Wybrane elementy wiedzy medycznej WF-P-PDM-M1WEWM
Podstawowym założeniem szkolenia specjalizacyjnego jest rozwój wiedzy i kompetencji w zakresie prowadzenia psychoterapii dzieci i młodzieży, umożliwiające rozumienie i rozwiązywanie problemów pacjenta z zaburzeniami i chorobami psychicznymi, zaburzeniami osobowości, zaburzeniami emocjonalnymi i behawioralnymi, w tym problemów osób w wieku rozwojowym i ich rodzin. Studenci nabędą i udoskonalą umiejętności zastosowania wiedzy w zakresie konceptualizacji osobistych problemów pacjenta, jego systemu rodzinnego, otoczenia szkolnego, zawodowego, społecznego, kulturowego oraz działalności psychoterapeutycznej , psychoedukacyjnej i terapeutyczno-rehabilitacyjnej. Nabędą kompetencje w zakresie umiejętności monitorowania i oceny efektów postępowania terapeutycznego, wspierającego, rehabilitacyjnego oraz oddziaływań prewencyjnych.
Osoby uczestniczące w szkoleniu nabędą rozwój świadomości metodologicznej i wiedzy i praktyki opartej na dowodach, a także będą rozwijane wysokie standardy funkcjonowania zawodowego ( etyka zawodowa) w kontakcie z pacjentem, jego rodziną oraz we współpracy z pracownikami ochrony zdrowia i przedstawicielami innych profesji zajmujących się udzielaniem pomocy dzieciom i młodzieży z zaburzeniami psychicznymi i problemami emocjonalnymi , w tym dzieciom i młodzieży oraz ich rodzinom
Szkolenie składa się z bloku podstawowego i szczegółowego
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Uczestnik wykaże się umiejętnością:
1) definiowania i rozpoznawania objawów zaburzeń psychicznych, osobowości i zachowania
2) samodzielnego różnicowania zaburzeń psychicznych, osobowości, i zachowania
3) samodzielnego formułowania i sprawdzania hipotez diagnostycznych
4) interpretacji i integracji uzyskanych informacji
5) odniesienia wyników badań diagnostycznych do celów i postawionych wcześniej hipotez
6) wskazania adekwatnych metod postępowania z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb chorego oraz wiedzy o wskazaniach do farmakoterapii i podstawowym działaniu najczęściej stosowanych leków
Kryteria oceniania
Ocena 2 ( ndst)- student nie potrafi odpowiedzieć na pytania zawarte w egzaminie pisemnym
Ocena 3 ( dst) student w ograniczonym stopniu potrafi odpowiedzieć na pytania - 60 % odpowiedzi poprawnych.
Ocena 4 ( db) student ma średnio uporządkowaną wiedzę z psychopatologii z elementami psychiatrii, potrafi udzielić 70% odpowiedzi poprawnych
Ocena 5 ( bdb)- student ma w pełni uporządkowaną wiedzę z psychopatologii, potrafi udzielić 90% odpowiedzi poprawnych na egzaminie pisemnym.
Literatura
1) A. Gmitrowicz., M. Janas-Kozik ( red) Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży, Warszawa, Medical Tribune Polska, ( za wyjątkiem : zaburzeń snu i moczenia nocnego; nie obowiązuje: farmakoterapia opisanych zaburzeń psychicznych oraz szczegółowa etiologia, m.in. czynniki genetyczne, odmienności budowy i funkcjonowania mózgu, zaburzenia neuroprzekaźnictwa)
2) S. Pużyński, J. Wciórka (red), Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Kraków, Vesalius, 2000 ( w tym Zaburzenia psychiczne i zachowania spowodowane używaniem substancji psychoaktywnych (F10-F19), Schizofrenia, zaburzenia typu schizofrenii( schizotypowe) i urojeniowe(F20-F29), Zaburzenia nastroju afektywne) (F30-F39), Zaburzenia nerwicowe, związane ze stresem i pod postacią somatyczną ( F40-F48), espoły behawioralne, związane z zaburzeniami fizjologicznymi i czynnikami fizycznymi(f50-F59), Zaburzenia osobowości i zachowania dorosłych(F60-F69), Upośledzenie umysłowe( F70-F79), Zaburzenia rozwoju psychicznego( psychologicznego)(F80-F89), Zaburzenia zachowania i emocji rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie i w wieku młodzieńczym(F90-F98
3) McWilliams N., Psychoterapia psychoanalityczna, Gdańsk, Harmonia, 2011, s.25-32, 38-45
4) McWilliams N., Diagnoza psychoanalityczna, Gdańska, GWP, 2017 s.50-61
5) L. Grzesiuk (red) Psychoterapia Teoria. Podręcznik akademicki, t1, Warszawa Eneteia, 2005 (s. 33-199)
6) L. Grzesiuk (red) Psychoterapia Praktyka. Podręcznik akademicki, t2, Warszawa Eneteia, 2006 (s. 357-367), Rozdział 20: Psychoterapia dzieci i młodzieży; podrozdziały 20.1 i 20.2
7) Grzesiuk L.,. H. Suszek, (red) Psychoterapia. Integracja. Podręcznik akademicki, t4, Warszawa Eneteia, 2010 (s. 71-216)Rozdziały 4., 5., 6,. podrozdział 6.7, 6.8
8) Schaffer D.R., Kipp K., Psychologia rozwoju od dziecka do dorosłości, Gdańska, Harmonia, 2015
9)Brzezińska A., Toeplitz Z., Problemy etyczne w badaniach i interwencji psychologicznej wobec dzieci i młodzieży, 2007, Warszawa, Academica s. 136-223, Problemy etyczne w psychoterapii dzieci i młodzieży, K. Schier
10) Kazdin A.E, Weisz J.R, Psuychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach, Kraków, WUJ, 2006, Część pierwsza: podstawy badań nad terapią dzieci i młodzieży
11) Żechowski C., Próba randomizowana i kontrolowana w psychoterapii psychoanalitycznej- między eksperymentem a kliniką w zbiorze : od neurobilogii do psychoterapii, red S. Murawiec, C Żechowski, Warszawa IPIN, 2009, s.267-281
12) " Psychoterapia" (2018-2020)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: