Psychologia emocji i motywacji WF-PS-N-EM
Szczegółowy opis
1. Natura emocji. Pojmowanie emocji, kategorie emocji, emocje podstawowe – wtórne, cechy (właściwości) emocji
2. Klasyczne psychologiczne i fizjologiczne teorie emocji. Teorie peryferalne, poznawcze, motywacyjne, adaptacyjne
3. Emocje w perspektywie biologicznej (teorie Papeza, MacLeana, LeDouxa; biologiczne podstawy poszczególnych kategorii emocji; biologiczne podstawy wymiarów emocji
4. Emocje w perspektywie obserwatora.Eksperymenty i ich wyniki nad rolą ekspresji; teorie mimicznego sprzężenia zwrotnego; rola ekspresji w kształtowaniu życia emocjonalnego
5. Podmiotowa perspektywa emocji. Teorie oszacowania; emocje a poznanie; mechanizmy i poziomy przetwarzania informacji jako podstawa emocji
6. Socjokulturowe interpretacje emocji. Kultura a emocje; społeczno- kulturowe teorie i modele interpretacji emocji
7. Pojmowanie, kryteria i sposoby analizy motywacji. Pojęcie i cechy motywacji; źródła i rodzaje motywów
8. Problemy diagnozy emocjonalności i motywacji ludzkiej
9. Podstawowe źródła motywacji. Od instynktu do popędu i potrzeby; potrzeby aktywacji i stymulacji
10. Mechanizmy dążenia do równowagi - teorie i propozycje; motywacja wtórna i mechanizmy jej kształtowania
11. Motywacja a emocje. Hedonistyczne i podnietowe teorie
motywacji; popędy a emocje; frustracja a motywacja; konflikty motywacyjne; kryzysy
12. Teorie „wartości- oczekiwania” .Teoria Atkinsona; wartościowanie i
antycypacja jako samodzielne motywy; o wariantach teorii „wartość – oczekiwanie”; propozycje polskich autorów
13. Wartości, znaczenia, cele jako motywy. Potrzeby źródłem wartości; mechanizmy nadawania znaczeń i wyboru celów
14. Rola „ja” we wzbudzaniu motywacji. Prezentacja siebie jako motyw i konsekwencje rozwojowe; potrzeba wartości siebie jako motyw; stany
uczuciowe związane z „ja” jako motywy
15. Źródła podmiotowości - od motywacji egocentrycznej ku
spełnianiu siebie jako osoby. Podmiot jako sprawca; u źródeł motywacji egocentrycznej; dążenie do spełniania siebie jako osoby- propozycja autorska
16. Rozwój emocjonalny i motywacji. Specyfika rozwoju emocji i motywacji w różnych okresach życia; ogólne zasady rozwoju emocji i motywacji
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
Posiada wiedzę i rozumie na czym polega odmienność interpretacji emocji i motywacji z różnych perspektyw psychologicznych
Jest w stanie szczegółowo interpretować i analizować procesy emocjonalne i motywacyjne w ujęciu różnych teorii
Rozumie wage procesów emocjonalnych i motywacyjnych, zna prawa ich rozwoju, mechanizmy powstawania
Rozumie rolę i zna ogólnie mechanizmy podstaw biologicznych emocji i motywacji
Jest w stanie dobrać odpowiednie narzędzia i metody diagnozy emocji i motywacji
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym (3 otwarte pytania). Zaliczenie egzaminu wymaga odpowiedzi na minimum 1 pytanie.
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń.
Literatura
Literatura podstawowa:
Gasiul, H. (2007). Teorie emocji i motywacji. Warszawa: UKSW.
Gasiul, H. (2018) (red.). Metody badania emocji i motywacji. Warszawa: Difin Engram
Literatura uzupełniająca:
Davis, M.H. (1999). Empatia. O umiejętności współodczuwania. Gdańsk: GWP.
Franken, R.E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP.
Hoffman, M. L. (2006). Empatia a rozwój moralny. Gdańsk: GWP.
Kozielecki, J. (1987). Koncepcja transgresyjna człowieka. Warszawa: PWN.
LeDoux, J. (2000). Mózg emocjonalny. Tajemnicze podstawy życia emocjonalnego. Poznań: Media Rodzina.
Lewis, M., Haviland- Jones, J.M. (red.) (2005). Psychologia emocji. Gdańsk: GWP.
Oatley, K., Jenkins, J.M. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN.
Salovey, P., Sluyter, D. (1999). Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
W cyklu 2022/23_L:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2023/24_L:
Literatura podstawowa: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: