Anatomia i fizjologia układu nerwowego WF-PS-N-AIFUN
Wykład:
1. Komórka zwierzęca.
2. Komórka nerwowa.
3. Synapsy i neuroprzekaźnictwo.
4. Substancje psychoaktywne i zmiana przekaźnictwa synaptycznego.
5. Mechanizmy i przejawy neuroplastyczności.
6. Budowa układu nerwowego.
7. Mózgowa organizacja procesów percepcyjnych.
8. Mózgowa organizacja zarządzania aparatem wykonawczym.
9. Mózgowe mechanizmy kontroli zachować popędowych.
10. Mózgowe mechanizmy uczenia się.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
wiedzy: student opisuje budowę układu nerwowego, jego rozwój i dynamikę funkcjonalną, człowieka; wyjaśnia zasady interakcji między układem nerwowym a innymi układami narządów; opisuje budowę i funkcje układów sensorycznych w kontekście zachowania
umiejętności: student posługuje się pojęciami w zakresie biologii, chemii i fizyki niezbędnymi do opisu działania układów narządów człowieka; różnicuje neuroprzekaźniki i substancje psychoaktywne
kompetencji społecznych: zachowuje ostrożność w wyrażaniu opinii
Kryteria oceniania
wiedza:
- na ocenę 2 (ndst.): student nie opisuje budowy układu nerwowego człowieka; nie wyjaśnia zasady interakcji między układem nerwowym a innymi układami narządów; nie opisuje budowy i funkcji układów sensorycznych w kontekście zachowania;
- na ocenę 3 (dst.): student opisuje budowę układu nerwowego człowieka; wyjaśnia zasady interakcji między układem nerwowym a innym układem narządów; opisuje budowę i funkcje jednego układu sensorycznego w kontekście zachowania;
- na ocenę 4 (db.): student opisuje budowę nerwowego i hormonalnego układ narządów człowieka; wyjaśnia zasady interakcji między układem nerwowym a układami hormonalnym i ruchu; opisuje budowę i funkcje dwóch układów sensorycznych w kontekście zachowania;
- na ocenę 5 (bdb): student biegle opisuje budowę układu nerwowego człowieka; wyjaśnia zasady interakcji między układem nerwowym a innymi układami narządów; opisuje budowę i funkcje wszystkich układów sensorycznych w kontekście zachowania;
umiejętności:
- na ocenę 2 (ndst.): student nie posługuje się pojęciami w zakresie biologii, chemii i fizyki niezbędnymi do opisu działania układu nerwowego człowieka; nie różnicuje neuroprzekaźników i substancji psychoaktywnych;
- na ocenę 3 (dst.): student posługuje się niektórymi pojęciami w zakresie biologii, chemii i fizyki niezbędnymi do opisu działania układu nerwowego; różnicuje niektóre neuroprzekaźniki i grupy substancji psychoaktywnych;
- na ocenę 4 (db.): student posługuje się wieloma pojęciami w zakresie biologii, chemii i fizyki niezbędnymi do opisu działania układu nerwowego człowieka; różnicuje podstawowe neuroprzekaźniki i najbardziej znane substancje psychoaktywne;
- na ocenę 5 (bdb): student biegle posługuje się pojęciami w zakresie biologii, chemii i fizyki niezbędnymi do opisu działania układu nerwowego człowieka; różnicuje wszystkie znane neuroprzekaźniki i większość znanych podstawowych substancji psychoaktywnych;
Kompetencje: zachowuje ostrożność w wyrażaniu opinii
Punktacja i oceny
Wykłady kończą się egzaminem testowym, podczas którego można zdobyć 50 pkt; punktacja do poszczególnych ocen przedstawia się następująco:
46 – 50 pkt bdb
41 – 45 pkt db+
36 – 40 pkt db
31 – 35 pkt dst+
26 – 30 pkt dst
0 – 25 pkt ndst
UWAGA: w celu dopuszczenia do egzaminu niezbędna jest obecność na przynajmniej połowie wykładów oraz zaliczone przed sesją ćwiczenia do przedmiotu.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Felten, D.L., O’Banion, M. K. i Maida, M.S. (2018). Atlas neuroanatomii i neurofizjologii Nettera. Edra Urban & Partner: Wrocław.
Kalat, J.W. (2020). Biologiczne podstawy psychologii. Wydawnictwo Naukowe PWN SA: Warszawa.
Mizgajska-Wiktor, H., Jarosz, W. i Fogt-Wyrwas, R. (2022). Podstawy biologii człowieka. Komórka, tkanki, rozwój, dziedziczenie. Wydawnictwo Naukowe PWN SA: Warszawa.
Rymarczyk Krystyna, Makowska Iwona i Pałka-Szafraniec Katarzyna, Plastyczność dorosłej kory mózgowej, „Aktualności Neurologiczne”, 2015, 15(2), 80–87.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: