Modele budowania relacji rodzice - dzieci WF-P-PSRIIPU-MRRD
Doprecyzowanie pojęcia model
Dlaczego „budowanie”
Doprecyzowanie pojęcia. Rodzice
Doprecyzowanie pojęcia dziecko
Kategorie różnicujące poszczególne modele
Przykłady modeli inspirowanych ideologicznie
Przykłady poszukiwania alternatywnych (do tradycyjnego) form budowania relacji z dziećmi
Modele relacji rodzice-dzieci w koncepcji Davida Fielda
Przykłady modeli podejmujących kwestię budowania bardziej efektywnych relacji rodzice-dzieci
Relacja rodzice-dzieci w wychowaniu chrześcijańskim
Istotne cechy efektywnych modeli wychowawczych
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Słuchacz zna kategorie różnicujące poszczególne modele, przykłady modeli inspirowanych ideologicznie, poznaje modele relacji rodzice-dzieci w koncepcji Davida Fielda oraz model relacji rodzice-dzieci w wychowaniu chrześcijańskim, zapoznaje się z istotnymi cechami efektywnych modeli wychowawczych
Umiejetności
Słuchacz potrafii wdrożyć w relacje rodzice -dzieci elementy podnoszące ich efektywność i jakość
Kompetencje
Słuchacz jest w stanie dzielić się wiedzą na temat efektywnych modeli realcji rodzice - dzieci
Kryteria oceniania
- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w zagadnieniach dotyczących kategorii różnicujących poszczególne modele, potrafi omówić przykłady modeli inspirowanych ideologicznie, potrafii przeanalizować modele relacji rodzice-dzieci w koncepcji Davida Fielda, potrafi przeanalizowac model relacji rodzice-dzieci w wychowaniu chrześcijańskim, omówić istotne cechy efektywnych modeli wychowawczych
- na ocenę 4 (db.): poprawnie orientuje się w zagadnieniach dotyczących kategorii różnicujących poszczególne modele, zna przykłady modeli inspirowanych ideologicznie, zna model relacji rodzice-dzieci w koncepcji Davida Fielda, potrafi wymienić elementy modelu relacji rodzice-dzieci w wychowaniu chrześcijańskim, zna istotne cechy efektywnych modeli wychowawczych
- na ocenę 3 (dst.): potrafi wskazać kategorie różnicujące poszczególne modele, potrafi wskazać przykłady modeli inspirowanych ideologicznie, zna model relacji rodzice-dzieci w koncepcji Davida Fielda, potrafi wymienić elementy modelu relacji rodzice-dzieci w wychowaniu chrześcijańskim, istotne cechy efektywnych modeli wychowawczych
Literatura
M. Rosenberg, Rozwiązywanie konfliktów poprzez porozumienie bez przemocy, Warszawa 2008.
T. Gordon, Wychowanie bez porażek, Warszawa 2007
M. Miksza, Zrozumieć Montessori, Kraków 2020
J. Juul, Twoje kompetentne dziecko, Podkowa Leśna 2011
A. Faber, E. Mazlish, Jak mówić, żeby dzieci słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci mówiły, Poznań 2013
R. Campbell, Twój nastolatek cię potrzebuje, Kraków 1991
D. Field, Osobowości rodzinne, Warszawa 1999
II Sobór Watykański, Deklaracja o wychowaniu chrześcijańskim
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: