Etyka zawodu psychologa-ćwiczenia WF-PS-N-EZPC
Cele przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami etyki zawodu psychologa.
- Analiza kodeksów etycznych, ustaw oraz regulacji prawnych dotyczących wykonywania zawodu psychologa.
- Rozwijanie umiejętności identyfikowania i analizowania dylematów etycznych w różnych kontekstach pracy psychologa.
- Kształtowanie postawy odpowiedzialności zawodowej i społecznej.
- Wprowadzenie do współczesnych wyzwań etycznych, w tym związanych z wykorzystaniem nowych technologii i AI.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Zna podstawowe koncepcje etyczne
- Zna treść i znaczenie Kodeksu Etycznego Psychologa PTP, a także ustaw regulujących zawód psychologa.
- Rozumie przepisy prawa odnoszące się do ochrony zdrowia psychicznego, ochrony małoletnich i tajemnicy zawodowej.
Umiejętności:
- Potrafi analizować i interpretować dylematy etyczne w praktyce psychologa.
- Umie odnieść przepisy kodeksu i ustaw do konkretnych case study.
- Potrafi przygotować i przedstawić etyczne rekomendacje dla instytucji lub zespołu psychologów.
Kompetencje:
- Dostrzega znaczenie postawy etycznej w relacjach z klientem/pacjentem i społeczeństwem
- Jest gotów do podjęcia krytycznej autorefleksji i odpowiedzialnych decyzji zawodowych.
- Rozumie znaczenie standardów etycznych dla rozwoju psychologii jako nauki i praktyki.
- Jest gotowy do podjęcia konstruktywnej dyskusji na tematy poruszające zagadnienia etycznej pracy psychologa.
Kryteria oceniania
Wiedza:
- Ndst (2.0): Nie zna podstawowych koncepcji etycznych. Nie potrafi wskazać treści Kodeksu Etyczno-Zawodowego Psychologa PTP ani ustaw regulujących zawód. Nie rozumie przepisów dotyczących tajemnicy zawodowej i ochrony zdrowia psychicznego.
- Dst (3.0): Zna jedynie ogólne zasady etyki i potrafi wymienić niektóre przepisy z Kodeksu Etycznego Psychologa PTP. W ograniczonym stopniu rozumie regulacje prawne dotyczące zawodu psychologa i ochrony małoletnich.
- Db (4.0): Zna i rozumie główne koncepcje etyczne oraz treść Kodeksu Etycznego Psychologa PTP. Potrafi poprawnie wyjaśnić znaczenie podstawowych przepisów dotyczących tajemnicy zawodowej, ochrony zdrowia psychicznego i ochrony małoletnich. Wymaga jednak drobnego wsparcia w zakresie odniesienia ich do praktyki psychologicznej.
- Bdb (5.0): Wykazuje pełne i pogłębione zrozumienie zasad etycznych, przepisów Kodeksu Etycznego Psychologa PTP i aktów prawnych dotyczących zawodu. Potrafi samodzielnie wyjaśnić ich znaczenie, wskazać relacje między przepisami prawnymi i etycznymi oraz odnosić je do praktyki psychologicznej.
Umiejętności:
- Ndst (2.0): Nie potrafi analizować ani interpretować dylematów etycznych. Nie umie zastosować przepisów kodeksu do praktycznych przykładów. Nie potrafi przygotować etycznych rekomendacji.
- Dst (3.0): Potrafi rozpoznać podstawowe dylematy etyczne, ale ma trudności z ich poprawną analizą i interpretacją. Próbuje odnieść przepisy do prostych przykładów, lecz często popełnia błędy. Rekomendacje są powierzchowne i mało trafne.
- Db (4.0): Potrafi analizować i interpretować dylematy etyczne w oparciu o kodeks i przepisy. Poprawnie odnosi je do większości case studies. Przygotowuje etyczne rekomendacje oparte na rzetelnej argumentacji, choć nie zawsze w pełni rozwiniętej.
- Bdb (5.0): Wykazuje wysoki poziom samodzielności w analizie dylematów etycznych. Trafnie i wieloaspektowo interpretuje sytuacje zawodowe w świetle Kodeksu PTP i przepisów prawa. Formułuje logiczne, pogłębione i praktyczne rekomendacje etyczne, dostosowane do kontekstu instytucjonalnego.
Kompetencje:
- Ndst (2.0): Nie przejawia postawy etycznej w relacjach z klientem lub zespołem. Nie wykazuje refleksji nad własnymi decyzjami. Nie rozumie znaczenia etyki w pracy psychologa.
- Dst (3.0): Dostrzega znaczenie zasad etycznych, lecz nie zawsze stosuje je w praktyce. Ma ograniczoną zdolność do autorefleksji i dyskusji o problemach etycznych.
- db (4.0): Wykazuje odpowiedzialność zawodową i etyczną w relacjach z klientem. Potrafi dokonać krytycznej autorefleksji i brać udział w konstruktywnych dyskusjach o etyce. Rozumie znaczenie standardów etycznych dla zawodu.
- bdb (5.0): Świadomie kieruje się zasadami etycznymi w działaniach zawodowych. Wykazuje dojrzałą postawę refleksyjną, gotowość do ponoszenia odpowiedzialności za decyzje i aktywnie promuje etyczne standardy w środowisku zawodowym. Wyróżnia się kulturą etycznego dialogu.
Literatura
Podstawowa:
- Brzeziński, J., Chyrowicz, B., Poznaniak W., Toeplitz-Winiewska, M. (2017). Etyka zawodu psychologa. Warszawa: WN PWN
- Kodeks Etyczny Psychologa PTP.
- Ustawa z dnia 8 czerwca 2001 r. o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów (Dz.U. 2001 nr 73 poz. 763 z późn. zm.).
- Projekt ustawy o zawodzie psychologa (2025).
Dodatkowa:
Jones, C. (2005). Co wolno a czego nie wolno terapeucie. Gdańsk: GWP.
Polskie Towarzystwo Psychologiczne. (1992). Kodeks Etyczno - Zawodowy Psychologa. Warszawa.
Wybrane artykuły z:
- Ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz.U. 1994 nr 111 poz. 535 z późn. zm.).
- Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (Dz.U. 2005 nr 180 poz. 1493 z późn. zm.).
- Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz.U. 2016 poz. 862 z późn. zm.).
- Ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego (Dz.U. 1997 nr 89 poz. 555 z późn. zm.).
- Ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz.U. 1997 nr 88 poz. 553 z późn. zm.).
Zasady dostępu do testów psychologicznych PTP https://www.practest.com.pl/zasady-dostepu-do-testow
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: