KN: Metodyka przedmiotowa 3 WF-PED-METPRZE2
Zakres tematów (ćwiczenia):
1. Wprowadzenie, podział na grupy, dyskusja nad tematem projektu, podział zadań.
2. Konspekt projektu, omówienie problematyki.
3. Złożenie konspektów oraz ankiet ewaluacyjnych.
4. Lekcja 1 (grupa 1).
5. Lekcja 2
6. Lekcja 3
7. Lekcja 4
8. Lekcja 5
9. Podsumowanie - prezentacja i omówienie ewaluacji (grupa 1).
10. Lekcja 1
11. Lekcja 2
12. Lekcja 3
13. Lekcja 4
14. Lekcja 5
15. Podsumowanie - prezentacja i omówienie ewaluacji (grupa 2).
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
1. Definiuje wartości i cele kształcenia.
2. Dobiera właściwie treści nauczania – uczenia się.
3. Odtwarza metody nauczania – uczenia się.
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Dobiera właściwie metody nauczania.
2. Konstruuje konspekty lekcji wychowawczych.
3. Przeprowadza lekcję wychowawczą z psychologii.
KOMPETENCJE:
1. Zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii.
2. Pracuje w zespole.
3. Zachowuje otwartość na różnorodne poglądy.
4. Wykazuje zrozumienie i i tolerancję wobec różnorodności.
Kryteria oceniania
Efekt wiedzy
metoda dydaktyczna - wykład, prezentacje multimedialne.
weryfikacja - ocena testu końcowego na podstawie lektury.
Efekt umiejętności
metoda dydaktyczna - dyskusja, projekt.
weryfikacja - hospitacja lekcji wychowawczej z psychologii.
Efekty kompetencji
metoda dydaktyczna - wykład i dyskusja
Warunki konieczne do zaliczenia ćwiczeń:
1. Liczba nieobecności nieprzekraczająca trzech (niezależnie od tego, czy są usprawiedliwione czy nie).
2. Przygotowanie projektu i przeprowadzenie serii lekcji wychowawczych o psychologii dla studentów w ramach zajęć (50% oceny końcowej z ćwiczeń).
3. Zaliczenie testu na podstawie lektury obowiązkowej (50% oceny końcowej z ćwiczeń).
WIEDZA:
- na ocenę 5 (bdb): bardzo dobrze zna podstawowe zagadnienia dydaktyki szkolnej, bardzo dobrze zna wartości, cele i dobór treści procesu nauczania – uczenia się, zna bardzo dobrze różne metody nauczania, bardzo dobrze wie jak skonstruować konspekt lekcji wychowawczej.
- na ocenę 4 (db): dobrze zna podstawowe zagadnienia dydaktyki szkolnej, dobrze zna wartości, cele i dobór treści procesu nauczania – uczenia się, zna dobrze różne metody nauczania, dobrze wie jak skonstruować konspekt lekcji wychowawczej.
- na ocenę 3 (dst): słabo zna podstawowe zagadnienia dydaktyki szkolnej, słabo zna wartości, cele i dobór treści procesu nauczania – uczenia się, słabo zna różne metody nauczania, słabo wie jak skonstruować konspekt lekcji wychowawczej.
- na ocenę 2 (ndst): nie zna podstawowych zagadnień dydaktyki szkolnej, nie zna wartości, celów i doboru treści procesu nauczania – uczenia się, nie zna różnych metod nauczania, nie wie jak skonstruować konspekt lekcji wychowawczej.
UMIEJĘTNOŚCI:
- na ocenę 5 (bdb): bardzo dobrze dobiera właściwie metody nauczania, bardzo dobrze konstruuje konspekty lekcji wychowawczych, bardzo dobrze przeprowadza lekcję wychowawczą z psychologii.
- na ocenę 4 (db): dobrze dobiera właściwie metody nauczania, dobrze konstruuje konspekty lekcji wychowawczych, dobrze przeprowadza lekcję wychowawczą z psychologii.
- na ocenę 3 (dst): słabo dobiera właściwie metody nauczania, słabo konstruuje konspekty lekcji wychowawczych, słabo przeprowadza lekcję wychowawczą z psychologii.
- na ocenę 2 (ndst): nie dobiera właściwych metod nauczania, nie konstruuje konspektów lekcji wychowawczych, nie przeprowadza lekcji wychowawczej z psychologii
UMIEJĘTNOŚCI:
Oceniane są: zachowanie ostrożności/krytycyzmu w wyrażaniu opinii, praca w zespole, wykazanie zrozumienia i i tolerancji wobec różnorodności.
Literatura
1. Bereźnicki, F. (2015). Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli. Kraków: Impuls.
2. Katra, G.; Sokołowska, E. (2010). Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole. Warszawa: Wolters Kluwer Polska przy współpracy Wydawnictwa Fraszka Edukacyjna.
3. Kowalik, S. (red.) (2011). Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
4. Kupisiewicz, Cz. (2012). Dydaktyka. Podręcznik akademicki. Kraków: Impuls.
5. Kwiatkowski, T., Walczak, D. (red.) (2017). Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
6. Mikina, A., Zając, B. (2006). Jak wdrażać metodę projektów? Poradnik dla nauczycieli i uczniów gimnazjum, liceum i szkoły zawodowej. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".
7. Mizerek, H. (2011). Efektywna autoewaluacja w szkole - jak ją sensownie zaprojektować i przeprowadzić? W: G. Mazurkiewicz (Red.), Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Autonomia (s. 19-62). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
8. Półturzycki, J. (1996). Dydaktyka dla nauczycieli. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: