Konwersatorium teologiczne - Psychologia w myśli teologicznej WF-PS-N-KPWT
Wybrane, znaczące tematy teologiczne poddane są analizie z perspektywy psychologicznej. Uwzględniona jest podwójna perspektywa merytoryczna i metodologiczna w podejmowaniu ważnych faktów czy doświadczeń życiowych, takich jak np.: miłość, samotność, przebaczenie, cierpienie, pokora, sens życia, opętanie, ojcostwo, post.
Każdy ze studentów wybiera jeden z tematów i przedstawia go w postaci eseju lub prezentacji multimedialnej w programie Power Point. Celem zajęć jest ukazanie podobieństw i różnic w spostrzeganiu opisywanych zjawisk czy faktów, a także uwrażliwienie na inspirującą obecność ujęć interdyscyplinarnych badanej rzeczywistości. W części wykładowej podjęte zostaną następujące tematy:
1. Redukcjonizm czy dialog: merytoryczne i metodologiczne podstawy teologii i psychologii
2. Antropologia teologiczna i psychologiczne koncepcje człowieka
3. Teologia sięgająca do psychologii i psychologia inspirowana teologią
4. Obecność psychologii w teologii biblijnej
5. Znaczenie psychologii dla teologii systematycznej - fundamentalnej, dogmatycznej i moralnej)
6. Zastosowanie wiedzy psychologicznej w teologii pastoralnej.
7. Teologiczna i psychologiczna Interpretacje ludzkich doświadczeń: powołania,cierpienia, traumy, przebaczenia, rozwoju, pełni życia, eksatazy, opętania, jasnowidzenia
8. Biblijne opisy zaburzeń psychicznych
9. Duszpasterstwo i psychoterapia
10. Psychologia w formacji religijnej
11. Psychologia w kierownictwie duchowym
12. Psychologiczna interpretacja postaci biblijnych - bibliodrama
W części warsztatowej podejmowane będą dyskusje nad tezami na wybrane tematy, przygotowanymi i przedstawionymi przez studentów . Ta część konwersatoryjna zajmuje 2/3 bloku półtoragodzinnego (ok 60 minut)
W cyklu 2021/22_Z:
W części wykładowej podjęte zostaną następujące tematy: W części warsztatowej podejmowane będą dyskusje nad tezami na wybrane tematy, przygotowanymi i przedstawionymi przez studentów |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
K_W02 - Student posiada wiedzę i rozumie na czym polega odmienność interpretacji zachowań człowieka z perspektywy teologicznej i psychoanalitycznej.
K_W03 - Jest w stanie szczegółowo analizować i interpretować procesy psychiczne (poznawcze, emocjonalne, itd.) z perspektywy teologicznej
K_W05 - Ma wiedzę o historycznych i wspólczesnych uwarunkowaniach relacji między teologią i psychologią.
UMIEJĘTNOŚCI
K_U01 - Student umie tworzyć opinie i sądy na temat różnych faktów psychospołecznych i duchowych zarówno z perspektywy psychologicznej jak i teologicznej.
KOMPETENCJE
K_K01 - Posiada kompetencje pozwalające na otwartość i gotowość dialogu dotyczącego odrębności interpretacyjnych faktów psychoduchowych analizowanych z perspektywy psychologii i teologii
K_K03 - Potrafi samodzielnie uzupełnić wiedzę i umiejętności w zależności od pojawiających się potrzeb, zmian
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w konwersatorium: 30 godz.
przygotowanie do zajęć, do dyskusji: 10 godz.
przygotowanie prezentacji w Power Point: 10 godz.
Napisanie eseju: 10 godz.
suma godzin: 60[60/30(25)=2
liczba ECTS: 2
Kryteria oceniania
Zajęcia mają charakter konwersatorium, a więc oceniana będzie aktywność na zajęciach o poziom wiedzy z prezentowanego tematu.
Studentom zaprezentowana zostanie lista tematów do wyboru. Jeden z tych tematów ma zostać przez studenta opracowany i przedstawiony w postaci prezentacji multimedialnej w Power Point a następnie w formie eseju. Oceniane będą: obecność na zajęciach oraz aktywny udział w zajęciach, prezentacja wybranego tematu oraz esej - praca zaliczeniowe. Im wyższy poziom zaangażowania w zajęcia i im bardziej interesująca prezentacja i esej tym ocena wyższa.
Jedna nieobecność w semestrze jest uprawniona, pozostałe mogą spowodować obniżenie oceny końcowej. Nieobecność na połowie zajęć dyskwalifikuje studenta i uniemożliwia uzyskanie pozytywnej oceny.
Literatura
1. Bielecka Bogna „Psychologia a życie duchowe” Flos Carmeli 2008.
2. Borys Bogusław „Psychologia pisana życiem” Wyd. Jedność 2001.
3. Dziewiecki Marek „Psycholog w konfesjonale” Wyd. M2012.
4. Grun Anselm „Doświadczyć Boga całym sobą” WAM2002.
5. Hahn Winfried „Zaburzenia psychiczne w świetle Biblii” Wyd. Koinonia 2008.
6. Kożuch Mieczysław i Poznański Jacek „Czy dzisiaj można formować bez psychologii”. WAM 2002.
7. Krzysteczko Henryk „Poradnictwo duszpasterskie” Wyd. Powiernik Rodzin1998.
8. LaHaye Tim „Temperament a Duch Święty” Wyd. Vocatio 2012.
9. Nowak Antoni J. „Identyfikacja postaw” Red. Wyd. KUL 2000.
10. Padovani Martim H. „Uleczyć zranione emocje. Przezwyciężanie życiowych ran” Wyd. Jedność 2000.
11. Paszkowska Teresa, „Psychologia w kierownictwie duchowym, Wyd KUL Lublin 2006.
12. Urs von Balthasar Hans „Chrześcijanin i lęk” WAM 1997.
W cyklu 2021/22_Z:
1. Bielecka Bogna „Psychologia a życie duchowe” Flos Carmeli 2008. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: