Zagrożenia cywilizacyjne dla środowiska i zrównoważony rozwój 1 WF-OB-ZS1
Zasadniczym celem jest zaznajomienie słuchaczy z podstawowymi zagadnieniami z zakresu zagrożeń cywilizacyjnych i ochrony środowiska społeczno-przyrodniczego oraz z koncepcją zrównoważonego rozwoju. Cel ten przekłada się na realizację bardziej szczegółowych celów wykładu, którymi są: zapoznanie studentów z ekologicznymi mechanizmami funkcjonowania przyrody i aktualnymi zagrożeniami dla przyrody oraz życia i zdrowia ludzi, a także funkcjonowanie społeczeństw; uzasadnienie potrzeby podejmowania indywidualnych i zinstytucjonalizowanych działań na rzecz ochrony środowiska i zapewnienia bezpieczeństwa ekologicznego; zaprezentowanie historii kształtowania się koncepcji zrównoważonego rozwoju, jej istoty i zasad oraz sposobów praktycznego wdrażania w życie tej koncepcji. Celem wykładu jest ponadto wypracowanie wśród słuchaczy umiejętności rozpoznawania zagrożeń środowiskowych, analizy przyczyn, przebiegu i następstw, poszukiwania istniejących rozwiązań prawno-organizacyjnych oraz rozwiązywania problemów w duchu zrównoważonego rozwoju.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza: student wie czym jest środowisko przyrodnicze, potrafi scharakteryzować wzajemne oddziaływania organizmów na środowisko; zna i opisuje problemy zagrożeń cywilizacyjnych o charakterze globalnym, regionalnym i lokalnym; zna podstawowe procesy i wydarzenia, które doprowadziły do ukonstytuowania się idei zrównoważonego rozwoju; zna i rozumie problemy etyczne, prawne, polityczne, ekonomiczne i edukacyjne zrównoważonego rozwoju, zna podstawowe dokumenty, opracowania naukowe i akta prawne dotyczące zrównoważonego rozwoju, a także definicje zasady i cel zrównoważonego rozwoju.
Umiejętności: student potrafi ocenić zasoby i szanse regeneracyjne przyrody, posiada umiejętności wykorzystywania instrumentów prawnych i ekonomicznych służących ograniczaniu antropopresji, określa zagrożenia dla zdrowia człowieka oraz zagrożenia dla środowiska społeczno-przyrodniczego.
Kompetencje: jest świadomy potrzeby ograniczania i racjonalnego wykorzystywania zasobów przyrodniczych w skali lokalnej, regionalnej i globalnej; kieruje się zasadami zrównoważonego rozwoju w życiu osobistym; wykazuje zrozumienie dla potrzeb innych ludzi, troskę o jakość życia przyszłych pokoleń.
ECTS [1 ECTS=30(25) godz.]:
udział w wykładzie: 30 godz.
analiza i opracowanie zadanej literatury: 15 godz.
konsultacje, przygotowanie do egzaminu: 15 godz.
suma godzin: 60 [60/30(25)=2]
Kryteria oceniania
Ogólny opis metod dydaktycznych:
Wykład informacyjny – słowna prezentacja treści z zakresu zagrożeń cywilizacyjnych i zrównoważonego rozwoju, wyjaśnienie metod pracy, dyskusji naukowej.
Wykład problemowy – omówienie jakiegoś szczegółowego zagadnienia czy problemu z zakresu planowania przestrzennego.
Indywidualna lektura tekstów – lektura tekstów z zakresu zagrożeń cywilizacyjnych i zrównoważonego rozwoju.
Metoda sytuacyjna - analiza złożonej sytuacji i próba rozwiązania problemu
Dyskusja - wspólne podsumowanie zaprezentowanego materiału, formułowanie konstruktywnych wniosków.
Prezentacja multimedialna – prezentacja treści wykładu w programie Power Point
E-learning - kurs na platformie (m.in. materiały z zajęć oraz testy sprawdzające wiedzę)
Ogólny opis sposobów weryfikacji efektów kształcenia:
Egzamin końcowy – ocena z egzaminu
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Dokumenty końcowe Konferencji Narodów Zjednoczonych „Środowisko i Rozwój”. Rio de Janeiro, 3-14 czerwca 1992 r., Warszawa 1993;
2. Graczyk A. (red.), Teoria i praktyka zrównoważonego rozwoju, Białystok 2007;
3. Kozłowski S., Przyszłość ekorozwoju, Lublin 2005;
4. Pawłowski A., Rozwój zrównoważony. Idea, filozofia, praktyka, Lublin 2008;
5. Piontek F., Czarnecki J. (red.), Zagrożenia cywilizacyjne a kategoria "rozwój, Polska Akademia Nauk, Gliwice-Warszawa 2007;
6. Polska 2025 – Długookresowa Strategia Trwałego i Zrównoważonego Rozwoju, Warszawa 2000;
7. Skowroński A., Zrównoważony rozwój perspektywą dalszego postępu cywilizacyjnego, „Problemy Ekorozwoju”, vol. 1, nr 2(2006), s. 33-46;
8. Skowroński A., Panorama cywilizacji zrównoważonego rozwoju, „Studia Ecologiae et Bioethicae”, nr 4(2006), s. 243-257;
9. Tyburski W. (red.), Zasady kształtowania postaw sprzyjających wdrażaniu zrównoważonego rozwoju, Toruń 2011;
10. Żuber M. (red.), Katastrofy naturalne i cywilizacyjne. Zagrożenia cywilizacyjne początku XXI wieku, Wrocław 2007.
Literatura uzupełniająca:
1. Borys T. (red.), Wskaźniki zrównoważonego rozwoju, Warszawa - Białystok 2005;
2. Kiepas A. (red.) Człowiek - technika – środowisko. Człowiek współczesny wobec wyzwań końca wieku, Katowice 1999;
3. Kostecka J. (red.), Zrównoważony rozwój w ujęciu interdyscyplinarnym, Rzeszów 2008.
4. Kronenberg J, Bergier T. (red.), Wyzwania zrównoważonego rozwoju w Polsce, Kraków 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: