Historia filozofii WF-PS-N-HF
Problematyka wykładu związana jest z przedstawieniem głównych myślicieli, nurtów, szkół, kierunków filozoficznych na przestrzeni od starożytności do współczesności. Przedstawienie dokonywać się będzie przez akcentowanie głównych problemów filozoficznych (ich punktów wyjścia i konsekwencji) ważnych w danym okresie filozofii i jednocześnie niezmiennych dla całego jej rozwoju.
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA: student posiada wiedzę na temat nurtów i postaci filozofii starożytnej, średniowiecznej, nowożytnej i współczesnej; student potrafi sformułować źródła oraz konsekwencje problematyki filozoficznej od starożytności do współczesności; student zna podstawową terminologię filozoficzną ukształtowaną w tym okresie historii filozofii
UMIEJĘTNOŚCI: student analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii od starożytności do współczesności; student potrafi słuchać ze zrozumieniem i porządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne szukając w filozofii starożytnej, średniowiecznej, nowożytnej i współczesnej ich źródeł
KOMPETENCJE: student jest zorientowany na szukanie w filozofii od starożytności do współczesności podstaw do formułowania wypowiedzi na każdy temat; student dąży do rozwiązywania konkretnych zadań i problemów życiowych w odniesieniu do filozofii od starożytności do współczesności
ECTS:
Udział w wykładzie – 30 godzin
Lektura tekstów – 30 godzin
Przygotowanie do egzaminu – 15 godzin
SUMA GODZIN 75 [75 : 30 (25) = 3]
LICZBA ECTS = 3
Kryteria oceniania
WIEDZA:
- na ocenę 2 (ndst): student nie zna nurtów i postaci filozofii; nie wie jakie są źródła i konsekwencje problematyki filozoficznej w tym okresie historii filozofii; nie zna podstawowej terminologii filozoficznej
- na ocenę 3 (dst): student posiada dostateczną wiedzę na temat nurtów filozofii ; ale nie potrafi określić źródeł i konsekwencji problematyki filozoficznej w tym okresie historii filozofii; również słabo orientuje się w terminologii filozoficznej
- na ocenę 4 (db): student posiada wiedzę na temat nurtów filozofii ; potrafi określić źródła problematyki filozoficznej tego okresu historii filozofii; dobrze orientuje się w terminologii filozoficznej
- na ocenę 5 (bdb): student doskonale orientuje się wśród nurtów i postaci filozofii; doskonale potrafi wskazać źródła i konsekwencje problematyki filozoficznej w tym okresie historii filozofii; doskonale zna podstawową terminologię filozoficzną
UMIEJĘTNOŚCI:
- na ocenę 2 (ndst): student nie potrafi analizować argumentów filozoficznych, nie potrafi identyfikować kluczowych tez i założeń posługując się tekstami filozofii; student nie umie słuchać ze zrozumieniem i nie jest w stanie uporządkować usłyszanych twierdzeń filozoficznych, nie umie też szukać w historii filozofii
- na ocenę 3 (dst): student poprawnie analizuje argumenty filozoficzne, nie zawsze potrafi identyfikować kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii ; student w sposób wystarczający jest w stanie uporządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne choć nie zawsze umie znaleźć w historii filozofii
- na ocenę 4 (db): student potrafi analizować argumentów filozoficznych, dobrze identyfikuje kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii nowożytnej i współczesnej; student umie słuchać ze zrozumieniem i jest w stanie uporządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne w oparciu o źródła w historii filozofii.
- na ocenę 5 (bdb): student doskonale analizuje argumenty filozoficzne, bez problemu identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia posługując się tekstami filozofii nowożytnej i współczesnej; student doskonale potrafi słuchać ze zrozumieniem i potrafi porządkować usłyszane twierdzenia filozoficzne szukając w historii filozofii
KOMPETENCJE:
Ocenie podlega stopień zaangażowania w szukanie w historii filozofii źródeł wypowiedzi na angażujące go tematy oraz w szukanie sposobu rozwiązywania zadań i problemów życiowych
Metody oceniania:
1. Zaliczenie pisemne w formie testu wyboru z treści prezentowanych na wykładach.
Na ocenę końcową składa się:
Ocena z zaliczenie w formie testu wyboru z treści wykładu. Przyjmuje się następującą skalę ocen:
5,0 - 100% - 91% poprawnych odpowiedzi
4,5 - 90% - 81% poprawnych odpowiedzi
4,0 - 80% - 71% poprawnych odpowiedzi
3,5 - 70% - 61% poprawnych odpowiedzi
3,0 - 60% - 51% poprawnych odpowiedzi
2,0 - 50% - 0% poprawnych odpowiedzi
Literatura
1. W. Tatarkiewicz, "Historia filozofii", t. 2-3, dowolne wydanie.
2. F. Copleston, "Historia filozofii", t. 5-11, Warszawa 2006.
3. A.J. Ayer, "Filozofia w XX wieku", przeł. T. Baszniak, Warszawa 2003.
4. T. Gadacz, "Historia filozofii XX wieku: nurty", t. 1-2, Warszawa 2009.
5. V. Descombes, "To samo i inne. Czterdzieści pięć lat filozofii francuskiej 1933-1978", Warszawa 1997.
6. Migasiński J., Filozofia nowożytna. Postacie, idee, problemy, Warszawa 2011.
7. Skarga B. (red.), Przewodnik po literaturze filozoficznej XX wieku, Warszawa 1994-1997.
8. I. Dąmbska, "Zarys historii filozofii greckiej", Lublin 1993.
9. J. Pieper, "Scholastyka. Postacie i zagadnienia filozofii średniowiecznej", Warszawa 2000.
10. E. Gilson, "Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich", Warszawa 1987.
11. G. Reale, "Myśl starożytna", tłum. E.I. Zieliński, Lublin 2010.
12. S. Swieżawski, "Dzieje europejskiej filozofii klasycznej", Warszawa-Wrocław 2000.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Brak |
W cyklu 2022/23_Z:
Brak |
W cyklu 2023/24_Z:
Brak |
W cyklu 2024/25_Z:
Brak |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: