Edukacja i poradnictwo - coaching i doradztwo zawodowe WF-PS-N-CDZ
W ramach kursu studenci otrzymają wiedzę oraz praktyczne umiejętności z zakresu coachingu oraz doradztwa zawodowego. Cel ten zostanie osiągnięty przez realizację trzech działań:
1. Studenci otrzymają wiedzę dotyczącą coachingu oraz doradztwa zawodowego. Zostaną przedstawione definicje, źródła, mechanizmy działania, modele sesji oraz wyjaśnione podejście Evidence Based dotyczące coachingu i doradztwa.
2. Studenci otrzymają rzetelną wiedzę z zakresu etyki prowadzenia coachingu i doradztwa zawodowego. Zostaną poinformowani o etycznym aspekcie prowadzenia takich działań oraz otrzymają wytyczne oraz kryteria pozwalające im na dokładne określenie roli jaką w tych procesach odgrywa coach/doradca a jakie prawa ma klient.
3. Każdy z studentów zostanie zaproszony do przeprowadzenia próbki sesji coachingowej lub doradczej. Podczas zajęć studenci zostaną zachęceni do wcielenia się w coacha/doradcę i przeprowadzenie około 20 minutowej sesji wraz z klientem (student z tej samej grupy zajęciowej). Następnie wykładowca udzieli informacji zwrotnej prowadzącemu sesji. Również pozostali studenci zostaną zaproszeni do udzielenia informacji zwrotnej (ten element będzie trwał około 15 minut). Na każdych zajęciach są planowane przynajmniej dwie takie sesje.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2024/25_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza: student po zakończeniu kursu będzie potrafił trafnie określić różnice między coachingiem i doradztwem zawodowym a innymi formami wsparcia, rozwoju człowieka. Student będzie potrafił wyjaśnić na czym polega relacja coachingowa i doradztwa zawodowego. Będzie w sposób rzetelny posługiwać się zasadami etycznymi.
Umiejętności:
Studenci po zakończeniu kursu będą wstanie przeprowadzić sesję coachingową oraz spotkanie w ramach doradztwa zawodowego w oparciu o standardowe metody z tego zakresu.
Postawy:
Studenci będą w sposób trafny opisać etyczne aspekty prowadzenia rozmowy coachingowej i doradczej. Będą potrafili wykazać się postawą otwartego słuchania oraz dociekliwością w zakresie poszukiwania rozwiązań odpowiednich dla danej grupy klientów.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu będzie uczestnictwo w zajęciach (100% frekwencja). Każdy ze studentów będzie musiał podczas zajęć przeprowadzić 20 minutową sesję coachingową / doradczą w roli coacha / doardcy zawodowego. Drugim kryterium będzie uczestnictwo w sesji coachingowej / doradczej w roli klienta.
Sesje będą się odbywały podczas zajęć. Jeżeli ktoś nie będzie mógł uzyskać 100 frekwencji będzie zobligowany do dostarczenia nagrania z sesji w roli klienta lub prowadzącego sesję.
Na ocenę bardzo dobrą – student będzie miał 100% frekwencję oraz przeprowadzi sesję zgodnie z standardami zaprezentowanymi podczas zajęć
Na ocenę dobrą – student będzie miał frekwencję poniżej 100% i dostarczy nagrania przeprowadzonych przez siebie sesji, które będą spełniały kryteria zaprezentowane podczas zajęć
Na ocenę dostateczną – student będzie uczęszczał na zajęcia (100% frekwencji) i przeprowadzone przez niego sesję będą nie zgodne z standardami zaprezentowanymi podczas zajęć
Niezaliczenie przedmiotu – student nie uzyska 100% frekwencji i dostarczone przez niego materiały będą nie zgodne z standardami zaprezentowanymi podczas zajęć
Literatura
Evers, W. J. G., Brouwers, A., & Tomic, W. (2006). A quasi-experimental study on management coaching effectiveness. Consulting Psychology Journal, 58(3), 174–182. https://doi.org/10.1037/1065-9293.58.3.174
Grant, A. M., & Gerrard, B. (2020). Comparing problem-focused, solution-focused and combined problem-focused/solution-focused coaching approach: solution-focused coaching questions mitigate the negative impact of dysfunctional attitudes. Coaching, 13(1), 61–77. https://doi.org/10.1080/17521882.2019.1599030
Smółka, P. (2011). Podejście Oparte na Dowodach w Coachingu: Istota oraz Implikcje dla Praktyki. Coaching Review, 1(3), 5–19.
Wildflower, L., & Brennan, D. (2018). Kompendium wiedzy coacha: od teorii do praktyki. Wydawnictwo Company&Me Publishing.
Zemełka, A. M. (2016). Wczesna historia coachingu : poszukiwanie definicji i interferencji idei. Forum Oświatowe, 28(2), 143–160. http://forumoswiatowe.pl/ index.php/czasopismo/article/view/439
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: