Uzależnienia a wolność - etyczne aspekty uzależnień WF-P-PSRIIPU-UWEAU
W czasie zajęć podjęta będzie problematyka dotycząca znaczenia wolność człowieka oraz wypaczonych jej interpretacji. Przeanalizowane zostaną kryteria wolności: wolność od krzywdzenia i wolność do troski o siebie i innych ludzi. Podjęty będzie także problem uzależnienia jako skrajnej forma utraty wolności. Przedstawione zostaną mechanizmy uzależnień: kompulsywne regulowanie uczuć, system iluzji i zaprzeczeń, zaburzona ocena siebie, manipulowanie otoczeniem. Podjęte będą także kwestie związane z etycznymi aspekty popadania w uzależnienia i postępowania ludzi uzależnionych.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Celem tych zajęć jest przekazanie wiedzy, którą trzeba dysponować, żeby znać kryteria wolności i umieć trafnie diagnozować objawy błędnie używanej wolności, które prowadzą do uzależnień. Dzięki tym zajęciom uczestnicy będą w stanie diagnozować stopień utraty wolności danej osoby, a także opracować plan pomagania, dzięki któremu człowiek uzależniony ma szansę odzyskiwać wolność.
Drugim celem zajęć będzie przekazanie wiedzy, która jest potrzebna, żeby precyzyjnie odróżniać psychospołeczną odpowiedzialność za popadanie w uzależnienia od odpowiedzialności etycznej, która wiąże się jedynie z tymi działaniami, które człowiek podejmuje w sposób świadomy i dobrowolny.
Kryteria oceniania
na ocenę 2 (nast..): nie potrafi przeanalizować problematyki związanej z uzależnieniami w kontekście wolności oraz wskazać etycznych aspektów uzależnień
na ocenę 3 (dst.): potrafi przedstawić uzależnienia w kontekście wolności oraz wskazać etyczne aspekty uzależnień
na ocenę 4 (db.): poprawnie orientuje się w zagadnieniach dotyczących uzależnienień w kontekście wolności oraz etycznych aspektów uzależnień, potrafi krytycznie omówić podejścia naukowe dotyczące kwestii związanych z uzależnieniami w kontekście wolności oraz z etycznymi aspektami uzależnień
na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w zagadnieniach dotyczących uzależnienień w kontekście wolności oraz etycznych aspektów uzależnień , potrafi krytycznie i samodzielnie interpretować podejścia naukowe dotyczące uzależnienień w kontekście wolności oraz etycznych aspektów uzależnień
Literatura
Dziewiecki M. (2003), Integralna profilaktyka uzależnień w szkole. Krótki poradnik psychologiczny
Dziewiecki M. (2016), zagrożeni alkoholem, chronieni miłością
Kinney J., Leaton G. (1996), Zrozumieć alkohol
Twerski A.J. (2001), Uzależnione myślenie. Analiza samooszukiwania. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia.
Wojcieszek K. A., (2013), Optymalizacja profilaktyki problemów alkoholowych
Woronowicz B.T. (2009), Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: