Życie morza WF-OB-ZYM
1.Wszechocean, skład wody, wody słonawe, estuaria
2. Rozmiary Wszechoceanu, krzywa hipsometryczna
3. Strefy klimatyczne: temperatura, zasolenie, tlen, lód, pH
4. Strefowość pionowa: plaża, litoral, szelf, skłon, abysal, rowy tektoniczne, płyty tektoniczne, wulkanizm podwodny, tsunami
5. Warunki życia w abysalu: temperatura, pokarm, metabolizm, ciśnienie, rozpuszczalność
6. Pelagial: strefa fotyczna i afotyczna, pływalność, formy larwalne
7. Życie w pelagialu: neuston, pleuston, plankton, nekton
8. Ptaki morskie
9. Przystosowania do życia w morzu: zasolenie, temperatura
10. Podmorskie źródła termalne i ich fauna
11. Morskie łańcuchy pokarmowe i ich wykorzystanie
12. Eksploatacja zasobów morza: frutti di mare. Kwoty połowowe
13. Nieożywione zasoby morza i ich eksploatacja
14. Ochrona żywych zasobów morza
15. Ekologia mórz polarnych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna historię eksploracji Wszechoceanu, geografię Ziemi, definiuje i wyjaśnia różnice pomiędzy woda słoną a słodką; wymienia cechy wód słodkich, słonawych, słonych , mórz, oceanów, estuariów; charakteryzuje strefy biotyczne morza i ich mieszkańców; wylicza i opisuje przystosowania organizmów do życia w wodzie morskiej, objaśnia funkcjonowanie łańcuchów, sieci i piramid troficznych w ekosystemie morskim; charakteryzuje zasoby biologiczne morza i możliwości ich wykorzystania.
Umiejetności: student klasyfikuje typy mórz i porównuje ich zasoby, analizuje poszczególne elementy ekosystemów morskich (producenci, konsumenci, reducenci w różnych strefach geograficznych Wszechoceanu) i ocenia różnice ilościowe i jakościowe miedzy nimi, wyprowadza wnioski na temat możliwości eksploatacji poszczególnych zasobów morza; poprawnie posługuje się terminologią hydrologiczną i oceanograficzną; przewiduje i ocenia skutki naturalnych i antropogenicznych procesów w środowisku morskim (tsunami, katastrofy morskie, wydobycie ropy i gazu).
Kompetencje: student jest zdolny do dyskusji na temat morza w skali Wszechoceanu jako środowiska życia; zachowuje krytycyzm w stosunku do nowych pomysłów wykorzystania morza i jego zasobów; docenia korzyści wypływające z posiadania dostępu do morza i ograniczenia wynikające z umów międzynarodowych, jest zdolny do przygotowania prostych prezentacji, wykładów itp. na tematy związane z biologią, ekologia i ochroną morza.
ECTS
Udział w wykładzie - 30
Konsultacje – 15
Studia literaturowe i przygotowania do syskusji -40
Przygotowanie denonstracji/referatu –40
Suma godzin – 125 (125:25-30 = 5)
Liczba ECTS –5
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny: napisanie eseju na wybrany temat (spośród przedstawionych przez prowadzącego)
Utrzymanie się z zadanej objętości, zamieszczenie oryginalnych rysunków, tabel itp. materiałóów faktograficznych, kozystanie z wielu źródeł, poprawna bibliografia: 5;
Jak wyżej, ale bez materiały faktograficznego (lub kserokopie): 4,5 - 4;
Korzystanie wyłącznie ze źródeł internetowych: 4 - 3,5;
Ubóstwo merytoryczne, zbyt obfite przepisywanie ze źródeł ( a nie własna ich interpretacja, brak krytycyzmu w stosunku do źródeł): 3- 2;
Brak bibliografii -2.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Demel K. 1974 – Życie morza – Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 431 pp (wszystkie wydania)
Odum E.P. 1982 – Podstawy ekologii – Państwowe Wydawnictwa Rolnicze i Leśne, Warszawa, 660 pp (wszystkie wydania)
Pipkin B.F., Gortsline D.S., Casey R.E., Dunn D., Schellenberg S.A. 2000 – Laboratory Exercises in Oceanography (third edition) – W.H. Freeman, 272 pp
Schmidt-Nielsen K. 1992 – Fizjologia zwierząt. Adaptacja do środowiska – Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 634 pp
Vinogradov M.E. (Red.) 1988 – Oceanobiologia. Biologiczna struktura oceanu – PWN, Warszawa, 496 pp
Thruman H.V. 1982 – Zarys oceanologii – Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 554 pp
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: