Podstawowe zasady konstruowania programów profilaktycznych WF-P-PSRIIPU-PZKPP
W ramach zajęć przedstawione zostaną przyjęte w profesjonalnej profilaktyce poziomy oddziaływań – profilaktyka uniwersalna, selektywna i wskazująca. Przeanalizowane będą także etapy rozwoju człowieka z uwzględnieniem płci. Przedstawiony będzie dialog jako przydatny element cyklu życiowych zmian.
Przeanalizowane będą ponadto kryteria jakości programów profilaktycznych (obiecujący, dobrej praktyki, modelowy) oraz zasady dobierania odpowiednich strategii (informacyjna, edukacyjna, alternatywna, interwencyjna).Podjęta będzie również tematyka diagnozowanie problemów.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zrozumienie mechanizmów odziaływań w różnych środowiskach i okolicznościach.
Zrozumienie celów i możliwości profilaktyki.
Zrozumienie „paradoksu prewencyjnego” czyli rozumienie błędnego podejścia i koncentrowania się tylko na uzależnionych i zaawansowanych w szkodliwym oddziaływaniu społecznym.
Pojęcie ryzykownego zachowania w wydaniu tzw. zwykłych ludzi.
Zrozumienie możliwości nowoczesnych odziaływań profilaktycznych.
Zrozumienie potrzeby głębszej zmiany kulturowej, w odniesieniu do ryzykownych zachowań.
Kryteria oceniania
na ocenę 2 (nast..): nie potrafi przedstawić podstawowych zasad konstruowania programów profilaktycznych
na ocenę 3 (dst.): potrafi wskazać podstawowe zasad konstruowania programów profilaktycznych i omówić podejścia naukowe ich dotyczące
na ocenę 4 (db.): poprawnie orientuje się w zagadnieniach dotyczących podstawowych zasad konstruowania programów profilaktycznych, potrafi krytycznie omówić podejścia naukowe dotyczące podstawowych zasad konstruowania programów profilaktycznych
na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w zagadnieniach dotyczących podstawowych zasad konstruowania programów profilaktycznych, potrafi krytycznie i samodzielnie interpretować podejścia naukowe dotyczące podstawowych zasad konstruowania programów profilaktycznych
Literatura
Dziewiecki M. Integralna profilaktyka uzależnień w szkole. Krótki poradnik psychologiczny, Wydawnictwo Rubikon, Kraków 2003.
Gaś Z.,B.,Program wychowawczo- -profilaktyczny szkoły Opracowywanie i ewaluacja, http://www.podn.wodzislaw.pl/wp-content/uploads/2017/09/Zbigniew-Ga_Program.pdf
Grzelak S. Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży. Aktualny stan badań na świecie i w Polsce. Wydawnictwo Rubikon, Kraków 2009.
Mellibruda L. Profilaktyka problemowa, „Remedium” nr 6, 1998, s. 2-4.
Wojcieszek K. A., Optymalizacja profilaktyki problemów alkoholowych, Wydawnictwo Rubikon, Kraków 2013, s. 85-88.
Wojcieszek K., A., Niedoceniane możliwości profilaktyki - krótkie interwencje profilaktyczne: (esej profilaktyczny) Resocjalizacja Polska (Polish Journal of Social Rehabilitation) 6, 175-181 2014
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: