Historia myśli psychologicznej WF-PS-HMP
Założenia i cele:
Dzieje psychologii, z racji ich rozmiarów i złożoności, można różnie traktować. W ramach wykładu z historii psychologii zostaną one potraktowane jako dzieje idei psychologii jako nauki. Przedmiot analiz stanowić: będą: tendencje rozwojowe i prawidłowości rozwoju, w tym kształtowanie się (zgodnie z jednym z modeli rozwoju psychologii) idei jednej psychologii poprzez ich mnogość i różnorodność, ostatecznie zaś nieprzypadkowe relacje między przeszłością i teraźniejszością w tym zakresie.
Program wykładu:
1. Przegląd sposobów uprawiania historii psychologii pod kątem właściwych im walorów poznawczych - wybór określonego sposobu do realizacji i jego uzasadnienie; program kursu
2. Początki myśli psychologicznej; filozoficzna postać myśli psychologicznej: dwa nurty (Platon - Augustyn - Kartezjusz; Arystoteles - Tomasz) - analiza porównawcza
3. Psychologia jako nauka o świadomości: wewnętrzne zróżnicowanie (jego przedmiot,
zakres i stopień), przesłanki tego zróżnicowania oraz jego konsekwencje w postaci
perspektyw i ograniczeń poznawczych - ujęcie ogólne
4. Klasyczna wersja psychologii jako nauki o świadomości
5. Nieklasyczne wersje psychologii jako nauki o świadomości: szczegółowa analiza porównawcza
6. Nieklasyczne wersje psychologii jako nauki o świadomości: szczegółowa analiza
porównawcza (ciąg dalszy) - wersja fenomenologiczna jako kulminacja wersji
nieklasycznych
7. Psychologia jako nauka o nieświadomości (psychologia głębi): wewnętrzne
różnicowanie (jego przedmiot, zakres, stopień), przesłanki tego zróżnicowania oraz
jego konsekwencje w postaci perspektyw i ograniczeń poznawczych - ujęcie ogólne
8. Psychologia jako nauka o zachowaniu: wewnętrzne zróżnicowanie (jego przedmiot,
zakres, stopień), przesłanki tego zróżnicowania oraz jego konsekwencje w postaci
perspektyw i ograniczeń poznawczych - ujęcie ogólne
9. Psychologia jako nauka o zachowaniu: szczegółowa analiza porównawcza klasycznej
wersji i wersji nieklasycznych
10. Psychologia jako nauka o zachowaniu - dwie wyróżnione wersje nieklasyczne:
behawioryzm radykalny B.F. Skinnera i behawioryzm społeczny G.H. Meada
11. Psychologia humanistyczna - perspektywy i ograniczenia
12. Psychologia poznawcza - ujęcie ogólne
13. Psychologia poznawcza: analiza wybranych spraw szczegółowych - perspektywy i
ograniczenia psychologii poznawczej
14. Wkład psychologii polskiej w całość rozwoju myśli psychologicznej
15. Tendencje i prawidłowości rozwoju myśli psychologicznej - przeszłość i teraźniejszość myśli psychologicznej
Forma zaliczenia: test wiadomości zakresu tematyki wykładów oraz podanej niżej literatury
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
W 05
student ma wiedzę o początkach/korzeniach myśli psychologicznej/psychologii, jej wewnętrznym zróżnicowaniu/nurtach, twórcach myśli psychologicznej/psychologii
student zna przydatność rozmaitych sposobów konceptualizacji dziejów myśli psychologicznej/psychologii
student ujmuje dzieje myśli psychologicznej/psychologii na sposób właściwy tak dla historii wydarzeń jak i historii idei;
student jest w stanie zarówno wyróżnić w dziejach myśli psychologiczne/psychologii kolejne fazy/etapy jaki uchwycić obecne w nich tendencje rozwojowe i prawidłowości rozwoju
student wykorzystuje do wiązania teraźniejszości i przeszłości myśli psychologicznej rozmaite modele jej rozwoju
student zna wkład polskiej myśli psychologii w powszechną myśl psychologiczną
W 02
student identyfikuje pojawienie i obecność (w zmieniających się postaciach) rozmaitych perspektyw/ charakterystycznych rozkładów akcentów
W 01
student rekonstruuje ewolucję specyfiki myśli psychologicznej/psychologii - jej przedmiotu, zadań, problematyki, metodologii, języka oraz miejsca i pozycji w systemie nauk
Literatura
Behawioryzm i psychologia świadomości (red. J. Siuta, K. Krzyżewski) Wydawnictwo UJ Kraków 2000;
Behawioryzm i fenomenologia (red. T.W. Wann) Wydawnictwo UJ Kraków 2003
dowolny podręcznik z zakresu historii psychologii
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: