Metody analizy danych w pracach naukowych WF-PS-N-MAD
1. Powtórzenie podstawowych informacji dotyczących procesu badawczego w psychologii:
- problem badawczy, pytanie badawcze, hipotezy,
- hipotezy kierunkowe i niekierunkowe,
- hipotezy zerowe i hipotezy badawcze,
- skala pomiarowa a hipoteza badawcza,
- nacisk na zróżnicowanie: związki pomiędzy zmiennymi a różnice pomiędzy grupami.
2. Struktura raportu z badania. Standardy APA.
3. Wprowadzenie do SPSS – omówienie funkcjonalności programu oraz specyfiki wprowadzania danych:
- trzy rodzaje plików SPSS: baza danych, raport, komendy
- baza danych SPSS: zmienne (wszystkie funkcjonalności), dane, wiersze, kolumny
- tworzenie zmiennych i wprowadzanie danych do SPSS
- SPSS a inne formaty plików (Excel, dat.)
- łączenie zbiorów, podział na podzbiory, wybór obserwacji
4. Podstawowe sposoby tworzenia wskaźników (średnia, suma). Rekodowanie zmiennych.
5. Opis i prezentacja danych:
- tabele częstości i wykresy,
- statystyki opisowe (miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu) i testy normalności rozkładu.
6. Podstawy wnioskowania statystycznego i jego błędy (powtórzenie). Testy wykorzystujące rozkład chi-kwadrat (postać hipotez – rodzaj danych – założenia),
- tabele krzyżowe (liczebności obserwowane i liczebności oczekiwane),
- testy chi2.
7. Testy t-Studenta (postać hipotez – rodzaj danych – założenia i sposoby ich weryfikacji) i ich nieparametryczne odpowiedniki (testy Welcha, Wilcoxona, U-Manna-Whitneya).
8. Analiza wariancji (postać hipotez – rodzaj danych – założenia i sposoby ich weryfikacji):
- jednoczynnikowa, jednowymiarowa analiza wariancji,
- testy post hoc (pojęcie efektu głównego) i kontrasty,
- dwuczynnikowa, jednowymiarowa analiza wariancji (pojęcie efektów prostych i interakcji).
9. Relacje pomiędzy zmiennymi: korelacje i regresje (postać hipotez – rodzaj danych – założenia i sposoby ich weryfikacji):
- korelacja: założenia, wykresy,
- korelacja r-Pearsona, rho-Spearman, tau-Kendalla,
- korelacje cząstkowe,
- wnioskowanie statystyczne: istotność i siła związku,
- analiza regresji a analiza korelacji r-Pearsona i korelacje cząstkowe,
- analiza regresji z jednym predyktorem i z wieloma predyktorami.
10. Rzetelność i trafność pomiaru:
- alfa Cronbacha (spójność wewnętrzna skali)
- eksploracyjna analiza czynnikowa
11. Powtórzenie wraz z raportowaniem wyników zgodnie z APA (struktura raportu z badań).
E-Learning
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- rozróżnia i charakteryzuje podstawowe analizy statystyczne
UMIEJĘTNOŚCI:
- przeprowadza podstawowe analizy w SPSS i interpretuje ich wyniki
KOMPETENCJE:
- zachowuje krytycyzm wobec uzyskanych wyników analiz statystycznych jako narzędzia weryfikującego tezy teoretyczne
Literatura
Bedyńska, S., Książek, M. (2012). Statystyczny drogowskaz, wydanie 3-tomowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.
Pallant, J. (2010). SPSS survival manual. Berkshire: McGraw-Hill Education.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: