Konwersatorium: Diagnoza kliniczna osób chorych psychicznie WF-PS-N-KDKCHP
1.Cel diagnozy klinicznej i zasady jej przeprowadzania.
2. Etiologia zaburzeń psychicznych
3. Formułowanie hipotez diagnostycznych, prawidłowości i nieprawidłowości w sformułowaniu problemu badawczego i hipotez diagnostycznych
4. Metody i techniki stosowane w klinicznej diagnozie psychologicznej
5. Diagnoza kliniczna - komunikacja z pacjentem, najczęstsze trudności i sposoby ich rozwiązywania.
6.kliniczna wartość wyników i wnioskowania
7. przekazywanie wyników diagnozy różnym odbiorcom
8. Diagnoza psychologiczna w praktyce
9. Narzędzia diagnostyczne przez pryzmat standardów profesjonalnej diagnozy
10.Rola badania neuropsychologicznego
11.Etyka zawodowa psychologa klinicznego
E-Learning
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student opisuje prawidłowości i nieprawidłowości w sformułowaniu problemu badawczego i hipotez diagnostycznych
2. Student potrafi wymienić i opisać metody i techniki stosowane w klinicznej diagnozie psychologicznej.
3. Student potrafi wymieć trudności w komunikacji z z pacjentem i sposoby ich rozwiązywania.
4. Student opisuje różnice wynikająca z przekazywania wyników diagnozy różnym odbiorcom
5. Student potrafi przeprowadzić wywiad kliniczny z pacjentem, wstępnie ocenić stan psychiczny, definiuje poszczególne elementy procesu diagnostycznego.
6.Student potrafi przedstawić zagadnienia wynikające z etyki zawodowej psychologa klinicznego
Kryteria oceniania
efekt kształcenia nr 1 student opisuje prawidłowości i nieprawidłowości w sformułowaniu problemu badawczego i hipotez diagnostycznych
- na ocenę 2 (ndst.): student nie potrafi podać prawidłowości i nieprawidłowości w sformułowaniu problemu badawczego i hipotez diagnostycznych
- na ocenę 3 (dost.): student potrafi opisać formułowanie problemu badawczego i hipotez diagnostycznych, nie potrafi wymienić podstawowych różnic
- na ocenę 4 (db.): student opisuje prawidłowości i nieprawidłowości w sformułowaniu problemu badawczego i hipotez diagnostycznych, popełnia
drobne błędy ,
- na ocenę 5 (bdb.): student opisuje prawidłowości i nieprawidłowości w sformułowaniu problemu badawczego i hipotez diagnostycznych potrafi przedstawić prawidłowo sformułowane pytania i hipotezy badawcze
2) efekt kształcenia nr 2 pn. student potrafi wymienić i opisać metody i techniki stosowane w klinicznej diagnozie psychologicznej.
- na ocenę 2 (ndst.): student nie zna metod i techniki stosowanych w klinicznej diagnozie psychologicznej,
- na ocenę 3 (dost.): student potrafi wymienić metody i techniki stosowane w klinicznej diagnozie psychologicznej, popełnia błędy w określeniu zastosowania danej metody do problemu diagnostycznego lub czyni to pobieżnie,
- na ocenę 4 (db.): student sprawnie posługuje się metoda i technikami stosowanymi w klinicznej diagnozie psychologicznej robi niewielkie błędy w doborze odpowiednich metod diagnostycznych do problem badawczego
- na ocenę 5 (bdb.): Student sprawnie posługuje się metodami i technikami stosowane w klinicznej diagnozie psychologicznej
3) efekt kształcenia nr 3 pn. student potrafi i wymieć trudności w komunikacji z z pacjentem i sposoby ich rozwiązywania.
- na ocenę 2 (ndst.): student nie potrafi wymienić trudności w komunikacji z pacjentem i sposobów ich rozwiązywania,
- na ocenę 3 (dost.): student potrafi prawidłowo opisać trzy elementy składające się na trudności w komunikacji z pacjentem
- na ocenę 4 (db.): student potrafi prawidłowo opisać wszystkie elementy (robi nieznaczne błędy)
- na ocenę 5 (bdb.): student potrafi prawidłowo opisać wszystkie elementy dotyczące trudności w komunikacji z pacjentem
nr 4 pn. student opisuje różnice wynikająca z przekazywania wyników diagnozy różnym odbiorcom.
- na ocenę 2 (ndst.): student nie potrafi zdefiniować różnicy wynikającej z przekazywania wyników różnym odbiorcom
ocenę 3 (dost.): student potrafi wymienić czynniki które wynikają z przekazywania diagnozy różnym odbiorcom
- na ocenę 4 (db.): student prawidłowo opisuje różnice wynikająca z przekazywania wyników diagnozy różnym odbiorcom , robi niewielkie błędy,
- na ocenę 5 (bdb.): student prawidłowo opisuje różnice wynikająca z przekazywania wyników diagnozy różnym odbiorcom
5) efekt kształcenia nr 5 pn.Student potrafi przeprowadzić wywiad kliniczny z pacjentem, wstępnie ocenić stan psychiczny, definiuje poszczególne elementy procesu diagnostycznego.
- na ocenę 2 (nast.): student nie potrafi przeprowadzić wywiadu klinicznego z pacjentem, wstępnie ocenić stan psychiczny, nie potrafi definiować poszczególne elementy procesu diagnostycznego.
- na ocenę 4 (db.): student potrafi i przeprowadzić wywiad kliniczny z pacjentem, wstępnie ocenić stan psychiczny, definiuje poszczególne elementy procesu diagnostycznego. robi niewielkie błędy w opisie,
- na ocenę 5 (bdb.): student potrafi przeprowadzić wywiad kliniczny z pacjentem, wstępnie ocenić stan psychiczny, definiuje poszczególne elementy procesu diagnostycznego podaje przykłady.
6) efekt kształcenia nr 5 pn. student potrafi przeprowadzić wywiad kliniczny z pacjentem, wstępnie ocenić stan psychiczny, definiuje poszczególne elementy procesu diagnostycznego.
- na ocenę 2 (ndst.): student nie potrafi przeprowadzić wywiadu klinicznego z pacjentem, wstępnie ocenić stanu
psychicznego, nie umie wymienić poszczególnych elementów procesu diagnostycznego,
- na ocenę 3 (dost.): student potrafi przeprowadzić wywiad kliniczny z pacjentem, potrafi ocenić wstępnie stan psychiczny,
nie potrafi wymieć elementów procesu diagnostycznego
na ocenę 4 ( db) student potrafi i przeprowadzić wywiad kliniczny z pacjentem, wstępnie ocenić stan psychiczny, definiuje poszczególne elementy procesu diagnostycznego. robi niewielkie błędy w opisie
na ocenę 5 ( bdb) student potrafi i przeprowadzić wywiad kliniczny z pacjentem, wstępnie ocenić stan psychiczny, definiuje poszczególne elementy procesu diagnostycznego. podaje przykłady,
Kryteria zaliczenia przedmiotu:
- obecność na wykładach i ćwiczeniach (dopuszczalne 2 nieobecności)
- zaliczenie ustne obejmujące materiał z wykładów
Literatura
Filipczak. M., Paliuchowski W., zalewski B., Tarnowska M. ( 2015) Diagnoza psychologiczna kompetencje i standardy. Wybrane zagadnienia. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Warszawa
H Sęk ( 2016) Psychologia kliniczna t.1-2, PWN, Warszawa
Sawicka M., Kuhn-Dymecka A. (2012) Psychologia kliniczna podręcznik praktyczny dla specjalistów, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: