Psychologia ogólna WF-PED-PSO
Treści merytoryczne:
Główne nurty w psychologii
Metody stosowane w spychologii
Człowiek w procesie poznawania
Emocje i motywacja
Temperament a osobowość
Budowanie relacji interpersonalnych
Komunikacja interpersonalna
Konflikty w relacjach z innymi
Negocjacje pomiędzy stronami
Postawy i ich zmiana
Przemoc i agresja w relacjach interpersonalnych
Systemowe ujęcie rodziny
Wpływ systemu rodzinnego na rozwój dzieci
Uzależnienia (przyczyny, przebieg)
Współuzależnienia i DDA
FAS
Zespoły postaborcyjne PAS i PAD
Problematyka zdrowia (zdrowie fizyczne a zdrowie psychiczne)
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Studenci zapoznają się z podstawowymi pojęciami, definicjami i nurtami psychologii;
Studenci zyskają wyposażenie w postaci aparatu pojęciowego, niezbędnego dla rozumienia funkcjonowania człowieka;
Studenci nabędą wiedzę na temat najważniejszych współczesnych nurtów psychologii i nauczą się ją wykorzystywać w praktyce do opisywania i wyjaśniania fenomenów, z którymi mogą spotkać się na gruncie zawodowym;
Studenci poznają mechanizmy, które sterują emocjami i procesami poznawczymi człowieka.
Kryteria oceniania
- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w zagadnieniach dotyczących psychologii, zna różne podejścia w zakresie psychologii i potrafi krytycznie je przeanalizować.
Potrafi wskazać istotne uwarunkowania funkcjonowania człowieka, potrafi je omówić i wskazać na ich wagę i znaczenie. Potrafi krytycznie i samodzielnie interpretować podejścia naukowe, wyniki badań w tym zakresie.
- na ocenę 4 (db.): poprawnie ukazuje specyfikę psychologii, zna różne podejścia w zakresie psychologii, potrafi wskazać istotne uwarunkowania funkcjonowania człowieka, potrafi je omówić i wskazać na ich wagę i znaczenie. Potrafi przedstawić wyniki badań w tym zakresie.
- na ocenę 3 (dst.): orientuje się w zagadnieniach dotyczących psychologii, zna różne podejścia w zakresie psychologii, potrafi wskazać podstawowe uwarunkowania funkcjonowania człowieka.
- na ocenę 2 (nast..): nie wie czym jest psychologia, nie potrafi wskazać podstawowych uwarunkowań funkcjonowania człowieka.
Na ocenę końcową składają się:
1. ocena z artykułu, prezentacji przygotowanej przez studenta
2. ocena z egzaminu końcowego
Ocena końcowa jest średnią ważoną oceny z prezentacji (1/3) i oceny z egzaminu końcowego (2/3).
Literatura
Mietzel G. (1999), Wprowadzenie do psychologii. Podstawowe zagadnienia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Ryś M. (1998), Konflikty w rodzinie. Niszczą czy budują? Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej (wydanie drugie).
Ryś M. (2009), Systemy rodzinne. Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej (wydanie trzecie).
Ryś M. (2014), Rodzina z problemem alkoholowym. Metody badań relacji interpersonalnych w dysfunkcyjnych systemach rodzinnych, Warszawa: Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej.
Seligman M., Rosenhan D. Walker E. (2003), Psychopatologia, Poznań: Wydawnictwo Zysk I S-ka.
Strelau J. (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: