Episodic memory WF-PS-EMEM-ER
Zdolność do powrotu i odtwarzania wydarzeń z przeszłości jest niezwykłym osiągnięciem ludzkiej pamięci, które bada się pod pojęciem pamięci epizodycznej. Koncepcja pamięci epizodycznej została sformułowana na początku lat 70. przez Endela Tulvinga i początkowo definiowana była jako system pamięci, który odbiera i przechowuje informacje o epizodach lub wydarzeniach oraz ich kontekstach przestrzennych i czasowych. Pamięć epizodyczną definiuje się również ze względu na charakter doświadczanej świadomości, która towarzyszy wydobywaniu wspomnień (tj. świadomości autonoetycznej) - mentalnego ponownego przeżywania poprzedniego momentu w przeszłości.
Podczas wykładów skupimy się na omówieniu wyników badań eksperymentalnych nad pamięcią epizodyczną oraz na nowych podejściach teoretycznych do zapamiętywania i przywoływania przeszłych zdarzeń i ich kontekstu.
Tematyka wykładów będzie obejmowała takie zagadnienia jak:
Tło historyczne - początki badania eksperymentalnego pamięci (Ebbinghaus, Mueller).
Główne podejścia w rozumieniu natury pamięci. Pojęcia engramu i śladu pamięciowego.
Podstawowe prawa pamięci – czynniki określające efektywność uczenia się.
Klasyfikacja systemów pamięci wg Tulvinga. Pamięć epizodyczna a mentalna podróż w czasie.
Mózgowe korelaty pamięci epizodycznej.
Rozdzielanie wzorców i uzupełnianie wzorców w zapamiętywaniu i rozpoznawaniu obiektów.
Konsolidacja i rekonsolidacja śladu pamięciowego a trwałość w pamięci.
Procesy zapamiętywania (kodowania) i wydobywania. Poziomy przetwarzania a skuteczność pamięci.
Teoria siły śladu pamięciowego i modele dwóch procesów. Teoria rozmytego śladu.
Modele atrybutów i modele asocjacyjne.
Mechanizmy zapominania - interferencja retroaktywna i interferencja proaktywna.
Pamięć fałszywa.
Pamięć źródła.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie, na czym polega specyfika ujęcia pamięci zdarzeń z perspektywy psychologii eksperymentalnej.
Student zna i rozumie, na czym polega oraz jak powinna przebiegać analiza procesów pamięci epizodycznej.
Student jest gotów do samodzielnego uzupełniania wiedzy i umiejętności w świetle nowych doniesień z badań nad pamięcią człowieka. Rozumie i posługuje się specjalistyczną terminologią w języku angielskim z zakresu psychologii pamięci.
ECTS: 6 pkt
30 godzin - uczestnictwo w zajęciach (1p)
50 godzin - lektury (2 p)
80 godzin - przygotowanie do egzaminu (3 p)
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym w formie testu (studenci otrzymają wcześniej zbiór pytań pomocniczych). W każdym pytaniu testowym będą po cztery opcje odpowiedzi z jedną prawidłową.
Kryteria oceniania:
Ocena końcowa będzie zależała od:
- uczestnictwa w wykładach,
- wyniku testu końcowego
Warunkiem koniecznym otrzymania oceny pozytywnej jest: uzyskanie minimum 50% punktów z testu końcowego oraz nie więcej niż 5 nieobecności.
Uzyskanie takiego wyniku oznacza, że student osiągną efekty uczenia się w stopniu dostatecznym.
Literatura
Craik F. I. (2021). Remembering: An Activity of Mind and Brain. Oxford University Press.
Dere, E., Easton, A., Nadel, L., & Huston, J. P. (Eds.). (2008). Handbook of episodic memory. Elsevier.
Gallo, D. A. (2006). Associative illusions of memory: False memory research in DRM and related tasks. Psychology Press.
Kahana, M. J. (2012). Foundations of human memory. Oxford University Press
Schacter, D. L. (2001). The Seven Sins of Memory: How the Mind Forgets and Remembers. New York, Houghton Mifflin.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: