Konwersatorium: Klasyczne i najnowsze koncepcje temperamentu: teoria i pomiar WF-PS-N-KKT
Zakres tematów:
1. Temperament – korzenie, podstawowe pojęcia, specyfika obszaru
2. Typologia oparta na właściwościach ośrodkowego układu nerwowego (I. Pawłow)
3. Biologiczna teoria PEN (H. J. Eysenck)
4. Teoria wrażliwości na wzmocnienia (J. A. Gray)
5. Psychobiologiczny model temperamentu (C. R. Cloninger)
6. Biologiczna teoria poszukiwania doznań (M. Zuckerman) oraz Model Alternatywnej Piątki (M. Zuckerman i D. M. Kuhlman)
7. Regulacyjna Teoria Temperamentu (J. Strelau)
8. Interakcyjna teoria temperamentu (A. Thomas i S. Chess)
9. Behawioralno-genetyczna teoria temperamentu (A. H. Buss i R. Plomin)
10. Rozwojowy model temperamentu (M. K. Rothbart i D. Derryberry)
11. Struktura temperamentu w świetle głównych teorii z tego obszaru – dyskusja
12. Fundamentalne wymiary temperamentu w świetle najnowszych danych empirycznych
13. W kierunku integracji i syntezy – propozycja nowego modelu temperamentu
14. Podsumowanie i zaliczenia
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty wiedzy
Student:
1) definiuje pojęcie temperamentu
2) identyfikuje podstawowe koncepcje temperamentu
3) charakteryzuje różne ujęcia struktury temperamentu
4) zna badania dotyczące eksploracji w zakresie struktury temperamentu
5) wymienia podstawowe metody pomiaru temperamentu
Efekty umiejętności
Student:
1) porządkuje podstawowe pojęcia z zakresu psychologii temperamentu
2) poddaje krytyce różnorodne podejścia do ujęcia temperamentu i jego struktury
3) umie zastosować wybrane kwestionariusze do pomiaru temperamentu
Efekty kompetencji
Student:
1) zachowuje ostrożność/krytycyzm w wyrażaniu opinii
2) wykazuje zrozumienie i tolerancję wobec różnorodności
ECTS: 2 punkty (udział w konwersatorium: 30 godzin, przygotowanie do zajęć, w tym do prezentacji i dyskusji: 25 godzin; konsultacje: 5 godzin), [60:30=2]
Kryteria oceniania
Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest obecność na zajęciach oraz aktywność w ich trakcie.
1) Obecność:
Dopuszczalne są 2 nieobecności.
Każda kolejna nieobecność wymaga usprawiedliwienia, jednakże łączna liczba wszystkich nieobecności nie może przekroczyć 5.
2) Aktywność:
Podczas trwania zajęć Studenci zdobywają punkty za aktywność. Obejmuje ona następujące składowe:
• przygotowanie krótkiej prezentacji dotyczącej wybranego zagadnienia stanowiącego fragment omawianego tematu (w ramach realizowania tematów 2–10)
• aktywne uczestnictwo w zaplanowanej dyskusji (w ramach tematu 11)
• bieżąca aktywność w trakcie zajęć
Na podstawie zebranych punktów oceny końcowe będą wystawiane według następującego rozkładu:
• (ndst.) < 51%
• (dst.) 51–60%
• (dst.+) 61–70%
• (db.) 71–80%
• (db.+) 81–90%
• (bdb.) 91–100%
Literatura
Mervielde, I., De Pauw, S. S. W. (2012). Models of child temperament. W: M. Zentner, R. L. Shiner (red.), Handbook of temperament (s. 21–40). The Guilford Press.
Strelau, J. (2012). Psychologia temperamentu (wyd. 2 zmien.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Strelau, J. (2016). Różnice indywidualne. Historia – determinanty – zastosowanie (wyd. 2). Scholar.
Zuckerman, M. (2012). Models of adult temperament. W: M. Zentner, R. L. Shiner (red.), Handbook of temperament (s. 41–66). The Guilford Press.
Literatura dodatkowa, zgłębiająca zagadnienia dotyczące kolejno omawianych tematów będzie podawana na bieżąco podczas zajęć.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Zajęcia przeznaczone są dla Studentów III, IV i V roku studiów z psychologii. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: