Analiza danych empirycznych WF-PS-N-ADM
Celem zajęć jest przygotowanie Studenta/Studentki do samodzielnego przeprowadzenia podstawowych analiz statystycznych w pakiecie SPSS i ich interpretacji. Zdobyta wiedza i umiejętności są konieczne do rozumienia empirycznych raportów z badań w literaturze psychologicznej. Zajęcia są warsztatowe, odbywają się przy komputerach z oprogramowaniem SPSS. Analizowane są rzeczywiste dane z opublikowanych artykułów naukowych.
W cyklu 2023/24_Z:
1. Wprowadzenie do zajęć |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
• Efekty wiedzy (PS_W06)
Student/Studentka:
W1_zna i rozumie sposób empirycznej weryfikacji hipotez w psychologii
W2_zna podstawowe metody statystyczne stosowane w literaturze naukowej
• Efekty umiejętności (PS_U06)
Student/Studentka:
U1_potrafi zastosować odpowiednie metody analizy statystycznej do weryfikacji hipotez badawczych
U2_potrafi interpretować uzyskane wyniki z przeprowadzonych analiz statystycznych
U3_potrafi ocenić wartość stosowanych technik badawczych
U4_potrafi krytycznie spojrzeć na uzyskane wyniki analiz statystycznych jako narzędzia weryfikującego tezy teoretyczne
Kryteria oceniania
- ocena 5 (bdb):
• (efekty wiedzy W1–W2)
Student/Studentka bardzo dobrze zna podstawowe metody statystyczne stosowane w literaturze naukowej i dedykowane im założenia; bardzo dobrze zna i rozumie sposób empirycznej weryfikacji hipotez w psychologii
• (efekty umiejętności U1–U4)
Student/Studentka potrafi prawidłowo dokonać całościowej analizy konkretnego problemu statystycznego, uwzględniając wszystkie dostępne informacje i uzasadnić wybór proponowanego rozwiązania; jest wrażliwy/a na niespójności i pomyłki w przedstawianiu zagadnień statystycznych, potrafi je wychwycić i skorygować; poprawnie stosuje omawiane w trakcie zajęć metody statystyczne, potrafi także przedyskutować ich ograniczenia; precyzyjnie stosuje terminologię statystyczną podczas przedstawiania otrzymanych rozwiązań; rzadko podejmuje błędne decyzje dotyczące zastosowania testów statystycznych; bardzo dobrze formułuje wnioski na podstawie uzyskanych wyników
- ocena 4 (db):
• (efekty wiedzy W1–W2)
Student/Studentka dobrze zna podstawowe metody statystyczne stosowane w literaturze naukowej i dedykowane im założenia; dobrze zna i rozumie sposób empirycznej weryfikacji hipotez w psychologii
• (efekty umiejętności U1–U4)
Student/Studentka potrafi prawidłowo dokonać analizy konkretnego problemu statystycznego, uwzględniając większość dostępnych informacji i uzasadnić wybór proponowanego rozwiązania; jest wrażliwy/a na niespójności i pomyłki w przedstawianiu większości zagadnień statystycznych, potrafi je wychwycić i skorygować; poprawnie stosuje omawiane w trakcie zajęć metody statystyczne, choć zdarza mu/jej się pominąć w analizie problemu niektóre – czasami nawet kluczowe – założenia; otrzymane rozwiązania przedstawia, używając poprawnej terminologii statystycznej; potrafi wychwycić błędne decyzje dotyczące zastosowania testów statystycznych; dobrze formułuje wnioski na podstawie uzyskanych wyników
- ocena 3 (dst):
• (efekty wiedzy W1–W2)
Student/Studentka na poziomie przeciętnym zna podstawowe metody statystyczne stosowane w literaturze naukowej i dedykowane im założenia; w wystarczającym stopniu zna i rozumie sposób empirycznej weryfikacji hipotez w psychologii
• (efekty umiejętności U1–U4)
Student/Studentka potrafi w dostateczny sposób dokonać analizy konkretnego problemu statystycznego, uwzględniając niektóre dostępne informacje i częściowo uzasadnić wybór proponowanego rozwiązania; w przeciętnym stopniu zwraca uwagę na niespójności i pomyłki w przedstawianiu zagadnień statystycznych, potrafi je wychwycić i skorygować, choć potrzebuje wsparcia prowadzącej; potrafi dostatecznie wykorzystać niektóre z omawianych w trakcie zajęć metod statystycznych, ale pomija inne lub nie stosuje ich prawidłowo, a dostarczane przez niego uzasadnienia często są niepełne bądź niejasne; prezentując otrzymane rozwiązania, czasami niepoprawnie posługuje się terminologią statystyczną; w dostatecznym stopniu potrafi wychwycić błędne decyzje dotyczące zastosowania testów statystycznych; dostatecznie formułuje wnioski na podstawie uzyskanych wyników
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: