KN: Bezpieczeństwo i higiena pracy, ergonomia w szkole WF-PED-BEHP
Zajęcia mają za zadanie przekonać studenta do ważności zagadnień związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy w szkole.
Obejmują następujące treści:
1. Regulacje prawne oraz podstawowe zasady BHP w szkole obowiązujące w toku procesu dydaktyczno - wychowawczego,
2. Edukacja dla bezpieczeństwa w programach nauczania i dokumentach szkolnych,
3. Bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu, szkole i poza terenem, zajęcia terenowe, wycieczki,
4. Wychowanie fizyczne, sport, rekreacja, krajoznawstwo, turystyka - zasady bezpieczeństwa,
5. Profilaktyka, ochrona zdrowia ucznia, higiena, dbałość o bezpieczeństwo własne oraz innych,
6. Wymagania sanitarne w szkołach i placówkach oświatowych,
7. Zasady higieny pracy ucznia w szkole i domu,
8. Higiena pracy nauczyciela,
9. Działania podejmowane przez nauczyciela na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny w klasie lub w grupie uczniów oddanych pod opiekę,
10. Sposoby sprawowania opieki i nadzoru nad grupą w zapewnieniu bezpieczeństwa, w tym w toku spontanicznej aktywności uczniów i wychowanków,
11. Podejmowanie działań wychowawczych w toku pracy dydaktycznej w miarę pojawiających się problemów, o charakterze interwencyjnym w sytuacjach konfliktu, zagrożenia bezpieczeństwa, naruszenia praw innych oraz nieprzestrzegania ustalonych zasad w szkole lub placówce oświatowo - wychowawczej,
12. Wypadki w szkole, procedury postępowania nauczyciela, pierwsza pomoc,
13. Ryzyko pracy nauczyciela i jego ocena,
14. Ergonomia w szkole, wyposażenie pracowni szkolnych w aspekcie ergonomii,
15. Ergonomiczne stanowisko pracy ucznia i nauczyciela.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
- Wiedza: student definiuje podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy. Posiada niezbędną elementarną wiedzę z zakresu zasad bezpieczeństwa, udzielania pierwszej pomocy i odpowiedzialności prawnej opiekuna oraz higienie pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych do pracy w których uzyskuje przygotowanie,
- Umiejętności: student stawia poprawne hipotezy dotyczące przyczyn zaistniałych sytuacji (zagrożeń) oparte na logicznych przesłankach, określa zagrożenia zdrowotne i środowiskowe,
- Kompetencje: student rozumie odpowiedzialność za przeprowadzoną ocenę środowiska w tym środowiska szkolnego.
ECTS:
udział w ćwiczeniach - 15
samodzielna lektura tekstów, przygotowanie się do ćwiczeń - 10
przygotowanie się do zaliczenia - 5
suma godzin - 30 [30:30(25)=1]
liczba ECTS - 1
Kryteria oceniania
Wymagania na poszczególne oceny w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji:
Ocena bardzo dobra:
- 90 - 100% wiadomości, umiejętności i zrozumienia treści programowych,
- Student w pełnym stopniu opanował materiał programowy i umiejętności. Zna nazwy, rozumie pojęcia oraz zjawiska fizyczne związane z bhp. Potrafi wskazać i uzasadnić potrzebę stosowania przepisów z zakresu bhp w tym w oświacie, ochrony p.poż. i ochrony środowiska naturalnego, wskazuje nieprawidłowości. Potrafi samodzielnie przystosować i zaplanować stanowisko pracy (np. nauczyciela, ucznia) zgodnie z wymogami ergonomi i przepisami bhp.
Skutecznie wykorzystuje wiedzę i umiejętności zdobyte na innych zajęciach.
Ocena dobra:
- 70 - 89% wiadomości, umiejętności i zrozumienia treści programowych,
- Student ma niewielkie braki w zakresie wiedzy i umiejętności z treści programowych. Zna i uzasadnia potrzebę stosowania przepisów bhp w szkole oraz poza nią. Określa prawa i obowiązki pracownika ( ucznia, nauczyciela) oraz pracodawcy ( dyrektora szkoły) w zakresie bhp. Omawia pracę w instytucji (szkole) zgodnie z wymogami ergonomii i przepisami bhp. Przy niewielkiej pomocy i inspiracji nauczyciela akademickiego potrafi samodzielnie rozwiązać zadania (sytuacje) związane z bhp oraz właściwie je zinterpretować i ustalić etapy działania.
Ocena dostateczna:
- 60 - 69% wiadomości, umiejętności i zrozumienia treści programowych,
- Wiedza studenta jest niepełna, wyrywkowa i fragmentaryczna. Wie do czego potrzebne jest stosowanie przepisów bhp w szkole i poza nią. Wie jak powinno być przygotowane stanowisko pracy ucznia i nauczyciela (pracownika), zgodnie z wymogami ergonomii. Wybiórczo przedstawia niektóre przepisy dotyczące bhp w oświacie, wymienia prawa i obowiązki dyrektora szkoły (zakładu pracy), nauczyciela, ucznia (pracowników) w zakresie bhp. Najważniejsze zagadnienia z zakresu bhp w szkole i poza nią (w środowisku) jest w stanie zinterpretować przy pomocy nauczyciela akademickiego, ma trudności w połączeniu ich w logiczne ciągi oraz z samodzielnym wyciąganiem wniosków.
Ocena niedostateczna:
- 50 - 59% wiadomości, umiejętności i rozumienia treści programowych.
- Student ma poważne braki w zakresie podstawowej wiedzy i umiejętności określonych w treściach programowych. Charakteryzuje się bierną postawą podczas konwersatorium ale motywowany przez nauczyciela akademickiego przejawia chęć współpracy. Nie systematycznie uczestniczy w zajęciach. Nie potrafi odtworzyć w praktyce szkolnej podstawowych umiejętności nabytych podczas zajęć. Wie do czego jest potrzebne stosowanie przepisów bhp i ochrony środowiska. Ze znaczną pomocą nauczyciela akademickiego potrafi omówić jak powinno być przygotowane stanowisko pracy nauczyciela i ucznia w szkole, podobnie wymienia wybrane przepisy bhp w szkole i ochrony środowiska, instytucje zajmujące się bezpieczeństwem w kontekście bhp i ochrony środowiska. Z pomocą nauczyciela akademickiego wymienia prawa i obowiązki pracownika (nauczyciela, ucznia) oraz pracodawcy (dyrektora szkoły) w zakresie bhp.
W ocenianiu będzie brane również pod uwagę przygotowanie się studenta do ćwiczeń, wystąpienia na nich oraz aktywność na zajęciach.
Kolokwium końcowe przeprowadzone będzie w formie pisemnej z możliwością dodatkowej rozmowy (gruntującej ocenę) z prowadzącym zajęcia.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Bakuła W.: BHP w szkole. Praktyczny podręcznik z dokumentacją. Wydawnictwo ODDK, Gdańsk 2012,
2. Batogowska A.: Podstawy ergonomii, Wydawnictwo WSP, Olsztyn 1998,
3. Celuch M.: BHP w szkole. Bezpiecznie od momentu wejścia na teren szkoły, Wydawnictwo WiP, Warszawa 2012,
4. Ciborowski P.: Bezpieczeństwo i higiena w szkole, Wydawnictwo ODDK, Gdańsk 2003,
5. Doleżych B., Łaszczyca P.: Biomedyczne podstawy rozwoju z elementami higieny szkolnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2004,
6. Horst W.: Ergonomia z elementami bezpieczeństwa pracy, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2004,
7. Netczuk R.: Prawne podstawy bezpieczeństwa dzieci i młodzieży, Instytut Badań w Oświacie, Warszawa 2008,
8. Noch T.: Bezpieczeństwo i higiena pracy, Wydawnictwo Gdańskiej Wyższej Szkoły Administracji, Gdańsk 2006,
9. Wieczorek Z.: BHP i ergonomia na stanowisku pracy z komputerem, Wydawnictwo WiP, Warszawa 2011,
10. Wróblewska M.: Ergonomia - skrypt dla studentów, Wydawnictwo Politechniki Opolskiej, Opole 2004.
Literatura uzupełniająca:
1. Banaszek S., Mostowska A.: Szkolenie BHP. Ocena ryzyka zawodowego; materiały pomocnicze dla szkół wszystkich typów i placówek, WODN, Piotrków Trybunalski 2005,
2. Bugajska J.: Ergonomia, Wydawnictwo CIOP, Warszawa 2001,
3. Jaczewska A., Korczak Z., Popielska A.: Rozwój i zdrowie ucznia, WSiP, Warszawa 1985,
4. Kasperczyk T.: Wady postawy ciała, diagnostyka i leczenie, Wydawnictwo KASPER, Kraków 2004,
5. Kordecka D.: Bezpieczeństwo pracy i ergonomia, Wydawnictwo CIOP, Warszawa 1999,
6. Kowal E.: Ekonomiczno - społeczne aspekty ergonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002,
7. Kowalska B.: Wpływ środowiska na zdrowie dzieci i młodzieży, WSSE, Katowice 2005,
8. Nalaskowski A.: Przestrzenie i miejsca szkoły, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2002,
9. Szlązak J., Szlązak N.: Bezpieczeństwo i higiena pracy, Uczelniane Wydawnictwo Naukowo - Dydaktyczne AGH, Kraków 2006,
10. Olszewski J.: Problemy ergonomii i fizjologii pracy, Poznań 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: