Dydaktyka nauczania etyki w szkole podstawowej i ponadpodstawowej 3 WF-PED-DESPP1
Ćwiczenia mają formę praktycznych warsztatów, w trakcie których studenci zapoznają się z zasadami i technikami nauczania etyki w szkole podstawowej i ponadpodstawowej, przygotowują i przeprowadzają mini-lekcje, w których koncentrują się na zagadnieniach związanych z panowaniem nad klasą oraz opracowują konspekty i scenariusze lekcji.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EFEKTY KSZTAŁCENIA:
Wiedza:
Student (ka):
- wymienia i wyjaśnia główne metody uczenia etyki,
- definiuje główne koncepcje etyki,
-charakteryzuje istotne problemy edukacji moralnej młodzieży,
-wyjaśnia poglądy wybranych etyków na poziomie ucznia,
-tłumaczy stanowiska etyczne,
-świadomie wybiera program nauczania oraz podręcznik w odniesieniu do podstawy programowej oraz do priorytetów własnej koncepcji pedagogiki
Umiejętności:
Student (ka):
- jest przygotowany do prowadzenia zajęć w szkole
- czyta i interpretuje obowiązującą podstawę programową z etyki,
- potrafi ocenić wartość programów nauczania ze względu na cele wybranego programu,
-poprawnie konstruuje scenariusze lekcji,
- prowadzi zajęcia wykorzystując główne metody nauczania
( innowacyjne i klasyczne)
- umie uzasadnić wybór metody nauczania w relacji do deklarowanego celu lekcji.
-rozpoznaje motywy i cele nauczyciela w dowolnym scenariuszu lekcji
Kompetencje:
Student jest zaangażowany w ćwiczenia praktyczne podczas zajęć, integruje grupę podczas prowadzenia zajęć, dyskutuje zadane problemy, kieruje pracą studentów podczas zajęć ćwiczeniowych , jest otwarty na nowe metody dydaktyczne ( kreatywność!), jest wrażliwy na moralny punkt widzenia.
ECTS:
udział w ćwiczeniach - 30
przygotowanie do ćwiczeń - 15
przygotowanie konspektów lekcji - 15
SUMA GODZIN - 60 [60: 30(25)=2]
LICZBA ECTS - 2
Kryteria oceniania
Oceniana jest:
Wiedza - przyswojenie podstawy procesu dydaktycznego w odniesieniu do
nauczania etyki w szkole podstawowej.
Umiejętności - przygotowanie i przedstawienie konspektów lekcji tematycznych. Aktywność na zajęciach- zadania problemowe
Kompetencje społeczne - Aktywność w zajęciach – współpraca w
rozwiązywaniu zadań grupowych. Przygotowywanie się do zajęć
praktycznych- jak wykorzystuje dorobek dydaktyki etyki w planowaniu własnego rozwoju zawodowego
Uczestnictwo w min. 80% zajęć.
Ćwiczenia 3:
Przedstawienie dwóch samodzielnie przygotowanych esejów filozoficznych, przygotowanie własnych kryteriów oceniania esejów filozoficznych oraz dokonanie ewaluacji wskazanych esejów filozoficznych.
Praktyki zawodowe
Zgodnie ze standardami kształcenia nauczycieli.
Literatura
1. R. Fisher, Uczymy jak myśleć, Warszawa 1999
2. B. Hiszpańska, Pomóż młodzieży znaleźć wartości - drogowskazy, Warszawa 1994
3. J. Jeziorska, Wybrane metody uczenia się i nauczania, Warszawa 2003
4. J. Kruk, Filozoficzno-pedagogiczne aspekty rozumienia tekstu, Kraków 1998
5. M. Lipman, A.M. Sharp, F.S. Oscanyan, Filozofia w szkole, Warszawa 1996
6. K. Ostrowska, W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1998
7. K. Śleziński, Zarys dydaktyki filozofii, Kraków 2000
8. Z. Sareło (red.), Etyka w szkole. Jak nauczać, Warszawa 1997
9. S.B. Simon, R.C. Hawley, D.D. Britton, Krystalizacja wartości. Ćwiczenia pisemne dla rozwoju osobowego, Toruń - Poznań 1992
10. M. Węglińska, Jak przygotowywać się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych, Kraków 1998
11. M. Bała, J. Jezierska, S. Zalewska, Pokochać mądrość. Zarys dydaktyki filozofii i etyki.
12. Sposób na filozofię. Kluczowe zagadnienia z dydaktyki przedmiotowej, J. Grzybowski, A. Jaworska, A. Kazimierczak-Kucharska, A. Norwa, A. Waleszczyński, S. L. Zalewska.
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Student(ka) filozofii lub innego przedmiotu realizujący/a przygotowanie do nauczania drugiego przedmiotu etyka. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: