KN: Metodyka przedmiotowa 1 WF-PED-METPRZE1
Zakres tematów (wykłady)
1. Psycholog w szkole.
2. Kompetencje interpersonalne w pracy nauczyciela.
3. Dydaktyka szkolna – przedmiot i zadania.
4. Wartości i cele kształcenia.
5. Dobór treści nauczania – uczenia się.
6. Proces nauczania – uczenia się.
7. Podstawowe zasady nauczania – uczenia się.
8. Metody nauczania i uczenia się szkolnego.
9. Specyficzne problemy psychologiczne nauczycieli.
10. Praca z uczniami uzdolnionymi i opóźnionymi w nauce szkolnej.
11. Problemy uczniów i możliwe ich rozwiązywanie przez nauczyciela.
12. Środowisko szkolne jako źródło konfliktów.
13. Trudności wychowawcze i ich rozwiązywanie w szkole.
14. Problematyka adaptacji uczniów do warunków szkoły.
15. Proces skutecznego uczenia się w szkole.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
1. Definiuje przedmiot i zadania dydaktyki szkolnej.
2. Wylicza wartości i cele kształcenia.
3. Opisuje proces nauczania – uczenia się.
4. Objaśnia zagadnienia związane z pracą psychologa szkolnego.
5. Charakteryzuje szkolne problemy uczniów i specyficzne problemy psychologiczne nauczycieli.
6. Definiuje kompetencje interpersonalne w pracy nauczyciela.
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Porządkuje podstawowe pojęcia i koncepcje z zakresu procesu nauczania i uczenia się.
2. Poddaje krytyce wartości i cele kształcenia, dobór treści nauczania – uczenia się.
3. Wdraża rozwiązania pomocne w prowadzeniu lekcji wychowawczej.
4. Klasyfikuje problemy uczniów i możliwe ich rozwiązania.
5. Ocenia kompetencje interpersonalne w pracy nauczyciela.
KOMPETENCJE:
1. Zachowuje ostrożność/krytycyzm w wyrażaniu opinii.
2. Pracuje w zespole.
3. Zachowuje otwartość na różnorodne poglądy.
4. Wykazuje zrozumienie i i tolerancję wobec różnorodności.
ETCS: 7 punktów (udział w wykładzie: 30; udział w ćwiczeniach: 30 x 2, przygotowanie do egzaminu: 20; przygotowanie do ćwiczeń: 15 x 2; przygotowanie lekcji wychowawczej: 20 x 2 i lektura: 15 x 2; [210:30=7].
Kryteria oceniania
Efekt wiedzy
metoda dydaktyczna - wykład, prezentacje multimedialne.
weryfikacja - ocena testu końcowego.
Efekt umiejętności
metoda dydaktyczna - prezentacje multimedialne, dyskusja.
weryfikacja - ocena testu końcowego.
Efekty kompetencji
metoda dydaktyczna - wykład i dyskusja
Wykład
WIEDZA:
- na ocenę 5 (bdb): bardzo dobrze zna podstawowe zagadnienia dydaktyki szkolnej, bardzo dobrze zna wartości, cele i dobór treści procesu nauczania – uczenia się, zna bardzo dobrze zadania oraz formy nauczania – uczenia się w pracy psychologa szkolnego, zna bardzo dobrze specyfikę problemów psychologicznych nauczycieli oraz trudności wychowawcze i sposoby ich rozwiązywania w szkole, zna bardzo dobrze problematykę adaptacji uczniów do warunków szkoły, proces skutecznego uczenia się.
- na ocenę 4 (db): dobrze zna podstawowe zagadnienia dydaktyki szkolnej, cel i dobór treści procesu nauczania – uczenia się, dobrze rozumie zadania oraz formy nauczania – uczenia się, potrafi wymienić główne problemy psychologiczne nauczycieli, trudności wychowawcze i sposoby ich rozwiązywania w środowisku szkolnym, zna dobrze problematykę adaptacji uczniów do warunków szkoły i proces skutecznego uczenia się.
- na ocenę 3 (dst): słabo zna podstawowe zagadnienia dydaktyki szkolnej, cel i dobór treści procesu nauczania – uczenia się, słabo rozumie zadania oraz formy nauczania – uczenia się, słabo potrafi wymienić główne problemy psychologiczne nauczycieli, trudności wychowawcze i sposoby ich rozwiązywania w środowisku szkolnym, słabo zna problematykę adaptacji uczniów do warunków szkoły i proces skutecznego uczenia się.
- na ocenę 2 (ndst): nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej zagadnienia dydaktyki szkolnej, celu i doboru treści procesu nauczania – uczenia się, nie potrafi wymienić głównych problemów psychologicznych nauczycieli, trudności wychowawczych i sposobów ich rozwiązywania w środowisku szkolnym, nie zna problematyki adaptacji uczniów do warunków szkoły i procesu skutecznego uczenia się.
UMIEJĘTNOŚCI:
- na ocenę 5 (bdb): bardzo dobrze porządkuje podstawowe pojęcia i koncepcje z zakresu procesu nauczania i uczenia się, bardzo dobrze poddaje krytyce wartości i cele kształcenia, dobór treści nauczania – uczenia się, bardzo dobrze wdraża rozwiązania pomocne w prowadzeniu lekcji wychowawczej, bardzo dobrze klasyfikuje problemy uczniów i możliwe ich rozwiązania, bardzo dobrze ocenia style poznawcze uczniów i nauczycieli.
- na ocenę 4 (db): dobrze porządkuje podstawowe pojęcia i koncepcje z zakresu procesu nauczania i uczenia się, dobrze poddaje krytyce wartości i cele kształcenia, dobór treści nauczania – uczenia się, dobrze wdraża rozwiązania pomocne w prowadzeniu lekcji wychowawczej, dobrze klasyfikuje problemy uczniów i możliwe ich rozwiązania.
- na ocenę 3 (dst): słabo porządkuje podstawowe pojęcia i koncepcje z zakresu procesu nauczania i uczenia się, słabo poddaje krytyce wartości i cele kształcenia, dobór treści nauczania – uczenia się, słabo wdraża rozwiązania pomocne w prowadzeniu lekcji wychowawczej, słabo klasyfikuje problemy uczniów i możliwe ich rozwiązania.
- na ocenę 2 (ndst): nie porządkuje podstawowych pojęć i koncepcji z zakresu procesu nauczania i uczenia się, nie poddaje krytyce wartości i celów kształcenia, doboru treści nauczania – uczenia się, nie wdraża rozwiązań pomocnych w prowadzeniu lekcji wychowawczej, nie klasyfikuje problemów uczniów i ich możliwych rozwiązań.
UMIEJĘTNOŚCI:
Oceniane są: zachowanie ostrożności/krytycyzmu w wyrażaniu opinii, praca w zespole, wykazanie zrozumienia i i tolerancji wobec różnorodności.
Metodyka przedmiotowa 1 - wykład
Forma zaliczenia wykładu: egzamin pisemny (test).
Warunki zaliczenia wykładu: liczba nieobecności nieprzekraczająca trzech (niezależnie od tego, czy są usprawiedliwione czy nie); pomyślne zdanie egzaminu (udzielenie poprawnej odpowiedzi na ponad 50% pytań).
Metodyka przedmiotowa 2 - ćwiczenia
Warunki konieczne do zaliczenia ćwiczeń:
1. Liczba nieobecności nieprzekraczająca trzech (niezależnie od tego, czy są usprawiedliwione czy nie).
2. Przygotowanie i przeprowadzenie lekcji wychowawczej dla studentów w ramach zajęć (1-2) oraz prezentacja wybranej metody dydaktycznej (50% oceny końcowej z ćwiczeń).
3. Zaliczenie testu na podstawie lektury obowiązkowej (50% oceny końcowej z ćwiczeń).
Metodyka przedmiotowa 3
Warunki konieczne do zaliczenia ćwiczeń:
1. Liczba nieobecności nieprzekraczająca trzech (niezależnie od tego, czy są usprawiedliwione czy nie).
2. Przygotowanie projektu i przeprowadzenie serii lekcji wychowawczych o psychologii dla studentów w ramach zajęć (1-2) (50% oceny końcowej z ćwiczeń).
3. Zaliczenie testu na podstawie lektury obowiązkowej (50% oceny końcowej z ćwiczeń).
Literatura
1. Bereźnicki, F. (2015). Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli. Kraków: Impuls.
2. Katra, G.; Sokołowska, E. (2010). Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole. Warszawa: Wolters Kluwer Polska przy współpracy Wydawnictwa Fraszka Edukacyjna.
3. Kowalik, S. (red.) (2011). Psychologia ucznia i nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
4. Kupisiewicz, Cz. (2012). Dydaktyka. Podręcznik akademicki. Kraków: Impuls.
5. Kwiatkowski, T., Walczak, D. (red.) (2017). Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
6. Półturzycki, J. (1996). Dydaktyka dla nauczycieli. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: