Psychologia ogólna: Emocje i motywacje WF-PS-EMM
Pełny opis przedmiotu
Metody oceny: pisemny egzamin testowy z materiału prezentowanego na wykładach i uzupełnionego poprzez studiowanie zalecanej literatury.
Treści programowe:
1. Natura emocji: pojmowanie emocji, kategorie emocji, emocje podstawowe - wtórne, cechy (właściwości) emocji.
2. Klasyczne psychologiczne i fizjologiczne teorie emocji: teorie peryferalne, poznawcze,
motywacyjne, adaptacyjne.
3. Emocje w perspektywie biologicznej: teorie Papeza, MacLeana, LeDouxa, biologiczne podstawy poszczególnych kategorii emocji; biologiczne podstawy
wymiarów emocji.
4. Podmiotowa perspektywa emocji: wymiar doświadczania, wnioskowania jako komponent emocji- analizy teorii atrybucyjnych, emocje a poznanie, mechanizmy i poziomy przetwarzania informacji jako podstawa emocji, fenomenologiczne interpretacje emocji.
5. Emocje w perspektywie zewnętrznego obserwatora: eksperymenty nad rolą ekspresji, teorie mimicznego sprzężenia zwrotnego, rola ekspresji w kształtowaniu życia emocjonalnego.
6. Socjokulturowe interpretacje emocji: kultura a emocje, emocje jako społecznie
wyuczone teorie, emocje w ujęciu strukturalizmu.
7. Pojmowanie, kryteria i sposoby analizy motywacji: pojęcie i cechy motywacji, źródła i rodzaje motywów.
8. Podstawowe źródła motywacji: od instynktu do potrzeby, potrzeby aktywacji i stymulacji, motywacja wtórna i mechanizmy jej kształtowania.
9. Motywacja a emocje: hedonistyczne i podnietowe teorie motywacji, popędy a emocje, frustracja a motywacja, konflikty motywacyjne, kryzysy.
10. Teorie "wartości- oczekiwania": teoria Atkinsona, wartościowanie i antycypacja jako samodzielne motywy, o wariantach teorii "wartość - oczekiwanie", propozycje polskich autorów.
11. Wartości i znaczenia jako podstawa motywacji: potrzeby źródłem wartości, mechanizmy
nadawania znaczeń.
12. Rola "ja" we wzbudzaniu motywacji: prezentacja siebie jako motyw i konsekwencje rozwojowe, potrzeba wartości siebie jako motyw, stany
uczuciowe związane z "ja" jako motywy.
13. Od motywacji egocentrycznej ku spełnianiu siebie jako osoby: u źródeł motywacji egocentrycznej, dążenie do spełniania siebie jako osoby- propozycja autorska.
14.Rozwój emocjonalny i motywacji: tło rozwojowe, rozwój jako rezultat zmiany komponentów emocji i motywacji, specyfika rozwoju emocji i motywacji w różnych okresach życia, ogólne zasady rozwoju emocji i motywacji.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Posiada wiedzę i rozumie na czym polega odmienność interpretacji emocji i motywacji z różnych perspektyw psychologicznych
Jest w stanie szczegółowo interpretować i analizować procesy emocjonalne i motywacyjne w ujęciu różnych teorii
Rozumie wagę procesów emocjonalnych i motywacyjnych, zna prawa ich rozwoju, mechanizmy powstawania
Rozumie rolę i zna ogólnie mechanizmy podstaw biologicznych emocji i motywacji
Jest w stanie dobrać odpowiednie narzędzia i metody diagnozy emocji i motywacji
Literatura
Literatura
Literatura obowiązkowa
Gasiul, H. (2007). Teorie emocji i motywacji. Warszawa: UKSW.
Literatura pomocnicza:
1. Franken, R.E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP.
2. Kozielecki, J. (1987). Koncepcja transgresyjna człowieka. Warszawa: PWN.
3. Lewis, M., Haviland- Jones, J.M. (red.) (2005). Psychologia emocji. Gdańsk: GWP.
4. Obuchowski, K. (1995). Poprzez galaktykę potrzeb. Poznań: Zysk i S-ka.
5. Oatley, K., Jenkins, J.M. (2003). Zrozumieć emocje. Warszawa: PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: