Childbearing choices in contemporary world WF-PS-CCCW-ER
W trakcie wykładu przedyskutowane zostaną główne czynniki, istotne dla motywacji do posiadania potomstwa oraz dla podejmowania decyzji o rodzicielstwie. Współcześnie obserwowane są takie trendy demograficzne jak opóźnianie rodzicielstwa, ograniczenie liczby dzieci w rodzinie oraz rosnący udział osób, które pozostają bezdzietne. U podłoża tych trendów leżą indywidualne decyzje kobiet i mężczyzn, którzy wkraczają w dorosłość. W trakcie wykładu przedyskutujemy podstawowe modele teoretyczne, wykorzystywane do wyjaśniania motywacji rodzicielskich oraz opisujące proces podejmowania decyzji prokreacyjnych. Przedyskutujemy rolę czynników biologicznych, psychologicznych, ekonomicznych i kulturowych w tym procesie.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2021/22_L: nie dotyczy | W cyklu 2022/23_L: nie dotyczy | W cyklu 2023/24_Z: PO - przedmioty ogólnouczelniane (bez obszaru) | W cyklu 2024/25_Z: PO - przedmioty ogólnouczelniane (bez obszaru) |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu studenci będą rozumieć mechanizm podejmowania decyzji o posiadaniu potomstwa oraz znać rolę różnych czynników (biologicznych, psychologicznych, ekonomicznych, kulturowych) w tym procesie (PS_W02). Studenci poszerzą swoją wiedzę na temat metod analizy i interpretacji procesów podejmowania decyzji (PS_W03). Studenci rozwiną również kompetencje dotyczące samodzielnego poszukiwania informacji i samodzielnego uzupełniania wiedzy (PS_K03)
Punkty ECTS:
Udział w wykładzie – 30 h
Lektura tekstów – 60 h
Samodzielna praca (przegląd literatury, przygotowanie referatu) – 60 h
Przygotowanie do egzaminu – 30 h
(180 godzin / 30 = 6 ECTS)
Kryteria oceniania
Ocena końcowa składa się w 80% z wyniku uzyskanego na pisemnym egzaminie końcowym (test), a w 20% z punktacji za krótką prezentację na zajęciach. Aby zaliczyć kurs, należy uzyskać przynajmniej 60% punktów z egzaminu końcowego. Prezentacja jest obowiązkowa i stanowi część składową oceny końcowej.
Literatura
Poniższa lista obejmuje podstawową lekturę wprowadzającą w zakresie ram teoretycznych. Dodatkowa lektura będzie sugerowana w ciągu semestru. W trakcie kursu Studenci będą proszeni o przeprowadzenie własnych poszukiwań literatury na temat różnych aspektów decyzji prokreacyjnych.
• Hoffman, L. W., & Hoffman, M. L. (1973). The Value of Children to Parents. In J. T. Fawcett (Ed.), Psychological Perspectives on Population (pp. 19-76). New York: Basic Books.
• Miller, W. B. (1994). Childbearing motivations, desires, and intentions: a theoretical framework. Genet Soc Gen Psychol Monogr, 120(2), 223-258.
• Miller, W. B. (2011). Differences between fertility desires and intentions: implications for theory, research and policy. Vienna Yearbook of Population Research, 9, 75-98.
• Klobas, J. E., & Ajzen, I. (2015). Making the Decision to Have a Child. In D. Philipov, A. C. Liefbroer, & J. E. Klobas (Eds.), Reproductive Decision-Making in a Macro-Micro Perspective (pp. 41-78). Dordrecht: Springer Netherlands.
• Frejka, T., Sobotka, T., Hoem, J. M., & Toulemon, L. (2008). Summary and general conclusions: Childbearing Trends and Policies in Europe. Demographic Research, 19, 5-14, doi:10.4054/DemRes.2008.19.2.
• McAllister, L. S., Pepper, G. V., Virgo, S., & Coall, D. A. (2016). The evolved psychological mechanisms of fertility motivation: hunting for causation in a sea of correlation. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 371(1692), doi:10.1098/rstb.2015.0151.
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
W roku akademickim 2021/2022 kurs realizowany jest on-line (e-learning), synchronicznie, za pośrednictwem platformy MS Teams. Aby uczestniczyć w kursie, Studenci muszą być w stanie korzystać ze swoich mikrofonów i kamer. |
W cyklu 2022/23_L:
W roku akademickim 2022/2023 zajęcia odbywają się stacjonarnie, w Instytucie Psychologii UKSW (sala 1425). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: