekturę tekstów obowiązkowych oraz aktywnie bierze udział w ich omówieniu na zajęciach. Zalicza kolokwium końcowe (część teoretyczną).
ndst - student nie jest przygotowany do zajęć, nie ma wiedzy zdobytej na podstawie indywidualnej lektury i nie bierze udziału we wspólnej dyskusji; uzyskuje wynik z części teoretycznej kolokwium końcowego poniżej 50%.
dst - student sporadycznie czyta teksty i rzadko bywa przygotowany do zajęć; bardzo rzadko zabiera głos w dyskusji; uzyskuje wynik z części teoretycznej kolokwium końcowego od 50 do 60% (dst) lub od 61 do 70% (dst+).
db - student przygotowuje się do zajęć, zna podstawową literaturę i aktywnie uczestniczy w dyskusji podczas zajęć; uzyskuje wynik z części teoretycznej kolokwium końcowego od 70 do 80% (db) lub od 80 do 90% (db+).
bdb - student bardzo dobrze zna literaturę podstawową, a także wybrane pozycje z literatury uzupełniającej; wnosi twórczy wkład do dyskusji podczas zajęć. Uzyskuje wynik z części teoretycznej kolokwium końcowego od 90 do 100%.
Umiejętności i Kompetencje (EK5-8)
Student wykonuje zadania interpretacyjne przy wykorzystaniu omawianych na zajęciach metod jakościowych oraz zadania dotyczące projektowania badan z zastosowaniem metod jakościowych i mieszanych (projektuje badania na wybrany temat, przygotowując zarys projektu zawierający pytania badawcze, charakterystykę rodzaju analizowanych danych, metody ich analizy).
ndst - student wykonuje mniej niż polowe zadań i/lub uzyskuje z zadań średnią poniżej 50%
dst – student przy wykonywanych zadaniach wykazuje się wystarczająco trafną interpretacją oraz umiarkowanie dobrym zrozumieniem dla specyfiki metod wybranych do projektu; uzyskuje z zadań średnia na poziomie od 51 do 60% (dst) lub od 61 do 70% (dst+);
db – student przy wykonywanych zadaniach wykazuje się trafną interpretacją, dobrym zrozumieniem dla specyfiki wybranych metod; uzyskuje z zadań średnią na poziomie od 71 do 80% (db) lub od 81 do 90% (db+)
bdb - przy wykonywanych zadaniach wykazuje się trafną interpretacją, bardzo dobrym zrozumieniem dla specyfiki wybranych metod i twórczym podejściem do projektowania badan (średnia z zadań na poziomie od 91 do 100%);
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Creswell, W.J. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: Wyd. UJ.
Jemielniak, D. (red.), (2012). Badania jakościowe. Podejścia i teorie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Jemielniak, D. (red.), (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Silverman, D. (2010). Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Literatura uzupełniająca:
Kvale, S. (2010). Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Levitt, H. M., Creswell, J. W., Josselson, R. Bamberg, M., Frost, D. M., Suárez-Orozco, C. (2018). Journal article reporting standards for qualitative, meta-analytic, and mixed methods research in psychology: The APA Publications and Communications Board task force report. American Psychologist, 73 (1), s. 26-46.
Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K. (red.), (2009). Wywiad psychologiczny 1. Wywiad jako postępowanie badawcze. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.
Trzebiński, J. (red.) (2002). Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk: GWP.
W cyklu 2022/23_L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: