Metodyka pracy nauczyciela psychologa w przedszkolu i szkole podstawowej WF-PED-DPSSP
1. Wprowadzenie do metodyki pracy nauczyciela psychologa w przedszkolu i szkole podstawowej.
2. Procesy uczenia się, myślenie i pamięć – wspomaganie zapamiętywania i odzyskiwania informacji.
3. Rozwiązywanie problemów, myślenie krytyczne, kreatywność – tworzenie w szkole i klasie sprzyjającego środowiska do zaistnienia wyższych procesów myślenia.
4. Środowisko ucznia jako czynnik sprzyjający procesowi nauczania - uczenia się.
5. Motywacja i wpływ afektu w procesach nauczania – uczenia się (cz. 1).
6. Motywacja i wpływ afektu w procesach nauczania – uczenia się (cz. 2).
7. Rozwój poznawczy dziecka i młodzieży szkolnej – uwzględnianie w procesie nauczania – uczenia się różnic i różnorodności rozwojowej (cz. 1).
8. Rozwój poznawczy dziecka i młodzieży szkolnej – uwzględnianie w procesie nauczania – uczenia się różnic i różnorodności rozwojowej (cz. 2).
9. Promowanie rozwoju osobistego, społecznego i moralnego uczniów (cz. 1).
10. Promowanie rozwoju osobistego, społecznego i moralnego uczniów (cz. 2).
11. Strategie skutecznego przekazywania informacji przez nauczyciela psychologa.
12. Strategie dla stworzenia bezpiecznego środowiska szkolnego i klasowego – radzenie sobie z trudnościami wychowawczymi.
13. Problemowe zachowania uczniów.
14. Sposoby oceniania i ewaluacji uczniów.
15. Praca w grupie jako skuteczna strategia współuczestniczenia ucznia w procesie uczenia się.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2023/24_L: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2024/25_L: obowiązkowy |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
WIEDZA:
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
F.2.W1. problematykę rozwoju dziecka w kontekście edukacji oraz metody zastosowania wiedzy psychologicznej w działaniach dydaktyczno-wychowawczych;
F.2.W5. rolę wspierania rozwoju dziecka lub ucznia: wspomaganie rozwoju kompetencji społecznych i komunikacyjnych oraz sposoby wspierania rozwoju społeczno- -moralnego, emocjonalnego i samoregulacji, znaczenie wspomagania uczniów w adaptacji do przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty oraz konieczność wspierania uczniów lub wychowanków w radzeniu sobie z problemami wieku dorastania;
F.2.W7. problematykę animowania działań edukacyjnych i pracy nad rozwojem ucznia; potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, motywacji do uczenia się i nawyków systematycznego uczenia się, stymulowania samodzielnej pracy dziecka lub ucznia w kontekście uczenia się przez całe życie, rozwijania ciekawości, aktywności, samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, a także umiejętności korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia lub wychowanka do samokształcenia;
F.2.W8. rolę profilaktyki i promocji zdrowia: sposoby konstruowania szkolnych programów profilaktycznych, zasady promocji i ochrony zdrowia uczniów, edukacji zdrowotnej oraz udzielania pierwszej pomocy, zagadnienia związane z promowaniem rozwoju fizycznego i zdrowia psychicznego (kształtowanie odporności emocjonalnej, prowadzenie treningów interpersonalnych, radzenia sobie ze stresem, zarządzania własnymi emocjami), profilaktyką uzależnień, zapobieganiem zjawiskom dyskryminacji, agresji i przemocy oraz sposoby interwencji w sytuacjach konfliktowych (prowadzenie mediacji) i kryzysowych (interwencja kryzysowa);
F.2.W12. rolę psychoedukacji, zasady udzielania porad psychologicznych, wspomagania rodziców lub opiekunów w działaniach wychowawczych oraz wspierania rozwoju dzieci i młodzieży, zasady prowadzenia warsztatów dla uczniów, nauczycieli i rodziców lub opiekunów, działania na rzecz popularyzacji wiedzy psychologicznej;
F.2.W13. znaczenie języka jako narzędzia pracy nauczyciela: problematykę pracy z uczniami z ograniczoną znajomością języka polskiego lub zaburzeniami komunikacji językowej, metody porozumiewania się w celach dydaktycznych – sztukę wykładania i zadawania pytań, sposoby zwiększania aktywności komunikacyjnej uczniów, praktyczne aspekty wystąpień publicznych – poprawność językową, etykę języka oraz etykietę korespondencji tradycyjnej i elektronicznej.
UMIEJĘTNOŚCI:
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
F.2.U1. diagnozować sytuacje wychowawcze;
F.2.U2. diagnozować potrzeby rozwojowe i edukacyjne uczniów, zaburzenia i trudności w uczeniu się oraz ich źródła;
F.2.U3. wspomagać dzieci lub uczniów w adaptacji do przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty;
F.2.U4. wspierać uczniów w radzeniu sobie z problemami wieku dorastania;
F.2.U5. promować zdrowy styl życia uczniów oraz rozwój i zdrowie psychiczne (kształtować odporność emocjonalną, prowadzić treningi interpersonalne, radzenia sobie ze stresem i zarządzania własnymi emocjami);
F.2.U6. działać na rzecz profilaktyki uzależnień, zapobiegania zjawiskom dyskryminacji, agresji i przemocy;
F.2.U7. interweniować w sytuacjach konfliktowych (prowadzić mediację) i kryzysowych (podjąć interwencję kryzysową);
F.2.U8. wspomagać rodziców lub opiekunów i nauczycieli w działaniach wychowawczych;
F.2.U9. wspierać proces nauczania-uczenia się uczniów w oparciu o wiedzę w zakresie prawidłowości i metod efektywnego uczenia się.
KOMPETENCJE:
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
F.2.K1. nawiązywania skutecznego dialogu z uczniem, jego rodzicami lub opiekunami na temat rozwoju ucznia;
F.2.K2. popularyzacji wiedzy psychologicznej;
F.2.K3. podejmowania współpracy z różnymi podmiotami w środowisku ucznia na rzecz jego rozwoju.
Kryteria oceniania
Efekt wiedzy
metoda dydaktyczna - wykład problemowy i konwersatoryjny, prezentacje multimedialne.
weryfikacja - ocena testu końcowego.
Efekt umiejętności
metoda dydaktyczna - prezentacje multimedialne, dyskusja.
weryfikacja - ocena testu końcowego, przygotowanie i przeprowadzenie lekcji, omówienie jednej metody.
Efekty kompetencji
metoda dydaktyczna - wykład i dyskusja
WIEDZA:
- na ocenę 5 (bdb): bardzo dobrze zna przedmiot i zadania metodyki pracy nauczyciela psychologa w przedszkolu i szkole podstawowej, bardzo dobrze zna strategie wspomagania dziecka w procesie uczenia się, zna bardzo dobrze proces nauczania – uczenia się z perspektywy motywacji, rozwoju poznawczego, osobowego, społecznego i moralnego, zna bardzo dobrze zagadnienia związane z ocenianiem i ewaluacją ucznia, zna bardzo dobrze środowiskowe czynniki sprzyjające procesowi nauczania – uczenia się, zna bardzo dobrze strategie radzenia sobie z trudnościami wychowawczymi.
- na ocenę 4 (db): dobrze zna przedmiot i zadania metodyki pracy nauczyciela psychologa w przedszkolu i szkole podstawowej, dobrze zna strategie wspomagania dziecka w procesie uczenia się, zna dobrze proces nauczania – uczenia się z perspektywy motywacji, rozwoju poznawczego, osobowego, społecznego i moralnego, zna dobrze zagadnienia związane z ocenianiem i ewaluacją ucznia, zna dobrze środowiskowe czynniki sprzyjające procesowi nauczania – uczenia się, zna dobrze strategie radzenia sobie z trudnościami wychowawczymi.
- na ocenę 3 (dst): słabo zna przedmiot i zadania metodyki pracy nauczyciela psychologa w przedszkolu i szkole podstawowej, słabo zna strategie wspomagania dziecka w procesie uczenia się, zna słabo proces nauczania – uczenia się z perspektywy motywacji, rozwoju poznawczego, osobowego, społecznego i moralnego, zna słabo zagadnienia związane z ocenianiem i ewaluacją ucznia, zna słabo środowiskowe czynniki sprzyjające procesowi nauczania – uczenia się, zna słabo strategie radzenia sobie z trudnościami wychowawczymi.
- na ocenę 2 (ndst): nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej przedmiotu i zadań metodyki pracy nauczyciela psychologa w przedszkolu i szkole podstawowej, nie zna strategii wspomagania dziecka w procesie uczenia się, nie potrafi wymienić elementów procesu nauczania – uczenia się z perspektywy motywacji, rozwoju poznawczego, osobowego, społecznego i moralnego, nie zna zagadnienia związanego z ocenianiem i ewaluacją ucznia, nie zna środowiskowych czynników sprzyjających procesowi nauczania – uczenia się, nie zna strategi radzenia sobie z trudnościami wychowawczymi.
UMIEJĘTNOŚCI:
na ocenę 5 (bdb): bardzo dobrze porządkuje podstawowe pojęcia i strategie z zakresu procesu nauczania – uczenia się, bardzo dobrze poddaje krytyce strategie wspomagania dziecka w procesie uczenia się, bardzo dobrze wdraża rozwiązania z zakresu motywacji, rozwoju poznawczego, osobowego, społecznego i moralnego pomocne w prowadzeniu lekcji wychowawczej, bardzo dobrze klasyfikuje zagadnienia związane z ocenianiem i ewaluacją uczniów, bardzo dobrze ocenia środowiskowe czynniki sprzyjające procesowi nauczania – uczenia się, bardzo dobrze wdraża strategie radzenia sobie z trudnościami wychowawczymi.
na ocenę 4 (db): dobrze porządkuje podstawowe pojęcia i strategie z zakresu procesu nauczania – uczenia się, dobrze poddaje krytyce strategie wspomagania dziecka w procesie uczenia się, dobrze wdraża rozwiązania z zakresu motywacji, rozwoju poznawczego, osobowego, społecznego i moralnego pomocne w prowadzeniu lekcji wychowawczej, dobrze klasyfikuje zagadnienia związane z ocenianiem i ewaluacją uczniów, dobrze ocenia środowiskowe czynniki sprzyjające procesowi nauczania – uczenia się, dobrze wdraża strategie radzenia sobie z trudnościami wychowawczymi.
na ocenę 3 (dst): słabo porządkuje podstawowe pojęcia i strategie z zakresu procesu nauczania – uczenia się, słabo poddaje krytyce strategie wspomagania dziecka w procesie uczenia się, słabo wdraża rozwiązania z zakresu motywacji, rozwoju poznawczego, osobowego, społecznego i moralnego pomocne w prowadzeniu lekcji wychowawczej, słabo klasyfikuje zagadnienia związane z ocenianiem i ewaluacją uczniów, słabo ocenia środowiskowe czynniki sprzyjające procesowi nauczania – uczenia się, słabo wdraża strategie radzenia sobie z trudnościami wychowawczymi.
na ocenę 2 (ndst): nie porządkuje podstawowych pojęć i strategii z zakresu procesu nauczania – uczenia się, nie poddaje krytyce strategii wspomagania dziecka w procesie uczenia się, słabo wdraża rozwiązania z zakresu motywacji, rozwoju poznawczego, osobowego, społecznego i moralnego pomocne w prowadzeniu lekcji wychowawczej, nie potrafi sklasyfikować zagadnień związanych z ocenianiem i ewaluacją uczniów, nie ocenia środowiskowych czynników sprzyjających procesowi nauczania – uczenia się, nie wdraża strategii radzenia sobie z trudnościami wychowawczymi.
Forma zaliczenia wykładu: egzamin pisemny (test).
Warunki zaliczenia wykładu:
1. Zaliczenie wykładu i ćwiczeń: Metodyka pracy nauczyciela psychologa w szkole ponadpodstawowej i innych placówkach systemu oświaty.
2. Liczba nieobecności nieprzekraczająca trzech (niezależnie od tego, czy są usprawiedliwione czy nie).
3. Zaliczenie ćwiczeń.
4. Pomyślne zdanie egzaminu (udzielenie poprawnej odpowiedzi na ponad 50% pytań - zadania zamknięte i otwarte).
Warunki konieczne do zaliczenia ćwiczeń:
1. Liczba nieobecności nieprzekraczająca trzech (niezależnie od tego, czy są usprawiedliwione czy nie).
2. Przygotowanie projektu i przeprowadzenie serii lekcji wychowawczych o psychologii dla studentów w ramach zajęć.
Literatura
Grose-Fifer, J., Brooks, P. J., & O'Connor, M. (2019). Teaching Psychology: An Evidence-based Approach. John Wiley & Sons.
Hayes, L., & Ciarrochi, J. (2019). Trudny czas dojrzewania. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Kołakowski, A. (2014). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Lucas, S. G., & Bernstein, D. A. (2015). Teaching psychology: A step by step guide (2nd ed.). Psychology Press.
Ormrod, J. E., & Jones, B. D. (2018). Essentials of educational psychology: Big ideas to guide effective teaching (5th ed.). Pearson.
Taylor, Ch. (2020). Zaburzenia przywiązania u dzieci i młodzieży. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Taylor, Ch. (2020). Dzieci i młodzież ze zdezorganizowanym stylem przywiązania. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Top 20 Principles from Psychology for PreK-12 Teaching and Learning: https://www.apa.org/ed/schools/teaching-learning/top-twenty-principles.pdf
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Zaliczony wykład - Metodyka pracy nauczyciela psychologa w szkole ponadpodstawowej i innych placówkach systemu oświaty. |
W cyklu 2022/23_L:
Zaliczony wykład - Metodyka pracy nauczyciela psychologa w szkole ponadpodstawowej i innych placówkach systemu oświaty. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: