Dostępność wymiaru sprawiedliwości w Polsce (cel 16) WF-OB-ZR-SI
Zakres działań podejmowanych w ramach celu 16 SGDs Cel 16: Promowanie pokojowego i inkluzywnego społeczeństwa, zapewnienie wszystkim ludziom dostęp do wymiaru sprawiedliwości oraz budowanie na wszystkich szczeblach skutecznych i odpowiedzialnych instytucji, sprzyjających włączeniu społecznemu, jest bardzo szeroki. Jednym z takich zadań zamieszczonych w Agendzie na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030 jest Promowanie rządów prawa na poziomie krajowym i międzynarodowym oraz zapewnienie wszystkim równy dostęp do wymiaru sprawiedliwości (16.3) oraz Rozwijanie skutecznych, odpowiedzialnych i przejrzystych instytucji na wszystkich szczeblach (16.6).
Tematyka zajęć będzie dotyczyła przedstawienia ram prawnych kształtujących dostępność wymiaru sprawiedliwości w prawie polskim. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na przedstawienie podstaw konstytucyjnych w zakresie prawa do sądu (art. 45 Konstytucji) oraz zakazu zamykania drogi sądowej (art. 77 ust. 2 Konstytucji).
Na zajęciach zostaną omówione podstawowe zagadnienia dotyczące kształtowania dostępu do sądu powszechnego w sprawach cywilnych . W ramach zajęć zostanie poruszona tematyka dostępności do sądu w sprawach administracyjnych. Zwrócona zostanie uwaga na rolę, jaką pełni sądownictwo administracyjne w odniesieniu do kontroli działalności administracji publicznej.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
A. Wiedza
1. Posługuje się terminologią umożliwiającą opis systemu prawa oraz celu 16 SDGs, w szczególności w odniesieniu się do wymiaru sprawiedliwości w Polsce
2. Posiada wiedzę umożliwiającą odtworzenie założeń dostępności do wymiaru sprawiedliwości
3. Ma wiedzę dotyczącą zasad dostępu do sądów powszechnych oraz sądu administracyjnego
B. Umiejętności
4. Interpretuje akty prawne i na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski (identyfikuje, wyszukuje akty prawne oraz prawidłowo interpretuje przepisy)
5. Potrafi wskazać poszczególne rozwiązania tworzące prawo do sądu
C. Kompetencje
6. Ma świadomość znaczenia dostępności wymiaru sprawiedliwości dla kształtowania społeczeństwa obywatelskiego oraz demokratycznego państwa prawnego
7. Potrafi pracować indywidualnie wykazując inicjatywę i samodzielność w działaniach oraz efektywnie współdziałać w pracy zespołowej, pełniąc w niej różne role.
Kryteria oceniania
esej, aktywność na zajęciach
Praktyki zawodowe
nie
Literatura
M. Kłopocka, Prawo do sądu w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego, Acta Universitatis Wratislaviensis „Prawo” Tom LXXVI, 2007
Z. Czeszejko-Sochacki, Prawo do sądu w świetle Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (ogólna charakterystyka), „Państwo i Prawo” 1997, nr 11–12
P. Sarnecki, Komentarz do art. 45 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, [w:] L. Garlicki (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz III, Warszawa 2003
Kmieciak Z., Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne a prawo europejskie, Warszawa 2010
Literatura uzupełniająca
Hauser R., w: R. Hauser, J. Drachal, E. Mzyk, Dwuinstancyjne sądownictwo administracyjne, Warszawa–Zielona Góra 2003
Łazarska A., Rzetelny proces cywilny – przegląd definicji prawa do rzetelnego procesu, Warszawa, 2012
P. Pogonowski, Realizacja prawa do sądu w postępowaniu cywilnym, Warszawa 2005
W cyklu 2022/23_Z:
M. Kłopocka, Prawo do sądu w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego, Acta Universitatis Wratislaviensis „Prawo” Tom LXXVI, 2007 |
Uwagi
W cyklu 2022/23_Z:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: