Moduł profilaktyka uzależnień WF-P-PSRIIOU-PU
Na moduł składają się dwa sympozja. Problematyka profilaktyki uzależnień podjęta jest z perspektywy interdyscyplinarnej. Oprócz referatów prowadzone są też warsztaty.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
uwarunkowania uzależnień w rodzinie, współuzależnienia, role pełnione przez dzieci w rodzinach z problemem alkoholowym, skutki wzrastania w rodzinie z problemem alkoholowym, przyczyny poszczególnych uzależnień podstawowe zasady profilaktyki,
Umiejętności
słuchacz potrafi krytycznie i samodzielnie interpretować podejścia naukowe dotyczące przeciwdziałania uzależnieniom; potrafi wskazać formy i możliwości pomocy osobom wzrastającym w rodzinach z problemem alkoholowym,
kompetencje
wybór odpowiednich programów profilaktycznych, które mogą być zastosowane w pracy w danym środowisku, zaprojektowanie programu profilaktycznego skierowanego do określonego środowiska
Kryteria oceniania
- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w zagadnieniach dotyczących uwarunkowań uzależnień w rodzinie, współuzależnień, zna role pełnione przez dzieci w rodzinach z problemem alkoholowym, zna możliwe skutki wzrastania w rodzinie z problemem alkoholowym, potrafi przeanalizować przyczyny poszczególnych uzależnień, zna podstawowe zasady profilaktyki, potrafi krytycznie i samodzielnie interpretować podejścia naukowe dotyczące przeciwdziałania uzależnieniom; potrafi wskazać formy i możliwości pomocy osobom wzrastającym w rodzinach z problemem alkoholowym, potrafi wskazać programy profilaktyczne, które mogą być zastosowane w pracy w danym środowisku, potrafi także poprawnie zaprojektować program profilaktyczny skierowany do określonego środowiska.
- na ocenę 4 (db.): poprawnie orientuje się orientuje się w zagadnieniach dotyczących uwarunkowań uzależnień w rodzinie, współuzależnień, zna role pełnione przez dzieci w rodzinach z problemem alkoholowym, zna możliwe skutki wzrastania w rodzinie z problemem alkoholowym, potrafi przeanalizować przyczyny poszczególnych uzależnień, zna podstawowe zasady profilaktyki, potrafi wskazać programy profilaktyczne, które mogą być zastosowane w pracy w danym środowisku.
- na ocenę 3 (dst.): potrafi wskazać podstawowe problemy osób uzależnionych, współuzależnionych, dzieci w rodzinie z problemem alkoholowym, dorosłych osób wzrastających w rodzinach uzależnionych, wskazać formy i możliwości pomocy osobom z rodzin z problemem alkoholowym.
Literatura
Bętkowska-Korpała B., Modrzyński R., Celebucka J., Kotowska J., Olszewska-Turek K. (2020). Podręcznik e-POP dla terapeutów uzależnień, Warszawa: PARPA.
Bukowska B. (2009): Integracja leczenia substytucyjnego i modelu społeczności terapeutycznych – nowe wyzwania i szanse. Serwis Informacyjny. Narkomania, nr 3(47).
Jaraczewska J.M., Adamczyk-Zientara M. (red.) (2011). Dialog motywujący, Warszawa: Eneteia.
Mellibruda J., Sobolewska-Mellibruda Z. (2013). Integracyjna psychoterapia uzależnień, Warszawa: IPZ PTP.
Miller W.R., Rollnick S. (2014). Dialog motywujący. Jak pomóc ludziom w zmianie (tłum. R. Andruszko), Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Prochaska J.O., Norcross J.C., DiClemente C.C. (2008). Zmiana na dobre, Warszawa: Instytut Amity.
Ryś M. (2014). Rodzina z problemem alkoholowym, Warszawa: MCPS.
Woronowicz B. (2009). Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia. Poznań-Warszawa: Media Rodzina i Parpamedia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: