Logika WF-PS-N-LOG
Treści programowe:
1. Przedmiot, zadania i metody logiki. Logika a dialektyka, retoryka, psychologia
2. Logiczna koncepcja języka. Wyrażenia stałe i zmienne, kategorie syntaktyczne wyrażeń (nazwy, zdania, funktory, operatory)
3. Metoda wskaźników syntaktycznych K. Ajdukiewicza
4. Nazwy, ich korelaty semantyczne oraz ich klasyfikacja. Stosunki zakresowe między nazwami
5. Zdania, ich korelaty semantyczne oraz ich klasyfikacja. Stosunki zakresowe między nazwami
6-7. Język klasycznej logiki zdaniowej i jego semantyka wartości logicznych (matryce, spełnialnosć, tautologicznosć)
8-9. Badanie tautologiczności na gruncie semantyki wartości logicznych (metody: normalna i skrócona)
10-11. Pojęcie wynikania logicznego
12. Pojęcie i klasyfikacja rozumowań
13-15. Analiza rozumowań. Błąd materialny i błąd formalny w rozumowaniu
|
W cyklu 2023/24_Z:
1. Wprowadzenie: przedmiot i zadania logiki; centralne pojęcie: wartość logiczna; zasada niesprzeczności; z historii dyscypliny 2. Język jako system znaków. Pojęcia podstawowe: znak, wyrażenie zmienne/wyrażenie stałe; korelat semantyczny, semiotyka: składnia, semantyka, pragmatyka, logika formalna, metodologia ogólna/szczegółowe 3. Kategorie semantyczne: nazwy, zdania, funktory, operatory 4. Elementy klasycznego rachunku zdań. Pojęcia: funkcja zdaniowa, spójniki prawdziwościowe, tautologie 5. Tautologie klasycznej logiki zdaniowej. Metoda 0-1 6. Wynikanie logiczne, przykłady 7. Nazwy i ich klasyfikacje 8. Elementy teorii zbiorów: element, zbiór. Zbiory proste i złożone 9. Stosunki między zbiorami, stosunki między zakresami nazw 10. Podziały logiczne, typologiczne, analiza logiczna 11. Relacje i ich własności formalne 1 12. Relacje i ich własności formalne 2 13. Definicje równościowe i nierównościowe. Niektóre błędy 14. Dedukcja; indukcja; redukcja; analogia 15. Wybrane błędy rozumowań z punktu 14. |
W cyklu 2025/26_Z:
Treści programowe: |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2025/26_Z: |
Efekty kształcenia
Celem zajęć jest przekazanie słuchaczom podstawowych zagadnień z zakresu logiki. Podstawowym założeniem przy konstrukcji programu zajęć było przekonanie, że nieocenioną wartością w pracy psychologa jest umiejętność precyzyjnego, poprawnego logicznie myślenia jak również komunikowania swoich myśli innym ludziom. Zajęcia te dostarczają ponadto aparatury pojęciowej, która jest niezbędna podczas studiów humanistycznych.
Wiedza: opanowanie pojęć: zdania, wartości zmiennych zdaniowych, matryc spójników logicznych, funkcji zdaniowej, tautologii logicznej, wynikania logicznego, reguł wnioskowania, języka i metajęzyka oraz interpretacji KRZ w języku naturalnym.
Umiejętności: Czynne opanowanie metody sprawdzania zero-jedynkowego formuł KRZ. Umiejętność wykazywania „sequitur” w dedukcji.
Kompetencje: Współczesny psycholog, powinien znać logiczną naturę języka, którym zamierza się posługiwać jako narzędziem poznania i terapii. Student omawianego przedmiotu ma także obowiązek krytycznie oceniać stan własnej wiedzy i dokonywać selekcji danych teoretycznych.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
1. Wyniki 3 kolokwiów, max. 36 punktów
3. Aktywność na zajęciach, max. 4 punkty.
Dopuszczalne są dwie nieobecności.
Skala ocen
0 – 19 punktów – niedostateczny (2.0)
20 –23 punktów – dostateczny (3.0)
24 – 27 punktów – dostateczny plus (3.5)
28 – 31 punktów – dobry (4.0)
32 – 35 punktów – dobry plus (4.5)
36 – 40 punktów – bardzo dobry (5.0)
Literatura
Ajdukiewicz K., "O spójności syntaktycznej", w: Język i poznanie. T1, PWN, Warszawa 1985, s. 222-242.
Nieznański E. , Logika. Podstawy - język - uzasadnianie, Warszawa 2000.
Wajszczyk J., Wstęp do logiki, Olsztyn 2001.
Stanosz, B., Wprowadzenie do logiki formalnej, PWN, Warszawa 2005.
Malinowski G., Logika ogólna, PWN, Warszawa 2010.
Hołówka T., Kultura logiczna w przykładach, PWN, Warszawa 2012.
|
W cyklu 2023/24_Z:
2. B. Stanosz, Wprowadzenie do logiki formalnej. Podręcznik dla humanistów, PWN, Warszawa 2022; 3. Z. Ziembiński, Logika praktyczna, PWN, Warszawa 2022. |
W cyklu 2025/26_Z:
Ajdukiewicz K., "O spójności syntaktycznej", w: Język i poznanie. T1, PWN, Warszawa 1985, s. 222-242. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: