Diagnoza funkcjonalna trudności w radzeniu sobie ze stresem WF-PS-N-DFT
Zajęcia praktyczne dotyczące całego procesu diagnozy funkcjonalnej trudności w radzeniu sobie ze stresem, który obejmuje także sporządzenie dokumentacji z przeprowadzonych badań diagnostycznych (tzw. portfolio diagnostycznego oraz raportu diagnostycznego). Kompleksowa diagnoza tego typu opisuje zachowanie człowieka z uwzględnieniem kontekstu osobowego i sytuacyjnego. Pozwala również na opisanie mechanizmu wyjaśniającego zachowania osoby badanej. W wyniku zajęć studenci będą potrafili zaplanować, przygotować i przeprowadzić proces diagnozy (obejmujący różne metody diagnozowania), zintegrować i zinterpretować dane pochodzące z różnych metod (obserwacji, wywiadu oraz metody kwestionariuszowej), sporządzić dokumentację (portfolio diagnostycznego oraz raportu diagnostyczny); oraz przekazać wyniki osobie badanej na temat jej sposobu funkcjonowania, uwarunkowań oraz mechanizmów wyjaśniających podejmowane przez nią zachowania w sytuacjach trudnych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1; student zna podstawową terminologię z zakresu psychologii stresu i diagnozy psychologicznej,
EK 2; student ma uporządkowaną wiedzę na temat trudności radzenia sobie ze stresem oraz ich uwarunkowań,
EK 3; student wymienia i charakteryzuje różne metody diagnozy trudności radzenia sobie ze stresem,
Umiejętności:
EK 4; student potrafi zidentyfikować i opisać trudności w radzenia sobie ze stresem w kontekście wybranej teorii stresu psychologicznego i radzenia sobie,
EK 5; student potrafi zaproponować odpowiednie metody diagnozy psychologicznej trudności w radzeniu sobie ze stresem, potrafi zaplanować proces diagnostyczny, przeprowadzić go i zinterpretować zebrane dane dotyczące trudności radzenia sobie ze stresem oraz ich uwarunkowań; potrafi sporządzić dokumentację oraz przekazać wyniki osobie badanej,
EK 6; student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła wiedzy z zakresu psychologii stresu oraz diagnozy psychologicznej,
Kompetencje:
EK 7; student potrafi dobrać odpowiednie metody i narzędzia diagnozy trudności w radzeniu sobie ze stresem,
EK 8; student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne,
EK 9; student ma świadomość konieczności rozwijania swojej wiedzy i umiejętności psychologicznych koniecznych do pracy z klientem oraz aktywnie angażuje się w proces rozwijania swoich zawodowych kompetencji.
Kryteria oceniania
Na ocenę z zajęć składają się: obecność i aktywność na zajęciach, wygłoszenie referatu (prezentacji) na wybrany temat oraz praca semestralna. Szczegółowe kryteria oceniania zostaną podane podczas pierwszych zajęć.
Kryteria oceniania:
ocena bardzo dobra (5) – student bardzo dobrze orientuje się w zagadnieniach objętych tokiem nauczania. Potrafi w sposób wyczerpujący i kompetentny zaprezentować wiedzę, która wiąże się z diagnozą trudności w radzeniu sobie ze stresem. Potrafi bardzo dobrze zaplanować, przygotować i przeprowadzić proces diagnozy, zintegrować i zinterpretować dane pochodzące z różnych metod, sporządzić dokumentację; oraz przekazać wyniki osobie badanej na temat jej sposobu funkcjonowania, uwarunkowań oraz mechanizmów wyjaśniających podejmowane przez nią zachowania w sytuacjach trudnych.
ocena dobra (4) – student dobrze orientuje się w zagadnieniach objętych tokiem nauczania. Dobrze prezentuje wiedzę, która wiąże się z diagnozą trudności w radzeniu sobie ze stresem. Potrafi dobrze zaplanować, przygotować i przeprowadzić proces diagnozy, zintegrować i zinterpretować dane pochodzące z różnych metod, sporządzić dokumentację; oraz przekazać wyniki osobie badanej na temat jej sposobu funkcjonowania, uwarunkowań oraz mechanizmów wyjaśniających podejmowane przez nią zachowania w sytuacjach trudnych.
ocena dostateczna (3) – student słabo orientuje się w zagadnieniach objętych tokiem nauczania. Słabo prezentuje wiedzę, która wiąże się z diagnozą trudności w radzeniu sobie ze stresem. Słabo planuje, przygotowuje i prowadzi proces diagnozy, zintegruje i interpretuje dane pochodzące z różnych metod, sporządza dokumentację; oraz przekazuje wyniki osobie badanej na temat jej sposobu funkcjonowania, uwarunkowań oraz mechanizmów wyjaśniających podejmowane przez nią zachowania w sytuacjach trudnych.
ocena niedostateczna (2) – student nie zna zagadnień objętych tokiem nauczania. Nie potrafi zaprezentować wiedzy, która wiąże się z diagnozą trudności w radzeniu sobie ze stresem. Źle planuje, przygotowuje i prowadzi proces diagnozy, zintegruje i interpretuje dane pochodzące z różnych metod, sporządza dokumentację; oraz przekazuje wyniki osobie badanej na temat jej sposobu funkcjonowania, uwarunkowań oraz mechanizmów wyjaśniających podejmowane przez nią zachowania w sytuacjach trudnych.
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
- udział w zajęciach: 30 godz.
- przygotowanie do ćwiczeń/ lektura tekstów/ opracowanie wystąpienia na zaliczenie – 30 godzin;
- przygotowanie pracy semestralnej: 30 godz.
Suma godzin: 90 [90/30(25)=3]
Liczba ECTS: 3
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: