Zmiany jakości życia i zdrowia człowieka: od przeszłości do współczesności. (cel 3) WF-OB-ZR-JZ
Tematyka zajęć:
1/ Definicja zdrowia i dobrostanu życia.
2/ Koncepcja adaptabilności, adjustacji, adaptacji. Reguły ekologiczne.
3/ Ewolucyjne mechanizmy powstania naszego gatunku.
4/ Rewolucja neolityczna i jej wpływ na zmiany naszego życia i zdrowia.
5/ Największe epidemie ludzkości.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedza: student dostrzega wielorakie związki między elementami środowiskowymi; Posiada wiedzę statystyczną na temat stawiania hipotez, analizy wniosków i wnioskowania; Zna skutki (negatywne i pozytywne) antropopresji na bioróżnorodność
umiejętności: wykonuje i opisuje proste zadania badawcze indywidualnie i zespołowo; Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej; Tworzy krytyczne opracowania w zakresie biologii człowieka; Zna metody zdobywania najnowszych informacji o środowisku i zdrowia
kompetencje: docenia rolę edukacji środowiskowej
Kryteria oceniania
Zajęcia prowadzone w wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, tablic poglądowych, map oraz odlewów kostnych.
Weryfikacja efektów kształcenia poprzez dyskusję i pytanie w trakcie zajęć oraz prowadzenia testu sprawdzającego wiedzę.
Test końcowy pisemny, pytania zamknięte, jednorazowego wyboru.
Skala ocen
niedostateczny 0-50%
dostateczny 51% -70%
dobry 71-85%
bardzo dobry 86-100%
Literatura
Aufderheide A.C., Rodríguez-Martín C., 2008. The Cambridge encyclopedia of human paleopathology, Cambridge University Press, Cambridge.
Byers S.N., 2005. Introduction to forensic anthropology, Pearson Education, Boston.
Carrera-Bastos P., Fontes-villalba M., O’Keefe J.H., Lindeberg S., Loren Cordain L., 2011. The western diet and lifestyle and diseases of civilization. Research Reports in Clinical Cardiology 2: 15–35
Garruto R.M., Litte M.A., Weitz C.A., 2004. Environmental Stress and Adaptational Responses: Consequences for Human Health Outcomes. Coll. Antropol. 28 2: 509–540.
Larsen C.S., 2003. Bioarcheology, Interpreting behavior from the human skeleton, Cambridge University Press, Cambridge.
Smith G.D., Brunne E., 1997. Socio-economic differentials in health: the role of nutrition. Proceedings of the Nutrition Society 56: 75-90.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: