Konwersatorium: Percepcja wzrokowa WF-PS-N-KPWZ
Zakres tematów:
1. Wprowadzenie w problematykę percepcji wzrokowej: cele i zasady percepcji wrokowej, główne pytania nauk o percepcji wzrokowej. Założenia podstawowych ujęć teoretycznych.
2. Problem wczesnego widzenia (early vision). Spostrzeganie przestrzeni, koloru i ruchu. Budowa szlaku wzrokowego.
3. Problem stałości percepcyjnej (perceptual constancy) i organizacji percepcyjnej (perceptual organisation); złudzenia wzrokowe. Zakres pola widzenia.
4. Problem rozpoznania obiektu: główne ujęcia teoretyczne (view-based vs part-based)
5. Uwaga wzrokowa: ujęcia historyczne i współczesne teorie uwagi. Wpływ teorii informacji.
6. Uwaga wzrokowa: procesy oddolne, mapa wyrazistości.
7. Uwaga wzrokowa: procesy odgórne, mapa priorytetów. Rola wyobraźni, kody wizualne.
8. Problem świadomości wzrokowej (visual awareness).
9. Wzrokowa pamięć robocza (visual working memory). Przegląd klasycznych i aktualnych paradygmatów badawczych.
10. Metody nauk o percepcji wzrokowej: metody psychofizyki, analiza zachowania, metody neuropsychologii i neurofizjologii, neuroobrazowanie funkcjonalne.
11. Metody eyetrackingowe. Zastosowanie nauk o percepcji wzrokowej.
12. Rekonstrukcja wybranych eksperymentów z psychologii percepcji wzrokowej, uwagi wzrokowej i pamięci roboczej.
13. Podsumowanie zajęć
E-Learning
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student identyfikuje podstawowe koncepcje i paradygmaty badawcze z psychologii percepcji, psychologii uwagi wzrokowej oraz psychologii wzrokowej pamięci roboczej; potrafi opisać architekturę pojęć prezentowanej tematyki; potrafi wyszukać wartościowe merytorycznie źródła dotyczące prezentowanej tematyki; ma świadomość możliwości zastosowań nauk o percepcji wzrokowej.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
- Regularne czytanie wybranych fragmentów tekstu
- Obecność na zajęciach (dopuszczalne maks. 3 nieobecności)
Literatura
Francuz, P. (2007). Obrazy w umyśle: Studia nad percepcją i wyobraźnią. Warszawa: Scholar.
Itti L., Rees G., Tsotsos, J.K. (2005). Neurobiology of Attention. Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-375731-9.X5000-9
Oberauer, K., Lewandowsky, S., Awh, E., Brown, G. D. A., Conway, A., Cowan, N., … Ward, G. (2018). Benchmarks for Models of Short-Term and Working Memory. Psychological Bulletin, 144(9), 885–958. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.1037/bul0000153
Yantis, S. (Ed.). (2000). Key readings in cognition. Visual perception: Essential readings. New York, NY, US: Psychology Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: