Biases in judgment and decision-making WF-PS-BJD-ER
Szczegółowe treści programowe:
1. Wprowadzenie. Program badawczy Kahnemana i Tversky’ego.
2. Zaniedbywanie proporcji bazowej.
3. Pseudozależności.
4. Złudzenie mądrości po fakcie.
5. Złudzenie koniunkcji
6. Teoria wsparcia i subaddytywność w ocenie prawdopodobieństwa.
7. Dysonans poznawczy i zmiana preferencji pod wpływem dokonania wyboru.
8. Odwracanie preferencji wyboru.
9. Efekt Pollyanny. Efekt zakotwiczenia.
10. Skojarzeniowe złudzenia pamięci – paradygmat DRM
11. Efekt dezinformacji
12. Iluzja Mojżesza.
13. Efekt błędnej atrybucji i kryptomnezja.
14. Efekt prawdziwości i efekt samej ekspozycji.
15. Podsumowanie wykładów.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie, na czym polega specyfika ujęcia zniekształceń poznawczych z perspektywy psychologii eksperymentalnej.
Student zna i rozumie, na czym polega oraz jak powinna przebiegać analiza procesów poznawczych prowadzących do zniekształceń.
Student jest gotów do samodzielnego uzupełniania wiedzy i umiejętności w świetle nowych doniesień z badań nad ocenianiem i podejmowaniem decyzji. Rozumie i posługuje się specjalistyczną terminologią w języku angielskim z zakresu psychologii poznawczej.
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym w formie testu (studenci otrzymają wcześniej zbiór pytań pomocniczych). W każdym pytaniu testowym będą po cztery opcje odpowiedzi z jedną prawidłową.
Kryteria oceniania:
Ocena końcowa będzie zależała od:
- uczestnictwa w wykładach,
- wyniku testu końcowego
Warunkiem koniecznym otrzymania oceny pozytywnej jest: uzyskanie minimum 55% punktów z testu końcowego oraz nie więcej niż 5 nieobecności.
Uzyskanie takiego wyniku oznacza, że student osiągną efekty uczenia się w stopniu dostatecznym.
Literatura
Lektura:
Gallo, D. A. (2006). Associative illusions of memory: False memory research in DRM and related tasks. Psychology Press.
Pohl, R. (Ed.) (2016). Cognitive illusions. Intriguing phenomena in judgement, thinking and memory. 2nd Ed. Psychology Press.
Schacter, D. L. (2003). Siedem grzechów pamięci. Jak zapominamy i zapamiętujemy. Tłum. E. Haman & J. Rączaszek, Warszawa, PIW.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: