Etyka i etyka zawodu psychologa WF-PS-EEZP
Zajęcia opierają się na tematach podejmowanych przez psychologów w ramach a/ psychologii osobowościowej, b/ psychologii społecznej- zostają one omówione w związku z pytaniami czy kwestiami moralnymi, jakie wywołują. Etyka, w tym wypadku nie tylko dostarcza wiedzy - szerzej-pola refleksji, ale także wzbogaca analizę cech osobowościowych człowieka o walory aksjologiczne i normatywne, synedezjologiczne i aretologiczne, auto-teleologiczne oraz dialogiczne.
Tematy wykładów:
1. Podmiot jako sprawca czynu.
2. Podmiot i kształtowanie własnej podmiotowości.
3. Samoocena a zagadnienie wartościowania.
4. Mądrość i roztropność jako podstawa życia cnotliwego.
5. Normy i obowiązki moralne
6. Problematyka zła- czym jest zło i jak wpływa na los ludzki?
7. Etyczna teoria samostanowienia, samoopanowania i samo-posiadania.
8. Dobro osoby a dobro dla osoby.
9. Samowiedza, samorealizacja i samodoskonalenie
10. Na czym polegają wartościowe więzi z innymi i gdzie mają swoje źródło?
11. Tolerancja i kompromis a spory i konflikty z innymi ludźmi.
12. Przyjaźń jako zdolność do dzielenia się z innym/ innymi.
13. Czy człowiek jest stworzony do demokracji?
14. Czy państwo jest kategorią etyczną?
15. Funkcja społeczna etyki i psychologii; funkcje diagnostyczne i doradcze.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Efekty wiedzy: student poznaje problematykę etyczną i charakterystyczne dla niej pojęcia i kategorie moralne, zna główne problemy poruszanych zagadnień oraz odpowiadające im koncepcje
Efekty umiejętności: student potrafi zespołowo i indywidualnie analizować i interpretować zagadnienia etyczne z uwzględnieniem ich aplikacji psychologicznych
Efekty kompetencji: student jest zdolny do podjęcia dyskusji na wybrany temat, potrafi także wyciągnąć odpowiednie wnioski i sformułować ocenę danej interpretacji, dotyczącej problematyki moralnej
Punkty ECTS:
udział w zajęciach - 30 h
liczba 30 : 30 = 1
punkty ECTS: 1
Kryteria oceniania
Zaliczenie
1/znajomość elementarnych pojęć z zakresu etyki - egzamin ustny; prezentacja przez Studenta (w grupie) zagadnienia z psychologii osobowościowej lub społecznej pod kątem odpowiedniej problematyki etycznej. Student sam dokonuje wyboru zarówno interesującego go zagadnienia jak i lektur z etyki. Przygotowuje kontekst i dopiero po konsultacji z wykładowcą opracowuje przez siebie wybrany materiał do egzaminu.
Literatura
Marian Grabowski, Krajobraz winy. Próba analizy fenomenologicznej, Toruń 2001.
Roman Ingarden, Książeczka o człowieku
Jacek Jaśtal , O naturze cnót, Kraków 2009.
Hans Kramer, Etyka integralna, Nowa Wieś/k. Torunia, 2004.
Jan Krokos, Sumienie jako poznanie. Fenomenologiczne dopełnienie Tomaszowem nauki o sumieniu, Warszawa 2004.
Alasdair Macintyre, Dziedzictwo cnoty, Warszawa 2003.
Alsadair MacIntyre, Czyja sprawiedliwość? Jaka racjonalność?, Warszawa 2007.
Alasdair, MacIntyre, Etyka i polityka, Warszawa 2009.
Robert Piłat, Krzywda i zadośćuczynienie, Warszawa 2003.
Paul Ricoeur, O sobie samym jako innym, Warszawa 2003.
Paul Ricoeur, Symbolika zła, Warszawa 1986.
Robert Spaemann, Reichard Low, Cele naturalne. Dzieje i ponowne odkrycie myślenia teologicznego, Warszawa 2008.
Robert Spaemann, Szczęście a życzliwość, Lublin 1997.
Robert Spaemann, Osoby. O różnicy między kimś a czymś, Warszawa 2001
Władysław Stróżowski, W kręgu wartości, Kraków 1992.
Władysław Stróżowski, Szkice z filozofii człowieka, Karków 2002.
Max Scheler, Resentyment a wartości, Warszawa 1977.
Adam Szóstek, Normy i wyjątki, Lublin 1980.
Tadeusz Ślipko, Zarys etyki ogólnej
Tadeusz Ślipko, Zarys etyki szczegółowej
Giovanni Satori, Teoria demokracji, Warszawa1998.
Charles Taylor, Żródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej, Warszawa 2001.
Charles Taylor, A Secular Age, Harvard Unv.2007.
Józef Tischner, Myślenie według wartości, Kraków 1982.
Józef Tischner, Filozofia dramatu, Paris 1999.
Adam Węgrzecki, Filozofia spotkania. Kraków, 1994.
Adam Węgrzecki, Zarys filozofii podmiotu, Kraków 1996
Karol Wojtyła, Osoba i czyn, Kraków 1985.
Karol Wojtyła, Człowiek w polu odpowiedzialności, Rzym-Lublin 1991.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: